Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24044
Title: Оволодіння іноземною мовою в умовах глобалізації та полікультурності світу
Other Titles: MASTERING A FOREIGN LANGUAGE IN THE CONDITIONS OF GLOBALIZATION AND POLICULTURALITY OF THE WORLD
Authors: Шевчук, Олександр
Пежинська, Ольга Михайлівна
Пермякова, Ольга Григорівна
Bibliographic description (Ukraine): Шевчук О., Пежинська О., Пермякова О. Оволодіння іноземною мовою в умовах глобалізації та полікультурності світу // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Гельветика, 2021. Вип. 43. Том 3. С. 232-238
Issue Date: 2021
Publisher: Гельветика
Keywords: іноземна мова
мовлення
знання
володіння
мовне середовище
труднощі вивчення
foreign language
speech
knowledge
command
language environment
learning difficulties
Abstract: Авторами статті проаналізовано та обґрунтовано труднощі оволодіння іноземною мовою на лексичному, граматичному, фонетичному та орфографічному рівнях. Це питання є актуальним у сучасному глобальному полікультурному світі, і для його вирішення необхідно опиратись на історичний досвід як сучасного мовознавства та методики, так і дидактики загалом. Проблематика статті пов’язана із необхідністю постійно взаємодіяти у крос-культурному суспільстві в умовах безперервного посилення світової інтеграції, що виникла як логічний наслідок шаленого розвитку сучасних інформаційних технологій. У зв’язку з діджиталізацією практично усіх сфер життя і тісною міжкультурною комунікацією через інформаційно-комунікаційні технології дуже часто виникає потреба умінь і навичок іншомовного спілкування. У статті розглянуті поняття «знання» та «володіння» іноземними мовами та визначена чітка їх диференціація. Досліджено кількісні та якісні характеристики словникового запасу, особливостей граматики, правил артикуляції та орфографії як елементів, які у своїй взаємодії за умов достатнього рівня автоматизму приводять до реального використання мови з метою взаєморозуміння у різних побутових ситуаціях. Акцентовано увагу на значенні так званих «слів-паразитів» та причинах їх важкого засвоєння. Розглянуто використання додаткових немовних засобів спілкування. Проаналізована значимість регулярного навантаження у засвоєнні нової інформації. Встановлена чітка роль мовного середовища. Визначена важливість опанування розмовними тонкощами іноземних мов на рівні з їх літературними варіантами. Запропонований та обґрунтований оптимальний вік для вивчення з урахуванням умов ефективності цього процесу на різних його етапах. Зроблено висновки про необхідність володіння мовами для комфортного співіснування у сучасному глобальному полікультурному світі. У дослідженні використано теоретичні дослідницькі методи теорії, гіпотези та моделювання. Перспективи подальших наукових розвідок вбачаємо у вирішенні поставлених проблем за допомогою інноваційних та креативних методик.
The authors of the article analyze and substantiate the difficulties of mastering a foreign language at the lexical, grammatical, phonetic and orthographic levels. This issue is relevant in today's global multicultural world and it is necessary to rely on the historical experience of both modern linguistics and methodology, and didactics in general to address it. The problem of the article is related to the need to constantly interact in a cross-cultural society in the conditions of continuous strengthening of world integration, which arose as a logical consequence of the rapid development of modern information technologies. Due to the digitalization of almost all spheres of life and close intercultural communication through information and communication technologies, there is often a need for skills and abilities of foreign language communication. The article considers the concepts of “knowledge” and “command” of foreign languages and defines their clear differentiation. Quantitative and qualitative characteristics of vocabulary, features of grammar, rules of articulation and spelling as elements which in the interactions under the conditions of sufficient level of automatism lead to real use of language for the purpose of mutual understanding in various everyday situations are investigated. Emphasis is on the meaning of the so-called “word-parasites” and the reasons for their difficult assimilation. The use of additional non-verbal means of communication is considered. The importance of regular workload in assimilation of new information is analyzed. A clear role of the language environment is established. The importance of mastering the spoken subtleties of foreign languages at the level of their literary variants is determined. The optimal age for studying is offered and substantiated taking into account the conditions of efficiency of this process at its various stages. Conclusions are made about the need for language skills for comfortable coexistence in today's global multicultural world. The research uses theoretical research methods of theory, hypothesis and modeling. We see prospects for further scientific research in solving the problems with the help of innovative and creative methods.
Description: DOI : https://doi.org/10.24919/2308-4863/43-3-38
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24044
ISSN: 2308-4855
2308-4863
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SHEVCHUK_PEZHYNSKA_PERMYAKOVA_Ovolodinnya_inozemnoyu_movoyu.pdf824,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.