Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23033
Название: Виховання в молодших школярів інтересу до занять з фізичного виховання у системі “школа-сім’я”
Авторы: Мосійчук, Леонід Васильович
Библиографическое описание: Мосійчук Л. В. Виховання в молодших школярів інтересу до занять з фізичного виховання у системі “школа-сім’я”// Вісник Прикарпатського університету імені В. Стефаника. Серія: Фізична культура. Івано-Франківськ, 2019. Вип. 34. С.103-111.
Дата публикации: 2019
Ключевые слова: фізичне виховання
інтерес
молодші школярі
психолого-педагогічні умови
система “школа- сім’я”
physical education
interest
physical education
psychological and pedagogical conditions
physical activity
school-family system
Краткий осмотр (реферат): Мета дослідження – визначити комплекс психолого-педагогічних умов, що сприяють ефектив ному вихованню в молодших школярів інтересу до занять фізичними вправами та розробити методику їх реалізації в системі “школа-сім’я”. Методи й організація дослідження. Для реалізації поставленої ме ти були використані наступні методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення спеціальних інформаційних джерел; педагогічне спостереження за активністю учнів на заняттях; анкетування школярів та їхніх батьків, педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Педаго гічний експеримент тривав шість місяців. Результати. Аналіз передової практики шкіл та численних наукових досліджень свідчить, що процес формування в учнів потреби у фізичному вдосконаленні починається ще у ранньому шкільному віці з виховання інтересу до фізичних вправ. Поряд з цим наявні методичні розробки не включають в себе реалізацію повного комплексу психолого-педагогічних чинників, що сприяють зацікавленості дітей до занять. Зокрема виявлено, що теоретики та практики не наділяють належної уваги позакласним та позашкільним формам фізичного виховання, в реалізації яких особливу роль відіграє сімейне оточення дитини. Висновок. Педагогічний експеримент показав, що комплексна реалізація відповідних психолого-педагогічних чинників при тісній співпраці школи та сім’ї сприяє значному підвищенню інтересу школярів до різних форм фізичного виховання та суттєво під вищує їхню активність на заняттях.
The purpose of the study is to identify a complex of psychological and pedagogical conditions that contribute to the effective education of younger students of interest in exercise and to develop a method for their implementation in the school-family system . Research methods and organization. The experiment was attended by students of 3rd and 3rd grades of secondary school. The first one was the experimental group of subjects (19 students), the second one was the control group (18 students). In the experimental group, classes were conducted according to the methodology we developed, in the control group – according to the traditional one. To achieve this goal, the following research methods were used: theoretical analysis and generalization of special information sources; pedago gical observation of the activity of students in the classroom; questioning of students and their parents, peda gogical experiment; methods of mathematical statistics. The pedagogical experiment lasted six months. Results. The analysis of best practices of schools and numerous scientific researches shows that the pro cess of formation of the need for physical perfection of students begins at an early school age with the cultivation of interest in physical exercises. In addition, the available methodological developments do not include the implementation of a full range of psychological and pedagogical factors that contribute to the interest of children in the classroom. In particular, it has been found that theorists and practitioners do not pay proper attention to extracurricular and extracurricular forms of physical education, in which the child’s family environment plays a special role. Conclusions. Only about 20% of younger students and their parents were found to have a high level of interest in exercising. The pedagogical experiment showed that the complex implementation of relevant psychological and pedagogical factors in close cooperation between school and family contributes to a significant increase in the interest of students in various forms of physical education and significantly increases their activity in the classroom.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23033
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
mosijchuk_19.pdf4,9 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.