Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24469
Title: Функціонування закладів інституційного догляду та їх негативний вплив на вихованців
Other Titles: FUNCTIONING OF BOARDING SCHOOLS EGATIVE IMPACT ON PUPILS
Authors: Слозанська, Ганна Іванівна
Горішна, Надія Мирославівна
Bibliographic description (Ukraine): Слозанська Г., Горішна Н. Функціонування закладів інституційного догляду та їх негативний вплив на вихованців // Social Work and Education. 2021. Vol. 8, n. 1. P. 19-41.
Issue Date: 2021
Keywords: інтернатні заклади
вихованці інтернатних закладів
деінституалізація
сімейні форми виховання
фахівець із соціальної роботи
boarding schools
boarding schools’ pupils
residential care
deinstitutionalization
family upbringing
social worker
Abstract: У статті висвітлено особливості реалізації реформи деінституалізації, якою передбачено трансформацію системи інтернатних закладів та розвиток альтернативних форм сімейного виховання в Україні. Здійснено аналіз особливостей функціонування інтернатної системи в Україні, схарактеризовано проблеми, з якими стикаються вихованці, перебуваючи в інституційних закладах та ті, з якими вони стикаються після їх закінчення. Висвітлено результати аналізу праць українських та зарубіжних науковців, які доводять на негативний, згубний вплив інтернатних закладів на вихованців. Розкрито необхідність створення альтернативних форм виховання, наближених до сімейних, задля попередження потрапляння дітей в інтернатні заклади.
The relevance of the article is highlighted by the implementation in Ukraine of the second stage of institutionalization reform, which provides for the transformation of the system of residential institutions and the development of alternative forms of family arrangements in Ukraine. The purpose of the article was to reveal the functioning of residential institutions in Ukraine and determine the impact of residential care on the personality of children. The method of document analysis was used to search, select, analyze and summarize data from statistical and analytical reports, regulatory documents, scientific articles, conference abstracts and other materials on the topic of research. The search for documents was carried out in the databases "Legislation of Ukraine", Web of Science, PsycINFO, Google Scholar and ResearchGate, on the official websites of state and local authorities. Data analysis was carried out in three categories: functioning of boarding schools, problems of children in residential care, deinstitutionalization of boarding schools. The analysis of the boarding school system functioning in Ukraine has proved its unprofitability and inconsistency with the needs of children. Staying in residential institutions negatively affects the mental, intellectual, emotional, speech and physical development of children as well as their ability to social integration and adaptation in society. The success of the deinstitutionalization reform depends on the development of high-quality social services to support families with children at their place of residence, the introduction of alternative forms of family arrangements.
Description: DOI: 10.25128/2520-6230.21.1.2.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24469
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 8 No. 1 (2021)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Slozanska.pdf688,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.