Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/21190
Title: Теорія і методика формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій
Other Titles: Теория и методика формирования межкультурной компетентности будущих специалистов социономических профессий
Theory and Methods of Formation of Intercultural Competence of Future Specialists of Socionomic Professions
Authors: Пришляк, Оксана Юріївна
Pryshlіak, O. Yu.
Bibliographic description (Ukraine): Пришляк О. Ю. Теорія і методика формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2021. 560 с.
Issue Date: 2021
Keywords: заклад вищої освіти
фахівець соціономічних професій
міжкультурна освіта
міжкультурна компетентність
професіограма фахівця
система
моделювання
навчально-методичне та змістово-технологічне забезпечення
міжкультурне освітнє середовище
учреждение высшего образования
специалист социономических профессий
межкультурное образование
межкультурная компетентность
профессиограмма специалиста
система
моделирование
учебно-методическое и содержательно-технологическое обеспечение
межкультурная образовательная среда
institution of higher education
specialist of socionomic professions
intercultural education
intercultural competence
professional profile of a specialist
system
modeling
educational and methodical materials
content and technological support
intercultural educational environment
Abstract: Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій в умовах закладу вищої освіти. Схарактеризовано філософсько-культурологічні засади міжкультурної освіти і зарубіжний досвід підготовки фахівців соціономічних професій до роботи у міжкультурному середовищі. Обґрунтовано концепцію формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій. Розроблено й імплементовано систему формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій у закладах вищої освіти, яка охоплює комплекс взаємопов’язаних функціональних блоків: концептуально-цільового, структурно-змістового, процесуально-технологічного та результативно-оцінювального. Упроваджено в практику навчально-методичне, змістово-технологічне забезпечення та організаційно-педагогічні умови формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій у закладах вищої освіти.
Диссертация является теоретико-экспериментальным исследованием проблемы формирования межкультурной компетентности будущих специалистов социономических профессий в условиях учреждения высшего образования. Охарактеризированы философско-культурологические основы межкультурного образования и зарубежный опыт подготовки специалистов социономических профессий к работе в мультикультурной среде. Обоснована концепция формирования межкультурной компетентности будущих специалистов социономических профессий. Разработана й имплементирована система формирования межкультурной компетентности будущих специалистов социономических профессий в учреждениях высшего образования, которая охватывает комплекс взаимосвязанных функциональных блоков: концептуально-целевого, структурно-содержательного, процессуально-технологического и результативно-оценочного. Внедрены в практику учебно-методическое, содержательно-технологическое обеспечение и организационно-педагогические условия формирования межкультурной компетентности будущих специалистов в учреждениях высшего образования.
The dissertation is a theoretical and experimental study into the problem of formation of intercultural competence of future specialists of socionomic professions in the conditions of higher education institution. The bibliographic analysis of the problem of professional training of specialists of socionomic professions to work in an intercultural environment and the formation of their intercultural competence in higher education was carried out. The conceptual bases of formation of the investigated construct are substantiated. Philosophical and culturological principles of intercultural education, features of functioning of specialists of socionomic professions in the intercultural context were characterized. An analysis of the peculiarities of the development of intercultural education and training of specialists of socionomic professions to work in an intercultural environment in the United States and the EU was carried out. The major theories of intercultural interaction (Anxiety Uncertainty Management, Face Negotiation Theory, Communication Accommodation Theory, Integrative communication theory of cross-cultural adaptation, Cultural schema theory, Cultural Identity Theory, Identity Management Theory, Cultural dimensions theory, The uncertainty reduction theory, etc.) and the models of intercultural competence (Сompositional, Co-orientational, Developmental, Adaptational and Causal path models) were translated and introduced into scientific terminology. The concept of formation of intercultural competence of future specialists of socionomic professions, based on ideas of integration of formal and informal intercultural education was developed; the formation of intercultural competence in the process of professional training with ensuring the phasing of the researched process and its educational-methodical and content-technological support and methodological, theoretical, methodical and technological concepts were outlined.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/21190
Appears in Collections:Педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dis_Pryshliak.pdf7,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.