Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24614
Title: Толерантність як особистісна характеристика в умовах імплементації інклюзивної освіти
Other Titles: Tolerance as a personal characteristic in the conditions of implementation of inclusive education
Authors: Поліщук, Віра Аркадіївна
Лещук, Галина Василівна
Bibliographic description (Ukraine): Поліщук В., Лещук Г. Толерантність як особистісна характеристика в умовах імплементації інклюзивної освіти // Social Work and Education. 2020. Vol. 7, No. 3. P. 338-346
Issue Date: 2020
Keywords: толерантність
терпимість
взаєморозуміння
особистісна характеристика
інклюзивна освіта
tolerance
patience
understanding
personal characteristic
inclusive education
Abstract: У статті здійснено змістовий аналіз поняття «толерантність» у контексті суспільної необхідності впровадження інклюзивної освіти. Розкрито сутнісну характеристику толерантності як риси особистості. Обґрунтовано відмінність між поняттями «толерантність», «терпимість», «невтручання». Виокремлено рівні толерантності: цивілізаційний (толерантність до різних культур та цивілізацій); міжнародний (співпраця, мирне співіснування держав); етнічний (терпимість до іншого способу життя, чужих звичаїв, традицій, думок, ідей тощо); соціальний (партнерство між різними соціальними групами суспільства); індивідуальний (толерантність до іншої людини). Схарактеризовано різні аспекти розуміння толерантності: соціальний, еволюційно-біологічний, етичний, політичний, психолого-педагогічний.
The paper is dedicated to the substantive analysis of the concept of «tolerance» in the context of implementation inclusive education.The scientific literature on the research problem is analyzed. The essential characteristic of tolerance as a personality trait is revealed. The definition of tolerance is an active position of the individual, which is formed on the basis of recognition of universal rights and fundamental human freedoms. Tolerance is the realized readiness for conscious personal actions aimed at achieving humanistic relations between people and groups of people with different worldviews, different values, values, and stereotypes of behavior. The difference between the concepts of «tolerance», «patience», «non-intervention» is substantiated. The levels of tolerance are distinguished: civilization (tolerance to different cultures and civilizations); international (cooperation, peaceful coexistence of states); ethnic (tolerance of another lifestyle, other people's customs, traditions, thoughts, ideas, etc.); social (partnership between different social groups of society); individual (tolerance to another person). Practical-oriented directions of formation of personality tolerance are outlined: dialogue of decisions; dialogue of cultures; peaceful coexistence of states; development of human contacts; forming of a tolerance mentality. Various aspects of understanding tolerance are characterized: social, evolutionary-biological, ethical, political, psychological-pedagogical. The perspective directions of the study of the problem of tolerance are outlined: development of content of training of future specialists of social sphere, clarification of principles of tolerant education of the young generation, unification of approaches to understanding of the tolerant personality, adaptation of the modern social education system to the requirements of inclusive education.
Description: DOI : 10.25128/2520-6230.20.3.8.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24614
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 7 No. 3 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Polishchuk.pdf508,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.