Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24469
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorСлозанська, Ганна Іванівна-
dc.contributor.authorГорішна, Надія Мирославівна-
dc.date.accessioned2022-02-03T08:43:27Z-
dc.date.available2022-02-03T08:43:27Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationСлозанська Г., Горішна Н. Функціонування закладів інституційного догляду та їх негативний вплив на вихованців // Social Work and Education. 2021. Vol. 8, n. 1. P. 19-41.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24469-
dc.descriptionDOI: 10.25128/2520-6230.21.1.2.-
dc.description.abstractУ статті висвітлено особливості реалізації реформи деінституалізації, якою передбачено трансформацію системи інтернатних закладів та розвиток альтернативних форм сімейного виховання в Україні. Здійснено аналіз особливостей функціонування інтернатної системи в Україні, схарактеризовано проблеми, з якими стикаються вихованці, перебуваючи в інституційних закладах та ті, з якими вони стикаються після їх закінчення. Висвітлено результати аналізу праць українських та зарубіжних науковців, які доводять на негативний, згубний вплив інтернатних закладів на вихованців. Розкрито необхідність створення альтернативних форм виховання, наближених до сімейних, задля попередження потрапляння дітей в інтернатні заклади.uk_UA
dc.description.abstractThe relevance of the article is highlighted by the implementation in Ukraine of the second stage of institutionalization reform, which provides for the transformation of the system of residential institutions and the development of alternative forms of family arrangements in Ukraine. The purpose of the article was to reveal the functioning of residential institutions in Ukraine and determine the impact of residential care on the personality of children. The method of document analysis was used to search, select, analyze and summarize data from statistical and analytical reports, regulatory documents, scientific articles, conference abstracts and other materials on the topic of research. The search for documents was carried out in the databases "Legislation of Ukraine", Web of Science, PsycINFO, Google Scholar and ResearchGate, on the official websites of state and local authorities. Data analysis was carried out in three categories: functioning of boarding schools, problems of children in residential care, deinstitutionalization of boarding schools. The analysis of the boarding school system functioning in Ukraine has proved its unprofitability and inconsistency with the needs of children. Staying in residential institutions negatively affects the mental, intellectual, emotional, speech and physical development of children as well as their ability to social integration and adaptation in society. The success of the deinstitutionalization reform depends on the development of high-quality social services to support families with children at their place of residence, the introduction of alternative forms of family arrangements.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.subjectінтернатні закладиuk_UA
dc.subjectвихованці інтернатних закладівuk_UA
dc.subjectдеінституалізаціяuk_UA
dc.subjectсімейні форми вихованняuk_UA
dc.subjectфахівець із соціальної роботиuk_UA
dc.subjectboarding schoolsuk_UA
dc.subjectboarding schools’ pupilsuk_UA
dc.subjectresidential careuk_UA
dc.subjectdeinstitutionalizationuk_UA
dc.subjectfamily upbringinguk_UA
dc.subjectsocial workeruk_UA
dc.titleФункціонування закладів інституційного догляду та їх негативний вплив на вихованцівuk_UA
dc.title.alternativeFUNCTIONING OF BOARDING SCHOOLS EGATIVE IMPACT ON PUPILSuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Social Work and Education Vol. 8 No. 1 (2021)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Slozanska.pdf688,15 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.