Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24716
Title: Цивілізаційні виклики ХХІ століття: модернізація професійної підготовки магістрів соціальної роботи
Other Titles: CIVILIZATIONAL CHALLENGES OF THE XXI CENTURY: MODERNIZATION OF PROFESSIONAL TRAINING OF MASTERS OF SOCIAL WORK
Authors: Копилова, Світлана
Bibliographic description (Ukraine): Копилова С. Цивілізаційні виклики ХХІ століття: модернізація професійної підготовки магістрів соціальної роботи // Social Work and Education. 2019. Vol. 6, No. 3. P. 296-306
Issue Date: 2019
Keywords: соціальна робота
професійна підготовка
модернізація
системний підхід
система, що само організовується
стратегія дослідження
постнекласична парадигма
social work
professional training
modernization
system approach
self-organizing system
research strategy
Postclassical Paradigm
Abstract: Статтю присвячено обґрунтуванню стратегії дослідження проблеми модернізації професійної підготовки магістрів соціальної роботи. Прийняття Глобального визначення соціальної роботи в липні 2014 року вимагає перегляду моделей підготовки соціальних працівників з метою відбиття якісних змін. З урахуванням положень системної методології, стратегія комплексного дослідження модернізації професійної підготовки магістрів ґрунтується на принципах цілісності, функціональності, ієрархічності, самоорганізації, інтеграції. Запропонована стратегія комплексного дослідження дозволяє розробити модель педагогічної системи, що володіє якістю самоорганізації, і застосувати її для виявлення й усунення суперечностей, бар'єрів розвитку, які зберігають традиційні структури та організаційні моделі.
The article is devoted to the substantiation of the research strategy of the problem of modernization of the professional training of masters of social work. The adoption of the Global Definition of Social Work in July 2014 requires revision of the models of training social workers in order to reflect qualitative changes. In the context of the post-classical paradigm, the modernization of the pedagogical system is understood as a way of managing pedagogical processes, which involves eliminating the limitations of the development of the corresponding object. Based on a retrospective analysis, there are three strategies for modernizing a social object: through changes with a cultural pattern orientation, through innovations, on the basis of analytical and synthetic comprehension of functions and structures. Implementation of the theoretical approach to the modernization of vocational training becomes possible due to the development of science. An analysis of trends in the development of world-view knowledge convinces, the object of modern scientific research is complex systems that are historically evolving. Hence, the system of professional training of masters of social work should be considered as a dynamic object, an adaptable system. Taking into account the provisions of the system methodology, the strategy of comprehensive study of the modernization of professional masters training is based on the principles of integrity, functionality, hierarchy, self-organization, integration. The proposed strategy of complex research allows us to develop a model of a pedagogical system that has the quality of self-organization. Its use will allow identifying and eliminating contradictions, development barriers that are inherent in traditional structures and organizational models.
Description: DOI : 10.25128/2520-6230.19.3.7
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24716
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 6 No. 3 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kopylova.pdf389,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.