Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24043
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorКібиш, Антолій-
dc.contributor.authorЮрчак, Даріуш-
dc.date.accessioned2022-01-10T14:45:19Z-
dc.date.available2022-01-10T14:45:19Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationКібиш А., Юрчак Д. Проблема престижності професії педагога серед студентів закладів вищої педагогічної освіти у Польщі та Україні // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2021. № 2. C. 188–194.uk_UA
dc.identifier.issn2311-6382-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24043-
dc.description.abstractОсновною метою дослідження є спроба привернути увагу наукової громадськості до проблеми престижності професії педагога на тлі сформованої в сучасному суспільстві думки про низький рівень інтелекту абітурієнтів педагогічних ВНЗ. Ця проблема актуальна сьогодні для багатьох європейських країн, у т. ч. для Польщі, де проведений перший етап дослідження. Приведені дані подані в порівнянні з аналогічною ситуацією в Україні, що дозволяє зробити висновок про падіння престижу педагогічної професії як загальноєвропейського тренду (щодо країн Східної Європи). Результати дослідження спростовують загальноприйняту думку про низький рівень інтелекту у студентів педагогічних ВНЗ. Більшість з них мають середній та високий рівень (згідно з тестом Равена), що, однак не має прямого впливу на престижність педагогічної професії. Більше половини опитуваних студентів не мають наміру працювати за обраною спеціальністю, але вважають педагогічну освіту престижною для подальшої кар’єри поза школою.uk_UA
dc.description.abstractThe main purpose of this study is an attempt to draw the attention of the scientific community to the problem of the prestige of the teaching profession against the background of the opinion that has developed in modern society about the low level of intelligence of applicants of pedagogical universities. This problem is relevant today for many European countries, including Poland, where the first stage of research was conducted. A wide range of studies conducted by scientists from Poland, Ukraine and Russia (a list of names is given in the text of the article) indicates the continuing interest of the scientific community in the problem of the prestige of the teaching profession. However, there are not enough publications linking the prestige of the profession and the intelligence of students studying in this direction in the scientific environment. Most publications on this topic do not have scientifically confirmed facts, but are based only on emotions and public perception of the problem. Therefore, we decided to conduct a number of studies in the universities of the three listed countries in order to confirm or decline the prevailing opinion about the low intellectual development of applicants of pedagogical universities. Our research (the first stage) was conducted on the basis of the Warsaw University of Natural Sciences among first-year students studying in the direction of "Pedagogy" using survey as a research method, in particular the Raven test. The article publishes only partial results of research conducted at this Polish higher educational institution, which, nevertheless, allow us to refute the thesis about the low level of intellectual development among students of pedagogical directions. These data are presented in comparison with the similar situation in Ukraine and Russia, which allows us to conclude that the prestige of the teaching profession as a pan-European trend is falling (in relation to the countries of the Eastern Europe). The research results also contradict the generally accepted opinion about the low level of intelligence among students of pedagogical educational institutions. Most of them have an average and high level (according to the Raven test), hich, however, does not directly affect the prestige of the teaching profession. More than half of the respondents do not intend to work in their primary specialty, but consider pedagogical education prestigious for further career outside of school.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectінтелектuk_UA
dc.subjectінтелектуальна сфера індивідуальностіuk_UA
dc.subjectпрестиж педагогічної професіїuk_UA
dc.subjectрівень розвитку інтелектуuk_UA
dc.subjectintelligenceuk_UA
dc.subjectintellectual sphere of individualityuk_UA
dc.subjectprestige of the teaching professionuk_UA
dc.subjectlevel of intelligence development (among Polish students)uk_UA
dc.titleПроблема престижності професії педагога серед студентів закладів вищої педагогічної освіти у Польщі та Україніuk_UA
dc.title.alternativePRESTIGE OF THE TEACHING PROFESSION AND THE LEVEL OF INTELLIGENCE DEVELOPMENT AMONG STUDENTS PEDAGOGICAL UNIVERSITIESuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2021, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
KIBYSH_YURCZAK.pdf358,64 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.