Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24565
Название: Шляхи оптимізації професійної підготовки майбутніх працівників соціальної сфери до роботи в альтернативних формах державної опіки над дітьми
Другие названия: The ways to optimize professional training of future social workers to work in alternative forms of government caring of children
Авторы: Заблоцький, Андрій
Библиографическое описание: Заблоцький А. Шляхи оптимізації професійної підготовки майбутніх працівників соціальної сфери до роботи в альтернативних формах державної опіки над дітьми // Social Work and Education. 2020. Vol. 7, No. 2. P. 215-222
Дата публикации: 2020
Ключевые слова: діти
опіка
альтернативні форми
соціальна робота
соціальний працівник
соціальна сфера
професійна підготовка
children
ward
alternative forms
social work
social worker
social sphere
professional training
Краткий осмотр (реферат): У статті обґрунтовано важливість оптимізації професійної підготовки майбутніх працівників соціальної сфери до роботи в альтернативних формах державної опіки над дітьми. Виділено ряд проблем означеного процесу, а саме: різні підходи в ЗВО до змісту навчання; неспроможність сучасних заочної і дистанційної форм навчання соціальній роботі забезпечити якісну професійну підготовку; велика наповнюваність груп, що не дозволяє відпрацьовувати відповідні уміння та навички; значні обсяги навчального матеріалу, які повинні засвоїти студенти; відсутність вузьких спеціалізацій в межах спеціальності; надмірна теоретизація процесу навчання; недостатня мотивація навчальної діяльності студента; відсутність у випускників чітких орієнтирів на подальше працевлаштування. Запропоновано шляхи вирішення означених проблем і окреслено перспективи подальших наукових пошуків.
The article substantiates the importance of optimizing the professional training of future social workers to work in alternative forms of state child custody. A number of problems of the identified process are highlighted, namely: different approaches to the content of training; the inability of modern part-time and distance forms of social work training to provide quality vocational training; high content of groups, which does not allow to develop the relevant skills; significant amounts of educational material that students need to learn; lack of narrow specializations within the specialty; excessive theorization of the learning process; insufficient motivation of the student's educational activity; the lack of clear guidance for graduates to further employment. It is indicated that the transition from institutional to alternative forms will help children in these categories live and develop harmoniously in conditions as close to family, and in the future – to become worthy citizens of their country, to create his own family with positively directed vital functions. It is indicated that, despite the large number of studies on the indicated area, in our opinion, insufficient attention is paid to the problem of professional training of future specialists to work in alternative forms of state care and improvement. Identified a number of problems of professional training of future social workers to work in alternative forms of state custody of children (different approaches in different educational institutions to study content social work; failure of the modern correspondence and distance education social work to provide quality professional training; most occupancy groups allows you to practice relevant skills; large volume of training material necessary for future specialist; the lack of specializations within the specialization; excessive theorization of learning; lack of motivation of educational activity of the student; the lack of graduates clear guidance of further employment) and the proposed ways of their solution. The ways of solving these problems are suggested and the prospects of further scientific research are outlined. In the future it is envisaged to analyze foreign experience of professional training of future social workers to work with alternative forms of social care of children.
Описание: DOI : 10.25128/2520-6230.20.2.7.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24565
Располагается в коллекциях:Social Work and Education Vol. 7 No. 2 (2020)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Zablotsky.pdf486,64 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.