Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28750
Title: Педагогічна система підготовки майбутніх учителів початкових класів до застосування інноваційних технологій: методологічні засади
Other Titles: PEDAGOGICAL SYSTEM OF TRAINING FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS TO USE INNOVATIVE TECHNOLOGIES: METHODOLOGICAL PRINCIPLES
Authors: Островська, Маріанна
Bibliographic description (Ukraine): Островська М. Педагогічна система підготовки майбутніх учителів початкових класів до застосування інноваційних технологій: методологічні засади // Social Work and Education. 2023. Vol. 10. No. 1. P. 111-122. DOI: 10.25128/2520-6230.23.1.10
Issue Date: 2023
Keywords: професійна готовність
педагогічна система
методологічні засади
майбутні педагоги
інноваційно-педагогічні технології
professional readiness
pedagogical system
methodological principles
future teachers
innovative pedagogical technologies
Abstract: В умовах істотних перетворень в соціальній, політичній, економічній і духовній сферах суспільного життя основним завданням є створення життєздатної системи освіти, її демократизація та гуманізація. Що, у свою чергу, має на меті забезпечення для кожного громадянина можливостей постійного духовного самовдосконалення, творчої самореалізації, задоволення інтелектуально-культурних потреб особистості. Потреба суспільства в ініціативних, авторитетних, всебічно освічених фахівцях, здатних до подальшого розвитку і самонавчання, духовного і професійного вдосконалення, актуалізує соціальне замовлення на підготовку педагогів нової генерації, здатних застосувати найновіші досягнення педагогічної теорії та практики у процесі творчої самореалізації, розбудові особистого діалогу з учнями. Нова концепція вищої освіти передбачає формування у студентів уміння самостійно, свідомо і відповідально вчитися, а також створення у навчальних закладах необхідних умов для формування в студентів творчих здібностей, виховання особистості, здатної до саморозвитку як під час навчання у вищій школі, так і в подальшій професійній діяльності. Саме це викликає необхідність науково обґрунтованого проєктування підготовки майбутньої молоді до професійної педагогічної діяльності, спрямовує пошуки дослідниками ефективних шляхів покращення підготовки фахівців у вищому навчальному закладі, створення умов, що стимулюють фахове зростання студентів. Зростання вимог до професійної підготовки вчителя вимагає застовування якісно нових теоретичних та методичних підходів в умовах вищого педагогічного навчального закладу. Успішне оволодіння інноваційними педагогічними технологіями бакалаврами та магістрами допоможе органічно включитися в педагогічну діяльність і відразу розпочати практичне застосування наукових знань у школі.
In today's conditions of significant transformations in the social, political, economic and spiritual spheres of public life, the main task is to create a viable education system, its democratization and humanization. This, in turn, is aimed at providing every citizen with opportunities for continuous spiritual self-improvement, creative self-realization, and satisfaction of intellectual and cultural needs of the individual. Society's need for proactive, authoritative, comprehensively educated professionals capable of further development and self-study, spiritual and professional improvement actualizes the social order for the training of teachers of a new generation, capable of applying the latest achievements of pedagogical theory and practice in the process of creative self-realization, building a personal dialogue with students. The new concept of higher education envisages the development of students' ability to learn independently, consciously and responsibly, as well as the creation of the necessary conditions in educational institutions for the development of students' creative abilities, the education of a personality capable of self-development both during higher education and in further professional activities. This is why there is a need for a scientifically based design of training future youth for professional teaching, and why researchers are looking for effective ways to improve the training of specialists in higher education, to create conditions that stimulate students' professional growth. The late twentieth and early twenty-first centuries saw scientific and technological progress and the technologization of not only many industries, but also the cultural and humanitarian fields of knowledge. Today, the term "technology" is also used in the field of education. At the same time, the growing requirements for teacher training require qualitatively new theoretical and methodological approaches to training students that will allow them to master not only the basics of science and professional skills, but also new pedagogical achievements and innovative technologies in a higher education institution. Successful mastery of innovative pedagogical technologies by bachelors and masters will help them to organically engage in pedagogical activities and immediately begin practical application of scientific knowledge at school.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28750
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 10. No. 1 (2023)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OSTROVSKA.pdf649,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.