Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24722
Title: Соціально-психологічний театр у профілактично-корекційній роботі соціального працівника
Other Titles: Reflexive influence of socio-psychological theatre in preventative-correctional work of social worker
Authors: Левчук, Ірина
Bibliographic description (Ukraine): Левчук І. Соціально-психологічний театр у профілактично-корекційній роботі cоціального працівника // Social Work and Education. 2019. Vol. 6, No. 4. P. 372-381
Issue Date: 2019
Keywords: соціально-психологічний театр
форум-театр
соціальний працівник
профілактична та корекційна діяльність
socio-psychological theatre
forum-theatre
social worker
preventative and correctional work
Abstract: У науковій статті проаналізовано особливості організації та діяльності соціально-психологічного театру. Закцентовано на ролі соціально-психологічного театру в профілактичній та корекційній роботі соціального працівника. Виокремлено, що завдяки рефлексії, яка супроводжує театральну гру, її учасник отримує ефективні інструменти власної корекції особистих поведінкових стереотипів. Рефлексійного впливу зазнають усі учасники соціально-психологічного театру: як самі учасники-актори, трансформуючись в соціальну проблему, намагаючись її інсценізувати так, як вони це розуміють; так і учасники-глядачі, які є співучасниками дійства, що залучені до розуміння та прагнення вирішити поставлену проблему.
Innovative forms of work play an important role in bringing up a personality, one of them is creation and activity of social-psychological theatre, which forms actively social-psychological ideal, presenting it by certain images, with the help of which social-psychological ideas, moral norms, life values transform in personal experience of a human, temperamental gains of his character. Socio-pedagogical theatre (SPT), forum-theatre and playback theatre are effective in social educator’s prevention and correction work. Socio-pedagogical theatre represents effective methods of group correction, developmental and preventive work with teenagers, as aims at interactive group work. Taking in consideration the fact that socio-psychological theatre is one of interactive methods of social worker’s work, we can outline a few objectives which are realized in the process of its organization. Namely: forming and development of communication and interaction skills; active formation of socio-psychological ideal, which reveals itself in certain psychological images with the help of which socio-psychological ideas, moral norms, life values transform into personal experience; development of decentering (ability to overcome self-centering, ability to take into consideration other points of view); development of emotional (sensory) experience; prevention of personal deviations and social problems. The aim of SPT: pupils’ behavior correction from “risk groups”, help teenagers to adopt in society; healthy way skills formation; prevention of offences among pupils; struggle with negative influence in youth environment; active life position formation. We point out that with the help of reflection which accompanies theatrical performance its participant gains effective tools of self-correction of personal behavior stereotypes.
Description: DOI : 10.25128/2520-6230.19.4.3
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24722
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 6 No. 4 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Levchuk.pdf528,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.