Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/22907
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorШульга, Ірина Мирославівна-
dc.date.accessioned2021-11-05T10:13:58Z-
dc.date.available2021-11-05T10:13:58Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationШульга І. Реалізація інклюзивної освіти за кордоном (на прикладі Скандинавських країн) // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Умань : Візаві, 2021. № 3. С. 180–187uk_UA
dc.identifier.issn2307-4906-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/22907-
dc.description.abstractУ статті обґрунтовано актуальність дослідження проблеми реалізації інклюзивної освіти в Україні з точки зору її інтеграції до європейського освітнього простору. Подано перелік законодавчої та нормативно-правової бази (міжнародного та національного рівнів), яка регламентує цей процес. Представлено теоретичний аналіз проблеми реалізації інклюзивної освіти у Скандинавських країнах, зокрема описано етапи становлення і розвитку інклюзії та інклюзивної освіти, особливості її реалізації в умовах сьогодення. Виявлено загальні тенденції, які характеризують системи освіти у Скандинавських країнах у контексті їхньої інклюзивності.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with the implementation of inclusive education in Ukraine in the context of its integration into the European educational space. The list of legislative and normative bases (international and national levels), which regulate this process, is given. The relevance of studying foreign experience on the research problem, primarily countries that are exemplary in the context of the realization of inclusion to the educational field, is substantiated. The article aims at revealing the peculiarities of the implementation of inclusive education in the Scandinavian countries (on the example of Finland, Sweden and Norway). Theoretical analysis of the problem of implementation of inclusive education in the Scandinavian countries is presented. In particular, the stages of origin and development of inclusion and inclusive education. The features of its implementation in today’s conditions are described. The general trends that characterize education systems in Finland, Norway and Sweden in the context of their inclusiveness are revealed: a) understanding the concept of “inclusion” in the broad sense, which takes into account various characteristics (gender, age, disability, place of residence, ethnic and social origin, etc.); b) partial or total deinstitutionalization of special education institutions and integration of all children into general educational institutions; c) a team approach to the realization of inclusive education, etc. Prospects for further scientific research, which relate to the study of foreign experience of the preparation of future teachers for working in the inclusive environment, are outlined.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВізавіuk_UA
dc.subjectінклюзіяuk_UA
dc.subjectінтеграціяuk_UA
dc.subjectінклюзивна освітаuk_UA
dc.subjectдемократизаціяuk_UA
dc.subjectзаклад освітиuk_UA
dc.subjectдіти з особливими освітніми потребамиuk_UA
dc.subjectзакордонний досвідuk_UA
dc.subjectСкандинавські країниuk_UA
dc.subjectinclusionuk_UA
dc.subjectintegrationuk_UA
dc.subjectinclusive educationuk_UA
dc.subjectdemocratizationuk_UA
dc.subjecteducational institutionsuk_UA
dc.subjectchildren with special educational needsuk_UA
dc.subjectforeign experienceuk_UA
dc.subjectScandinavian countriesuk_UA
dc.titleРеалізація інклюзивної освіти за кордоном (на прикладі Скандинавських країн)uk_UA
dc.title.alternativeImplementing Inclusive Education Abroad (on the Example of the Scandinavian Countries)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Shulha_Uman_2021.pdf2,53 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.