Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/20886
Название: Розвиток педагогічної біографістики в Україні у другій половині ХХ – на початку ХХІ століття
Другие названия: Развитие педагогической биографистики в Украине во второй половине ХХ – начале XXI века
Development of pedagogical biographical studies in Ukraine in the second half of the XX – beginning of the XXI century
Авторы: Розман, Ірина Іллівна
Библиографическое описание: Розман І. І. Розвиток педагогічної біографістики в Україні у другій половині ХХ – на початку ХХІ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступення д-ра пед. наук : 13.00.01 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2021. 35 с.
Дата публикации: 6-авг-2021
Издательство: Вектор
Ключевые слова: педагогічна біографістика
історико-педагогічна наука
педагогічна персоналія
педагогічна історіографія
педагогічна бібліографія
педагогическая биографистика
историко-педагогическая наука
педагогическая персоналия
педагогическая историография
педагогическая библиография
pedagogical biographical studies
historical and pedagogical science
pedagogical personality
pedagogical historiography
pedagogical bibliography
Краткий осмотр (реферат): У дисертації досліджено проблему розвитку педагогічної біографістики в Україні в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. З’ясовано поняттєво-категорійний апарат, визначено предметне поле педагогічної біографістики, її міждисциплінарні зв’язки та науково-операційний інструментарій вивчення педагогічних персоналій. Обґрунтовано ключові параметри педагогічної біографістики як напряму (субдисципліни) історико-педагогічної науки, що має свої об’єкт, предмет, мету, завдання, науковий інструментарій. Досліджено передумови формування педагогічної біографістики та чинники, етапи, тенденції її розвитку в Україні в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. Схарактеризовано розвиток педагогічної бібліографії і біобібліографії у вимірі структурно-типологічного аналізу. Розроблено дворівневу модель класифікації джерел педагогічної біографістики. Визначено здобутки й особливості розвитку персоніфікованого напряму української педагогічної компаративістики. Актуалізовано можливості використання результатів наукового пошуку в сучасній українській історико-педагогічній науці та закладах освіти.
диссертации исследована проблема развития педагогической биографистики в Украине во второй половине ХХ – начале XXI века. Охарактеризован понятийно-категориальный аппарат, определены предметное поле педагогической биографистики, ее междисциплинарные связи и научно-операционный инструментарий изучения педагогических персоналий. Обоснованы ключевые параметры педагогической биографистики как направления (субдисциплины) историко-педагогической науки, которая имеет свои объект, предмет, цель, задачи, научный инструментарий. Исследованы предпосылки формирования педагогической биографистики и факторы, этапы, тенденции ее развития в Украине во второй половине ХХ – начале XXI века. Охарактеризовано развитие педагогической библиографии и биобиблиографии в измерении структурно-типологического анализа. Разработана двухуровневая модель классификации источников педагогической биографистики. Определены достижения и особенности развития персонифицированного направления украинской педагогической компаративистики. Актуализированы возможности использования результатов научного поиска в современной украинской историко-педагогической науке и учебных заведениях.
The dissertation examines the problem of formation and development of pedagogical biographical studies in Ukraine in the second half of the XX – beginning of the XXI century. The purpose of the research is to carry out a comprehensive analysis of the scientific and methodological foundations, source base, historiographic dimension, main stages, trends in the formation and development of pedagogical biographical studies in Ukraine in the second half of the XX – beginning of the XXI century and determine the ways to use this experience in the development of modern historical and pedagogical science and improve the educational process. The dissertation provides a retrospective analysis of the Genesis and origins of the formation of Ukrainian pedagogical biographical studies from the X century to the beginning of the XX century and defines the main prerequisites, factors, as well as stages and trends in the formation and development of pedagogical biographical studies in Ukraine in the second half of the XX – beginning of the XXI century. holistically characterized the theoretical and methodological foundations of pedagogical biographical studies as a priority direction of domestic historical and pedagogical science: through the prism of modern scientific discourse, definitions of its main concepts and categories are determined; shown interdisciplinary connections with various branches of knowledge, in particular, general biographical studies, philosophy, psychology, sociology, historical science; classification of research methods for pedagogical personalities is carried out and their informative capabilities are shown. An original author's classification of the source complex of pedagogical biographical studies has been developed, which also provides for the analysis of the informative potential of archival materials, published documents, periodical materials, and various types of memoiristics (autobiographies, memoirs, diaries, etc.). The article shows the institutional structure, features and achievements and narrow months of development of pedagogical bibliography and biobibliography in Ukraine during the study period. The historiographical dimension of the development of pedagogical biographical studies is analyzed: achievements, gaps, features of studying personalities by Ukrainian Soviet pedagogical science in the second half of the 40s–80s of the XX century are clarified; trends and nature and features of studying biographical studies in the context of the scientific discourse of historical and pedagogical science in the 90s of the XX – at the beginning of the XXI century are determined. the problem of personification of the history of the development of education and pedagogical thought in Ukraine is comprehensively revealed. This was manifested in the implementation of structural and typological analysis of various types of scientific research (generalizing works, monographs, dissertations, scientific articles, materials of scientific conferences, educational and reference literature, etc.), in which the main object of research as pedagogical personalities were professional teachers and representatives of various branches of knowledge, writers, cultural and religious figures, doctors, etc. The ways and potential possibilities of using the results of research on the development of pedagogical biographical studies in Ukraine in the development of modern domestic historical and pedagogical science and improving the educational process are identified and updated. According to the author's concept, pedagogical biographical studies are considered as a separate direction of historical and pedagogical science of Ukraine, which has its own object, subject, purpose, tasks and other components necessary for such a status-theoretical and methodological foundations, conceptual and categorical apparatus, research tools, source base, scientific historiography, bibliography, etc. The article substantiates the position according to which the structural core of pedagogical biographical studies should consist of two main levels: 1) component – determines its parameters (object, subject, goal, tasks, principles, methods, etc.) and components (history, methodology, source studies, historiography, bibliography) as a separate scientific direction; 2) research-content – determines the nature and structure of research on pedagogical biographical studies, in which the biographical component is the main, identifying, so it outlines their content content in the aspects of studying life path, creative heritage, professional and social activities of a particular person or a certain group of figures. It is shown that modern pedagogical biographical studies of Ukraine is going through a complex process of formation, so in the conditions of establishing scientific pluralism, its main parameters and components should be developed in the context of interdisciplinary discourse and creative use of the experience of European and Ukrainian general biographical studies.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/20886
Располагается в коллекциях:13.00.01 - Загальна педагогіка та історія педагогіки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Aref_Rozman.pdf654,06 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.