Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24696
Title: Соціально-психологічний тренінг формування дитячо-батьківських стосунків та емоційної взаємодії вчителя з дитиною у контексті роботи соціального працівника
Other Titles: Socio-psychological Training for the Formation of Parent-child Relationships and the Emotional Interaction of a Teacher with a Child in the Context of the Work of a Social Worker
Authors: Маляр, Олена
Bibliographic description (Ukraine): Маляр О. Соціально-психологічний тренінг формування дитячо-батьківських стосунків та емоційної взаємодії вчителя з дитиною у контексті роботи соціального працівника // Social Work and Education. 2019. Vol. 6, No. 3. P. 259-268
Issue Date: 2019
Keywords: тренінг
соціально-психологічний тренінг
соціальний працівник
батьки
вчителі
молодший школяр
training
socio-psychological training
social worker
parents
teachers
pupil of junior school age
Abstract: У статті розглянуто соціально-психологічний тренінги як один із найбільш ефективних напрямків роботи соціального працівника з дітьми та сім'ями. Даний тренінг сприяє вирішенню широкого кола завдань, передусім пов'язаних зі спілкуванням в родині, – спрямованість на корекцію і розвиток системи стосунків особистості – компетентність у спілкуванні з дитиною. У контексті дослідження розкрито суть поняття соціально-психологічного тренінгу у роботі соціального працівника. Описано тренінг для батьків і вчителів, щодо розуміння розвитку емоційної сфери дитини та сприянню без конфліктного спілкуванню. Презентовано етапи підготовки батьків та вчителів у прийняті участі у соціально-психологічному тренінгу, що забезпечують позитивне сприйняття тренінгових занять з ними. Описано структура соціально-психологічного тренінгу з формування позитивних дитячо-батьківських стосунків та емоційна взаємодія вчителя з дитиною молодшого шкільного віку, який складається з п’яти занять. Зроблено висновок, що використання соціально-психологічного тренінгу з сім’єю та педагогічними працівниками у роботі соціального працівника забезпечує позитивне сприйняття батьками та вчителями особливостей соціального та психологічного розвитку дитини та формування у дорослих толерантного спілкування з навколишніми.
The article deals with socio-psychological training as one of the most effective and perspective directions of work of a social worker with a family. This training helps to solve a wide range of tasks, primarily related to communication in the family - the focus on correction and development of the system of relations of personality - competence in communicating with the child. In the context of the study, the essence of the concept of training (socio-psychological training) in the work of a social worker was disclosed. There is described a training for parents and teachers about understanding the emotional development of the child and promoting of positive communication. The following methods were used: analysis, generalization of scientific literature on the use of social-psychological training by a social worker in working with family and teachers. The stages of preparation of parents and teachers in participation in social psychological training, which provide positive perception of training sessions with them, are presented. The author describes the structure of the author's social and psychological training on the formation of positive child-parent relationships and the emotional interaction of a teacher with a child of junior school age, which consists of five workshops. It is concluded that the use of social-psychological training with the family in the work of a social worker provides positive perception of parents and teachers of the peculiarities of the social and psychological development of the child and the formation of tolerant communication with others in the adult.
Description: DOI : 10.25128/2520-6230.19.3.4
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24696
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 6 No. 3 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
maljar.pdf469,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.