Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/22677
Title: Стильова параметризація засобів емотивності
Other Titles: Style Parameterization of Means of Emotionality
Authors: Дідук-Ступ'як, Галина Іванівна
Головата, Лариса Михайлівна
Bibliographic description (Ukraine): Дідук-Ступ’як Г, Головата Л. Стильова параметризація засобів емотивності // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Сер. Мовознавство. Тернопіль : Осадца Ю. В., 2019. Вип. 1(31). С. 38-45
Issue Date: 2019
Publisher: ТНПУ ім. В. Гнатюка
Keywords: комунікація
засоби емотивності
тексти різних стилів
емотивність
емосеми (експресеми)
мовлення
мовленнєва діяльність
communication
means of emotion
texts o f different styles
emotiveness
emosems (expressems)
speech
speech activity
Series/Report no.: Мовознавство;
Abstract: У статті з’ясовано лінгвістичні та психолінгвістичні засади одиниць суб’єктивності та оцінного значення, які номіновані авторами як експресеми та емосеми або засоби емотивності; окреслено їхні психолінгвістичні особливості у текстах різних стилів. Виокремлено головні ознаки суб’єктивного мовлення як рецептивного виду мовленнєвої діяльності. З’ясовано психолінгвістичний аспект емотивності як сукупності унікальних засобів комунікації у різних дискурсах. Обґрунтовано ключові параметри стильових ознак засобів емотивності.
The article deals with the linguistic and psycholinguistic principles of units of subjectivity and value, which are nominated by the authors as express and emosemic or emotional; their psycholinguistic peculiarities in texts of different styles are outlined. The main features of subjective speech as a receptive type of speech activity are highlighted. The psycholinguistic aspect of emotionality as a set of unique means of communication in different discourses has been clarified. The key parameters of the style attributes of the emotional means are substantiated. The article reveals the essence of the psycholinguistic segment which systematizes the psychological including general psychological mechanisms (perception, memory, comprehension), specific-activity mechanisms (level regulation of activity, attention, a proactive reflection of reality (probable forecasting), and specific mechanisms of translation activity (mechanisms of transcoding of external language codes into internal speech codes, mechanism of switching from one language to another, mechanisms of compression and decompression). The process o f formation of modem translation theory stylis and psycholinguistic aspects has been observed. It has been concluded that there is a distinct interrelation Ukraenian language, speech and thinking. The leading styl parameters that are used as differentiation factors of categories of means of emotionality expressed in the language form, are interpreted as universals of human thinking, that is, psycholinguistic universals. The main aspects of successful preparation of have been substantiated. Analyzing the content of the source text, discussing stylistic features and semantic subtleties, the relevance of the use of linguistic means in certain situations of communication, the teacher uses the terminology of lexicology, semasiology, grammar and other components of psycholinguistic disciplines.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/22677
ISSN: 978-966-7425-97-5
Appears in Collections:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Сер. Мовознавство. 2019. Вип. 1 (31)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
38-45.pdf837,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.