Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23001
Title: Особливості змісту освіти в початкових школах Німеччини
Other Titles: Specifics of content of edication in elementary schools of Germany
Authors: Кашуба, Олександра Михайлівна
Кравчук, Тетяна Олександрівна
Навольська, Галина Іванівна
Kashuba, Olexandra
Kravchuk, Тetiana
Navolska, Halyna
Bibliographic description (Ukraine): Кашуба О., Кравчук Т., Навольська Г. Особливості змісту освіти в початкових школах Німеччини // Наукові записки БДПУ. Сер. Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2019. Вип.1. С. 209-216.
Issue Date: 2019
Keywords: content of education
curriculum
foreign language
elementary school
Germany
зміст освіти
навчальний план
іноземна мова
початкова школа
Німеччина
Abstract: The article defines the components of elementary education in Germany considering the specifics of training in modern German school. The challenge for changes in Ukrainian education is the fact that today, unfortunately, the elementary school has become inefficient in comparison with European primary education. To keep up with times, it is necessary to change approaches and the format of training. All this is rises our interest for achievements of foreign scholars. The research is devoted to the problems of implementation of content of education in elementary schools in Germany, where the main purpose of training is the development of students’ communication skills. Thus, we see that in the process of studying the peculiarities of the content of elementary school education, an important role is played by increase in the educational time and redistribution of time for learning individual subjects and topics, as well as the broadening the curricula through new material, developing differentiation of tasks, taking into account the emotional and social stability of a child, providing comprehensive development of the personality, focusing on the development of thinking and cognitive abilities of students during the modernization of curricula, programs and textbooks, expanding the scope of the optional subjects. It is obvious that many problems of specific elementary school content of education also require further resolution in Germany. However, the experience of German primary education is of increasing interest in Europe. As for Ukraine, free access to information will allow domestic scientists to carry out an effective comparative analysis, identify those forms and methods that are appropriate to use in the national school environment. Practical value of the work is determined by the fact that the worked out material, the statements and conclusions will facilitate sharing the pedagogical experience. They can be used for writing textbooks and methodic guidances, in the practical activity of elementary school teachers.
У статті визначаються складові змісту початкової освіти в Німеччині, розглядається специфіка навчання в сучасній німецькій школі. Викликом для змін в українській освіті є той факт, що сьогодні, на жаль, початкова школа стала недостатньо ефективною в порівнянні з європейською. На вимогу часу потрібно змінювати підходи та формат навчання. Усе це обумовлює наш інтерес до здобутків зарубіжних учених. Дослідження присвячено проблемам реалізації змісту освіти в початкових школах Німеччини, де основною метою навчання є розвиток у школярів здібностей до спілкування. Таким чином, бачимо, що в процесі вивчення особливостей змісту освіти початкової школи важливу роль відіграє збільшення часу і його перерозподіл на вивчення окремих предметів і тем, а також розширення навчальних програм через новий матеріал, розвиток диференціації завдань, урахування емоційної і соціальної стабільності дитини, забезпечення всебічного розвитку особистості, орієнтація на розвиток мислення і пізнавальних здібностей учнів під час модернізації навчальних планів, програм і підручників, розширення мереж факультативних навчальних дисциплін. Очевидно, що багато проблем особливостей змісту освіти в початкових школах потребують і в Німеччині подальшого розв’язання. Однак досвід німецької початкової освіти викликає все більший інтерес у Європі. Щодо України, то вільний доступ до інформації дозволить вітчизняним ученим здійснити ефективний порівняльний аналіз, визначити ті форми і методи, які доцільно використати в умовах національної школи. Практичне значення роботи визначається тим, що опрацьований матеріал, положення і висновки сприятимуть передачі педагогічного досвіду. Вони можуть бути використані в написанні підручників та методичних посібників, у практичній діяльності учителів початкових шкіл
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23001
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kashuba_o_2019.pdf493,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.