Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24019
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorШишак, Андріана-
dc.date.accessioned2022-01-05T16:36:03Z-
dc.date.available2022-01-05T16:36:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationШишак А. Формування навчально-пізнавальної діяльності учнів початкової школи в процесі роботи з цифровою інформацією // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2021. № 2. C. 34–41.uk_UA
dc.identifier.issn2311-6382-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24019-
dc.description.abstractЗ’ясовано сутність понять «навчально-пізнавальна діяльність» і «цифрова інформація». Навчально-пізнавальну діяльність обґрунтовано як діяльність, що спрямована на засвоєння особистістю системи компетентностей, в результаті чого реалізується пізнавальний аспект, тобто розвиток її пізнавальних психічних процесів; як комплексну категорію, компонентами якої є навчальна та пізнавальна діяльність здобувача освіти. В умовах діджиталізації початкової освіти окреслено специфіку поетапного засвоєння знань, умінь, навичок та досвіду пізнання учнями початкової школи під час роботи з цифровою інформацією: сприймання, осмислення і розуміння, узагальнення, закріплення та застосування. Досліджено характерні особливості пізнавальної діяльності молодших школярів (відчуття, сприймання, пам’яті, мислення, уваги, уяви та мовлення) через призму їх роботи з цифровою інформацією, які зумовлені специфічною формою навчального матеріалу та віковими особливостями учнів початкової школи. Визначено, що мотивація – це основа формування навчально-пізнавальної діяльності учнів молодшого шкільного віку під час роботи з діджитал-матеріалами. Охарактеризовано мотиви навчально-пізнавальної діяльності, що пов’язані із взаємодією молодших школярів з цифровою інформацією: прагнення дізнатися щось нове, прагнення засвоїти нові способи дій, бажання працювати з інформаційно-цифровими засобамиuk_UA
dc.description.abstractThe relevance of the research topic is due to the fact that educational and cognitive activities of pupils are formed in the primary school years. A pupil learns the system of competencies gradually, which influences the development of his cognitive mental processes. Taking into consideration the fact that the field of education is in the stage of digitalization, pupils of primary school work with digital information during the educational process. The work with digital data itself is a means of forming educational and cognitive activities of junior pupils. The purpose of the article is to specify the essence of the concepts “educational and cognitive activity” and “digital information”; investigate the features of the formation of educational and cognitive activities of pupils of primary school while working with digital information. In the article educational-cognitive activity is substantiated as activity which is directed on mastering a system of competencies. Therefore development of its cognitive mental processes is carried out. Being a complex category, its components are the educational and cognitive activities of a learner. One of the means of forming educational and cognitive activities of pupils of primary school are work with digital information. It is specified that digital information is information, the creation, storage, transmission and processing of which is carried out by means of information and communication technologies. In the context of digitalization of primary education, the specifics of the gradual acquisition of knowledge, skills, abilities and experience of cognition by the pupils of primary school while working with digital information are outlined: perception, comprehension and understanding, generalization, consolidation and application. The characteristic features of cognitive activity of primary school pupils (sensation, perception, memory, thinking, attention, imagination and speech) were analyzed through the prism of their work with digital information, which are caused by the specific form of educational material and the age characteristics of pupils of primary school. It is determined that motivation is the basis for the formation of educational and cognitive activities of pupils of primary school while working with digital materials; the motives of educational and cognitive activities that relate to the interaction of primary school pupils with digital information are characterized: the desire to learn something new, the desire to learn new ways of action, the desire to work with information and digital media.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectнавчально-пізнавальна діяльністьuk_UA
dc.subjectформування навчально-пізнавальної діяльностііuk_UA
dc.subjectучень початкової школиuk_UA
dc.subjectцифрова інформаціяuk_UA
dc.subjecteducational and cognitive activityuk_UA
dc.subjectformation of educational and cognitive activityuk_UA
dc.subjectschool pupiluk_UA
dc.subjectdigital informationuk_UA
dc.titleФормування навчально-пізнавальної діяльності учнів початкової школи в процесі роботи з цифровою інформацієюuk_UA
dc.title.alternativeFORMING PRIMARY SCHOOL PUPIL’S EDUCATIONAL AND COGNITIVE ACTIVITY WHILE WORKING WITH DIGITAL INFORMATIONuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2021, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
SHYSHAK.pdf368,94 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.