Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28518
Название: Структурно-функціональний простір соціально-управлінських практик в системі менеджменту соціальної роботи
Другие названия: STRUCTURAL AND FUNCTIONAL SPACE OF SOCIAL MANAGEMENT PRACTICES IN THE MANAGEMENT SYSTEM OF SOCIAL WORK
Авторы: Попович, Василь
Новак, Тетяна
Библиографическое описание: Попович В., Новак Т. Структурно-функціональний простір соціально-управлінських практик в системі менеджменту соціальної роботи // Social Work and Education, 2022. Vol. 9, n. 4. P 465-477. DOI: 10.25128/2520-6230.22.4.12
Дата публикации: 2022
Ключевые слова: соціальна робота
соціальні послуги
соціальне управління
менеджмент соціальної роботи
соціальні практики
соціально-управлінські практики
структурно-функціональний простір
social work
social service
social management
social work management
social practice
social-management practice
structural-functional space
Краткий осмотр (реферат): В статті визначено виміри структурно-функціонального простору соціально-управлінських практик в системі менеджменту соціальної роботи. Представлено менеджмент соціальної роботи як практичну управлінську діяльність, систему управління соціальною роботою на макро-, мезо- і мікрорівнях, процес планування, мотивації, реалізації та контролю управлінських рішень. Соціально-управлінські практики в системі менеджменту соціальної роботи виступають як способи реалізації соціально-управлінських дій, що формуються в результаті взаємодій соціальних суб’єктів управління у сфері надання соціальних послуг. Виділено і проаналізовано виміри формування, відтворення і реалізації соціально-управлінських практик, що створюють цілісний структурно-функціональний простір в системі менеджменту соціальної роботи, які реалізуються у когнітивно-інтерпретаційному, ціннісно-мотиваційному, процесуально-організаційному, комунікативному і діяльнісно-організаційному вимірах. Аналіз різних соціологічних підходів до трактування «соціальна практика» дозволив виділити соціально-управлінські практики як когнітивно-інтерпретаційний, ціннісно-мотиваційний, процесуально-організаційний, комунікативний і діяльнісно-організаційний виміри. В дослідженні виокремлено три основні моделі соціально-управлінських практик в системі менеджменту соціальної роботи на регіональному і місцевому (рівні територіальної громади) рівнях управління: адміністративна; організаційного розвитку регіону/громади; партнерської взаємодії соціальних суб’єктів управління.
The article defines the dimensions of the structural and functional space of social management practices in the social work management system. The management of social work is presented as a practical management activity, as a system of social work management at the macro, meso, and micro levels, as a process of planning, motivation, implementation, and control of management decisions. Social management practices in the management system of social work act as ways of implementing social management actions that are formed as a result of the interactions of social management subjects in the field of social service provision. The dimensions of the formation, reproduction and implementation of social management practices, which create a complete structural and functional space in the management system of social work, which are implemented in cognitive-interpretive, value-motivational, procedural-organizational, communicative and activity-organizational dimensions, are highlighted and analyzed. The analysis of various sociological approaches to the interpretation of "social practice" made it possible to distinguish social-management practices as cognitive-interpretive, value-motivational, procedural-organizational, communicative, and activity-organizational, which act as an integral structural-functional space of social-management practices in the management of social work. The study singled out three main models of social management practices in the management system of social work at the regional and local (territorial community) levels of management: administrative model; model of organizational development of the region/community; model of partnership interaction of social management subjects. It was analyzed that social interaction reflects the relationship between individuals and social groups, between social groups and organizations of different levels of its functioning as a system, and therefore lies at the basis of the management system, which is carried out through the social management practices of the governing subjects, according to socially acceptable values - normative and status-role models of behavior in society in a certain space and time.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28518
Располагается в коллекциях:Social Work and Education Vol. 9 No. 4 (2022)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Popovych_Novak.pdf631,41 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.