Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28735
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorМешко, Галина Михайлівна-
dc.contributor.authorМешко, Олександр Іванович-
dc.date.accessioned2023-05-08T11:08:06Z-
dc.date.available2023-05-08T11:08:06Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationМешко Г. М., Мешко О. І. Управління професійним розвитком учителів у закладі загальної середньої освіти // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород : Ужгородський національний університет, 2023. Вип. 1(52). С. 110-114. DOI : 10.24144/2524-0609.2023.52.110-114uk_UA
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28735-
dc.description.abstractДослідження присвячено актуальній проблемі психолого-педагогічної науки й освітньої практики – професійному розвитку учителів. Проаналізовано стан розробленості у наукових джерелах питання професійного розвитку і саморозвитку вчителів, управління професійним розвитком педагогів та обґрунтовано необхідність формування їх акмесинергетичної позиції. Мета дослідження ‒ визначення здатності вчителів до професійного саморозвитку, розробленні програми оптимізації їх професійного розвитку в закладі загальної середньої освіти як основи для формування акмесинергетичної позиції. Для виявлення здатності вчителів до професійного саморозвитку використано методику І. Нікішина «Здатність педагога до творчого саморозвитку» та опитувальник «Який ваш креативний потенціал» (за Л. Карамушкою). На основі аналізу наукової літератури і результатів діагностичного дослідження розроблено програму оптимізації професійного розвитку педагогів, шо фокусується на їх здатності до професійного саморозвитку та формуванні акмесинергетичної позиції, й окреслено шляхи її реалізації в закладі загальної середньої освіти. Розкрито роль акмеологічних і коучингових технологій у формуванні акмесинергетичної позиції вчителя, які орієнтовані на: самопізнання і саморозвиток особистості педагога; актуалізацію і супровід його особистісно-професійного зростання і саморозвитку; перетворення внутрішнього світу, зміну в інтелектуальній, емоційній та поведінковій сферах особистості; фокусування на найвищі професійні досягнення.uk_UA
dc.description.abstractThe study is devoted to the issue of psychological and pedagogical science and educational practice – the professional development of teachers. The state of development in scientifi c sources on the issue of professional development and self-development of teachers, management of professional development of teachers is analyzed, and the necessity of forming their acmesynergistic position is substantiated. The purpose of the study ‒ to fi nd out the ability of teachers for professional self-development and to develop a program for optimizing their professional development in a general secondary education institution as a basis for the formation of an acmesynergistic position. I Nikishin's method “A teacher's ability to creative self-development” and the questionnaire “What is your creative potential” (according to L.Karamushka) were used to identify teachers' ability for professional self-development. А program for optimizing the professional development of teachers, based on the analysis of scientifi c literature and the results of a diagnostic study, has been developed, which focuses on their ability to professional self-development and the formation of an acmesynergistic position, and the ways of its implementation in an institution of general secondary education have been outlined. The program is aimed at creating conditions for personal and professional growth in the institution of general secondary education and provides for the following areas of activity; assistance to teachers in identifying mental resources; assistance in mastering methods of self-diagnosis, methods and methods of professional self-improvement; technologies for changing personal traits and developing professionally signifi cant qualities; development of the ability to overcome professional diffi culties, increase the level of competence, as well as stimulation and motivation of teachers for professional self-development. The role of acmeological and coaching technologies in the formation of the acmesynergistic position of the teacher is revealed, which is focused on: self-knowledge and self-development of the teacher's personality; actualization and support of his personal and professional growth and self-development; transformation of the inner world, changes in the intellectual, emotional and behavioural spheres of the individual; focusing on the highest professional achievements.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherУжгородський національний університетuk_UA
dc.subjectпрофесійний розвитокuk_UA
dc.subjectпрофесійний саморозвитокuk_UA
dc.subjectуправління професійним розвитком учителяuk_UA
dc.subjectакмесинергетична позиціяuk_UA
dc.subjectпрограма оптимізації професійного розвиткуuk_UA
dc.subjectprofessional developmentuk_UA
dc.subjectprofessional self-developmentuk_UA
dc.subjectmanagement of teacher's professional developmentuk_UA
dc.subjectacmesynergistic positionuk_UA
dc.subjectprofessional development optimization programuk_UA
dc.titleУправління професійним розвитком учителів у закладі загальної середньої освітиuk_UA
dc.title.alternativeMANAGEMENT OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS IN AN INSTITUTION OF GENERAL SECONDARY EDUCATIONuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Meshko_Meshko_visnyk_(1)52.pdf581,06 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.