Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24751
Название: Критерії і показники безпечної поведінки підлітків при здійсненні соціально-педагогічної підтримки вихованців в умовах оздоровчого табору
Другие названия: CRITERIA AND INDICATORS OF SAFE BEHAVIOR IN THE IMPLEMENTATION OF SOCIO-PEDAGOGICAL SUPPORT FOR ADOLESCENTS IN A HEALTH CAMP
Авторы: Kononchuk, Danylo
Библиографическое описание: Kononchuk D. Критерії і показники безпечної поведінки підлітків при здійсненні соціально-педагогічної підтримки вихованців в умовах оздоровчого табору // Social Work and Education. 2018. Vol. 5, No. 1. P. 29-37
Дата публикации: 2018
Ключевые слова: безпечна поведінка
підлітки
соціально-педагогічна підтримка безпечної поведінки підлітків
критерії і показники
рівні безпечної поведінки підлітків
assistance
pedagogical assistance
socio-pedagogical assistance
safe behavior
adolescents
Краткий осмотр (реферат): Зміни соціально-економічного стану України, політичні перетворення, культурні трансформації, розвиток і поширення інформаційних технологій, зростання соціальної ролі та значення вільного часу як простору самореалізації особистості, високий динамізм вільного часу, поява нових форм проведення дозвілля є факторами, які вказують на гостру необхідність педагогічної підтримки процесу формування у дітей та молоді безпечної, відповідальної поведінки. Підлітки у прагненні до самовираження і самоствердження важаються найбільш вразливої категорією дітей, які потребують соціально-педагогічної підтримки. Часто це є причиною їх потрапляння у складні життєві ситуації, що мають важкі наслідки для їхнього здоров'я та благополуччя, і є передумовою формування різних проявів ризикованої поведінки. Під соціально-педагогічною підтримкою підлітків розуміють діяльність соціального педагога, спрямовану на створення умов, сприятливих для розвитку у них задатків і здібностей, визначення життєвої мети, прагнень, усвідомлення проблем і можливостей та на формування умінь, навичок щодо подолання власних проблем. В контексті безпечної поведінки - формування відповідального ставлення до свого життя і наслідків власних дій та вчинків у різних життєвих ситуаціях і середовищах. У контексті здійснюваного дослідження висвітлено особливості соціально-педагогічної підтримки безпечної поведінки підлітків; схарактеризовано принципи здійснення соціально-педагогічної підтримки та розроблено критерії та показники оцінки безпечної поведінки підлітків, що дозволило виявити рівні сформованості безпечної поведінки підлітків з метою підвищення ефективності соціально-педагогічної діяльності у цьому напрямі в умовах оздоровчого табору.
It is discovered the necessity of social and pedagogical assistance for adolescents’ safe behavior driven by the following factors: social and economic changes, cultural transformation, developing information and communicative technologies, the increasing of spare time social role and the importance of spare time as the expanse for person’s self-realization, high dynamics of youth spare time, presence of new forms leisure-time activities. All these factors highlight the objective need for pedagogical assistance to form adolescents’ behavior that reflects responsible attitude towards their lives and the consequences in different life situations and environment and are defined by the scientists as safe. It is emphasized the age-appropriated person’s development during adolescence (the need in self-expression and self-affirmation), that contribute the adolescents to get into difficult life situations with dire consequences for their health and welfare and for their entourage forming various manifestations of risky behavior. Different approaches towards understanding the content of the social and pedagogical assistance as a scientific category and a counselor of children activity are characterized. It is detected the correlation of the categories “assistance ”, “pedagogical assistance ”, “socio-pedagogical assistance ”. It is defined the content of the adolescents’ socio-pedagogical assistance as a counselor of children activity aimed at creating favorable conditions for the development the adolescents’ abilities and talents, defining life goal, real aspirations, awareness of their difficulties, problems, possibilities, trajectory of development and shaping skills and abilities to overcome them, solving their own problems and in the context o f safe behavior - forming the responsible attitude to their lives and the consequences of their acts and actions in different life situations and environment. It was defined the aim, characteristics, structure, principles of socio-pedagogical assistance for adolescents’ safe behavior as an area of socio-pedagogical activity The developed criteria of safe behavior of adolescents (value-estimating, motivationalemotional, activity-behavioral) and their indicators allow to determine the levels of formation of safe behavior of adolescents in order to increase the effectiveness of social and pedagogical activities in this area in the conditions of the health camp.
Описание: DOI : 10.25128/2520-6230.18.1.3
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24751
Располагается в коллекциях:Social Work and Education Vol. 5 No. 1 (2018)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Kononchuk.pdf159,57 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.