Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/20871
Title: Формування інформаційно-комунікаційної компетенції майбутніх педагогічних фахівців
Other Titles: Формирование информационно-коммуникационной компетенции будущих педагогических специалистов
Formation of information-communication competence of future pedagogical specialists
Authors: Горбатюк, Роман Михайлович
Bibliographic description (Ukraine): Горбатюк Р. Формування інформаційно-комунікаційної компетенції майбутніх педагогічних фахівців // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогіка. 2017. Вип. 1.
Issue Date: 2017
Keywords: інформаційно-комунікаційні компетенції
система
професійна підготовка
зміст
формування
майбутні фахівці
информационно-коммуникационные компетенции
система
профессиональная подготовка
содержание
формирование
будущие специалисты
informatively-communication competenses
system
professional preparation
maintenance
forming
future specialists
Abstract: Досліджено проблему змісту професійної підготовки майбутніх фахівців у вищих педагогічних навчальних закладах України. Обґрунтовано важливість формування системи інформаційно-комунікаційної компетенції в майбутніх педагогічних фахівців як чинника цілісного розвитку їх особистості. З’ясовано, що професійна підготовка майбутніх фахівців педагогічних спеціальностей вимагає визначення теоретико-методологічних підходів для побудови системи інформаційно-комунікаційної компетенції, визначення структурно функціональних компонентів і чинників, які впливають на її реалізацію.
Исследована проблема содержания профессиональной подготовки будущих специалистов в высших педагогических учебных заведениях Украины. Обоснована важность формирования системы информационно коммуникационной компетенции у будущих педагогических специалистов как фактора целостного развития их личности. Выяснено, что профессиональная подготовка будущих специалистов педагогических специальностей требует определения теоретико-методологических подходов для построения системы информационно-коммуникационной компетенции, определения структурно функциональных компонентов и факторов, влияющих на ее реализацию.
The problem of the content of future specialists training in higher educational institutions of Ukraine was investigated. The importance of information and communication competence formation in future pedagogical professionals as integral factor of their identity was proved. It was found that training of future pedagogical specialists requires determination of theoretical and methodological approaches for the construction of information and communication competence, determining the structural and functional components and factors that affect on its implementation. The main task for building system of formation information and communication competence of future teachers was found: forming baseline pedagogical knowledge necessary for orientation and social adaptation of future specialists in the terms of the dynamic changes that taking place in Ukrainian society and for professional orientation of graduates; mastering of practical skills for making responsible decisions; forming abilities for self-development, self-education, education of the future teachers initiative and activity, autonomy in decision making. The basis for constructing system of formation information and communication competence is set of principles as assumptions of any theory. The principles, on which the system of formation information and communication competence of future teachers was formulated: integrity, professional orientation, dynamism, consistency. Structural components of the formation information and communication competence are motivational value component (provides positive attitude to the work with modern educational technologies and directed on professionally motivated to use these technologies for solve professional tasks in the both in learning and in their future careers), content-information component (submitted the system of knowledge to use information and communication technologies in professional activity of future teachers), procedural and activity component (involves analysis and synthesis of information and presentation of results and the ability to use educational technology in professional activity), personal component (forms the professional abilities of future teachers which contribute to solving creative problems and self-improvement). The developed system includes structural (aims, content, forms, methods, learning tools) and functional (value-motivation, cognition and action-creative) components. The effectiveness of the formation information and communication competence of future teachers is provided through a differentiated approach to training future teachers; systematic and purposeful orientation of students to internally motivated acquirement the system of knowledge and skills of information and communication technologies in professional activity.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/20871
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gorbatuk21.pdf218,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.