Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28524
Title: Стан та перспективи розвитку сімейних форм опіки в сучасній Україні
Other Titles: STATE AND PROSPECTS OF THE DEVELOPMENT OF FAMILY FORMS OF CARE IN MODERN UKRAINE
Authors: Тюріна, Тамара
Кінаш, Орест
Bibliographic description (Ukraine): Тюріна Т., Кінаш О. Стан та перспективи розвитку сімейних форм опіки в сучасній Україні // Social Work and Education, 2022. Vol. 9, n. 4. P. 500-507. DOI: 10.25128/2520-6230.22.4.5
Issue Date: 2022
Keywords: дитина-сирота
опіка
піклування
виховання
прийомна сім’я
дитячий будинок сімейного типу
orphan child
guardianship
care
education
foster family
boarding school
Abstract: У статті – на основі аналізу діяльності в Україні соціальних проектів та нормативно-правових актів – охарактеризовано сутність та особливості форм виховання дітей-сиріт та дітей, які залишились без батьківського піклування. Доведено, що сімейне оточення є найбільш оптимальною формою виховання, щодо розвитку та формування особистості дітей-сиріт і дітей позбавлених батьківського піклування. Досліджено досвід популяризації взяття на виховання в сімейне оточення соціальних сиріт. Наведено основні напрями поширення сімейних форм виховання в Україні. Актуалізовано проблему виховання дітей-сиріт, які перебувають у державних закладах опіки, та необхідність впровадження інноваційних підходів із метою надання професійної допомоги дітям-сиротам на основі науково обґрунтованих концепцій виховання. Представлено огляд наукових досліджень сучасних вчених, які висвітлюють історичні аспекти проблеми опіки та виховання дітей-сиріт в закладах освіти в Україні. Розглянуто офіційно визнані форми сімейного виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
In the article, based on the analysis of the activity of experimental projects and legal acts in Ukraine, the essence and peculiarities of the form of education of orphans and children left without parental care are characterized. The family environment remains the most optimal form of raising orphans for their communication in later life. The experience of popularizing the adoption of social orphans into a family environment for upbringing has been studied. The main directions of the spread of family forms of education in Ukraine are given. The problem of raising orphans who are in state care institutions and the need to introduce innovative approaches to provide professional help to orphans based on scientifically based concepts of education are updated. An overview of scientific research by modern scientists is presented, which highlight the historical aspects of the problem of guardianship and education of orphans in educational institutions in Ukraine. Officially recognized forms of family upbringing of orphans and children deprived of parental care are considered.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28524
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 9 No. 4 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tiurina_Kinash.pdf677,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.