Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24669
Title: Підготовка майбутніх вихователів та вчителів початкових класів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
Authors: Агаркова, Наталія
Bibliographic description (Ukraine): Агаркова Н. Підготовка майбутніх вихователів та вчителів початкових класів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами // Social Work and Education. 2019. Vol. 6, No. 1. P. 70-80
Issue Date: 2019
Keywords: інклюзивна освіта
діти з особливими освітніми потребами
підготовка майбутнього вчителя
початкова освіта
підготовка майбутнього вихователя
дошкільна освіта
inclusive education
children with special educational needs
future teacher training
initial education
future teacher training
pre-school education
Abstract: Підготовка майбутнього вихователя та вчителя початкової школи до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами стає пріоритетним завданням держави, та суспільства зокрема. Інклюзивна освіта дозволяє включати таких дітей у дитячі садки та шкільну систему освіти, забезпечувати їх повноцінну соціалізацію. Проаналізовано психолого-педагогічну літературу, нормативно-правове забезпечення професійної підготовки студентів до навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами. Належна увага приділяється компонентам системи підготовки майбутніх вихователів та вчителів початкових класів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами з метою підвищення рівня їх готовності до роботи із дітьми з особливими освітніми потребами.
Raising and educating children with disabilities has always been a painful and difficult topic to discuss. However, at the present time, inclusive education has proved its relevance at the expense of the vision of the educational process from the point of view of enhancing the adaptive capacity of the main subject of the education of the child. Such education can be a way of breaking down stereotypes in society, as it allows such children to be included in the school system and to ensure their full socialization. Inclusive education requires new programmers, new teaching AIDS and additional funding. Most importantly, changes in teacher training, namely, the readiness and ability of teachers teaches all children, without exception, regardless of characteristics and abilities, as well as development and limited opportunities. On the basis of a theoretical analysis of psychological, pedagogical, scientific and methodological literature, the concepts of «children with special educational needs», «inclusive education» are revealed, the concepts of «training» teachers are considered. The main idea of a scientific article is that the preparation of teachers for work in inclusive education is aimed at developing the professional competence of future teachers as the ability to solve professional problems in the field of inclusion. The main components of the readiness of future teachers to implement educational similarities with children with special educational needs are: theoretical, practical and personal, which include the system of knowledge and skills necessary to implement inclusive education; the formation of a complex of motives, goals and objectives of inclusive education; including personal factors (motivation to the development and implementation of inclusive education; reflection of a personal relationship to the process of this training), as well as a willingness to overcome difficulties and setbacks
Description: DOI : 10.25128/2520-6230.19.1.7
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24669
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 6 No. 1 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Agarkova.pdf579,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.