Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24752
Название: Соціальний супровід сім’ї дитини з особливими потребами
Другие названия: SOCIAL ACCOMPANIMENT OF THE FAMILY WHO HAS A CHILD WITH SPECIAL NEEDS
Авторы: Oksenyuk, Oksana
Библиографическое описание: Oksenyuk O. Соціальний супровід сім’ї дитини з особливими потребами // Social Work and Education. 2018. Vol. 5, No. 1. P. 38-46
Дата публикации: 2018
Ключевые слова: дитина з особливими потребам
соціально-педагогічна робота
інклюзивна освіта
соціальний супровід
child with special needs
social and pedagogical work
inclusive education
social support
Краткий осмотр (реферат): У статті наголошено, що соціальний супровід сім’ї дитини з особливими потребами передбачає вирішення цілого комплексу соціальних проблем, пов’язаних із допомогою цій дитині та її сім’ї. Мета статті полягає у з’ясуванні особливостей соціального супроводу сім’ї дитини з особливими потребами та окресленні напрямів соціально-педагогічної роботи з нею. У контексті дослідження виявлено соціальні проблеми батьків дитини з особливими потребами; визначено напрями соціально- педагогічної роботи з сім’єю дитини з особливими потребами та досліджено теоретичні основи соціального супроводу означеної сім’ї. Констатовано, що підтримка соціального здоров’я сім’ї дитини з особливими потребами вимагає додаткових форм соціально-педагогічної діяльності (крім супроводу й консультування), спрямованих на допомогу батькам. Соціально-педагогічна допомога сім’ї, яка виховує дитину з особливими потребами є завжди сімейно зорієнтованою і спрямованою на соціалізацію дитини. Основними принципами соціально-педагогічної роботи з такими родинами є єдність дій сім’ї і соціальних інститутів; активізація ролі батьків, їх навчання і включення у процес соціально-педагогічної діяльності. Установлено, що в соціальному супроводі діяльність соціального працівника включає систематичну допомогу сім’ям, які виховують дитину з особливими потребами; створення центру психолого- медико-педагогічної консультації таких сімей; організацію їх життєдіяльності. Відповідно, зміст і складові дій соціального супроводу є змістово-організаційною основою соціально-педагогічної роботи з сім’єю дитини з особливими потребами в цілому.
The article emphasizes that social support for the family who has a child with special needs is the solution to a whole range of social problems associated with helping the child and his family: with its survival, treatment, rehabilitation, education, social adaptation and integration into society. The purpose of the article is to find out the features of social accompaniment of a child with the special needs and to define the social and pedagogical work assignments. The tasks of the article is to exposure of social problems of parents who have a child with special needs; to determin of social and pedagogical work with family, who has a child with special needs; to research theoretical bases of social accompaniment of family, which educates a child with special needs. The methodology o f research is polidisciplinarny; it combines cognitive complex and personal approaches. It is stated that support for the social health of the family who has a child with special needs requires additional forms of social-pedagogical activity (except of accompaniment and counsultansy) aimed at helping parents. Social and pedagogical help of family, which educates a child with the special needs, is always family orientated practice, which is directed on child socialization. In accordance, the basic principles of social and pedagogical work with such families is unity of family activities and social institutes; activation parents’ of role, their training and engagement in to social and pedagogical activities. Inclusive education in Ukraine (including Rivne region) is at the stage of active adaptation, organizational and methodological correction in general educational institutions now. The accounting of the framework and standards for the activities of social work of specialists in general educational institutions for the work with the children who have special needs and their families are at the stage of development. And actually social and pedagogical work with children who have special needs in the educational sphere is an invariant of the implementation o f inclusive education. It ’s defined that social accompaniment of the social worker’s activity will include a systematic help to families, which educate a child with special needs; creation of the center of psychological, medical and pedagogical consultation of such families; organization of their activities. It is established that the content and the components of social support are the content and organizational basis of the social and pedagogical work with the family of a child with special needs in general.
Описание: DOI : 10.25128/2520-6230.18.1.4
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24752
Располагается в коллекциях:Social Work and Education Vol. 5 No. 1 (2018)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Oksenyuk.pdf172,67 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.