Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28755
Название: Формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів
Другие названия: Forming of English professionally oriented reading competence of future theologians
Авторы: Никіфорчук, Жанна Василівна
Nykiforchuk, Zh. V.
Библиографическое описание: Никіфорчук Ж. В. Формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів : дис. ... наук. ступеня д-ра філософії : 01 : 011 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2023. 298 с.
Дата публикации: 2023
Ключевые слова: іноземна мова за професійним спрямуванням
англійська мова
читання
професійно орієнтоване читання
студенти
майбутні богослови
стратегії читання
професійно орієнтований текст
інтерпретація
лексичні одиниці теологічного спрямування
критерії відбору навчального матеріалу
етапи навчання
система вправ і завдань
модель навчання
експериментальне навчання
навчальний процес
foreign language for specific purposes
English
reading
professionally oriented reading
students
future theologians
reading strategies
professionally oriented text
interpretation
theological lexical units
criteria for the selection of educational material
stages of training
system of exercises and tasks
learning model
experimental training
educational process
Краткий осмотр (реферат): Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше теоретично обґрунтовано, практично розроблено й експериментально перевірено методику формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів, котра передбачає три етапи (дотекстовий, текстовий та післятекстовий); використання системи вправ і завдань, котра співвідноситься з визначеними етапами, розроблена з урахуванням лінгвістичних особливостей текстів релігійно-богословського змісту, містить три підсистеми вправ і завдань з відповідними групами вправ і завдань та спрямована на розвиток психологічних механізмів читання, формування вмінь ознайомлювального, переглядового та вивчаючого читання, вміння використовувати стратегії читання, інтерпретувати професійно орієнтовані тексти. Уточнено критерії відбору навчального матеріалу. Розроблено модель формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів за допомогою відповідних груп вправ і завдань. Подальшого розвитку набуло визначення критеріїв оцінювання рівня сформованості англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів. Практичне значення дослідження полягає у відборі фахових навчальних матеріалів для читання та професійно орієнтованої лексики з метою формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів; у розробці навчально-методичного посібника з відповідними комплексами вправ та завдань; в укладанні методичних рекомендацій для викладачів англійської мови на богословських спеціальностях щодо організації навчального процесу з метою ефективного формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів. Виділено підходи до навчання іноземної мови на філософському, загальнонауковому, конкретно-науковому та технологічному рівнях методології: загальний підхід до вивчення проблеми, формування пізнавально-світоглядної установки дослідження на філософському рівні; системний, діяльнісний, культуроспрямований, аксіологічний, гуманістичний та емпатійний підходи на загальнонауковому рівні; особистісно орієнтований підхід, комунікативний, компетентнісний, текстоцентричний, конструктивістський, контекстний, індивідуально-диференційований та мультидисциплінарний підходи на конкретно-науковому рівні; технологічний підхід на технологічному рівні. На основі проаналізованих наукових джерел професійно орієнтоване читання визначено як читання будь-яких іншомовних текстів за фахом, що передбачає оперативну орієнтацію на пошук, відбір, розуміння й обробку отриманої інформації з метою її подальшого застосування в майбутній діяльності. Читання слугує інструментом професійної діяльності майбутнього богослова, іноземна мова є одним із найважливіших компонентів професійної діяльності майбутніх богословів для отримання професійних знань, формування професійних навичок і вмінь, а також мовних, мовленнєвих, соціолінгвістичних навичок і вмінь. Виділено стратегії навчання читання: когнітивні (зверху-вниз, компенсації мовних засобів, самостійного ознайомення з мовними засобами, запам’ятовування, пошуку опор в іншомовному читанні, навчально-інформаційні, самоадаптації, рефлексії, сканування) та метакогнітивні (усвідомлення мети навчання, виконання завдання та досягнення поставлених цілей, самоконтроль, за необхідності ‒ заміна певних стратегій, перевірка правильності отриманого результату, самооцінка результатів, аналіз причин невдач, співвіднесення нової інформації з раніше вивченою). Досліджено психологічні передумови формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів. Описано психічні процеси (мислення, пам’ять, увага, сприймання, емоції та мотивація), з’ясовано роль цих процесів у формуванні англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів. Зосереджено увагу на інтерпретації професійно орієнтованих текстів майбутніми богословами. Вказано, що формування зв’язків між частинами тексту для його інтерпретування передбачає розпізнавання слів, здатність зберігати інформацію, вміння повертатися до відповідних слів і фраз, розуміння структури речення. Зазначено, що одиницею професійно орієнтованого навчання є текст, який визначаємо як комунікативну одиницю, призначену для формування конкретних навичок та вмінь майбутніх богословів. Описано функції та властивості професійно орієнтованого тексту для майбутніх богословів. Аналіз професійно орієнтованих текстів для навчання читання майбутніх богословів довів наявність у них стилістичних засобів – епітетів, гіпербол, перифразу, метафор, метонімії, евфемізмів, порівнянь, антитез і фразеологічних одиниць. Лексична складова професійно орієнтованих текстів включає нейтральну та церковно-релігійну лексики, абстрактні іменники, архаїчно забарвлену лексику. До граматичних ознак професійно орієнтованих текстів відносимо прикметники в найвищому ступені порівняння, інфінітиви, модальні дієслова, пасивний стан дієслів, дієприкметники теперішнього й минулого часів, герундій, різні часові форми речень, наказовий та умовний способи. Відбір навчальних матеріалів здійснено на основі визначених критеріїв відбору: якісних ‒ автентичності, інформативності, критерію мотиваційної цінності, змістової цінності/цікавості текстів для читання, різноманітності, доступності та посильності, тематичності, відповідності інтересам студентів, міжпредметної координації; та кількісного – обсягу текстового матеріалу. Обґрунтовано три етапи навчання професійно орієнтованого читання майбутніх богословів – дотекстовий, текстовий і післятекстовий. Дотекстовий етап забезпечує розуміння майбутніми богословами змісту професійно орієнтованого тексту; текстовий ‒ оволодіння майбутніми богословами вмінням читати професійно орієнтовані тексти з повним розумінням; післятекстовий ‒ уміння майбутніх богословів систематизувати та узагальнювати отриману з професійно орієнтованих текстів інформацію, інтерпретувати її, використовувати в подальшій професійній діяльності. Враховуючи лінгвістичні особливості текстів релігійно-богословського змісту, розроблено систему вправ і завдань, яка співвідноситься із зазначеними етапами формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів. Запропоновано модель формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів, яка призначена для впровадження в межах навчальної дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням» і включає три етапи навчальної діяльності студентів (дотекстовий, текстовий та післятекстовий). Зазначена модель передбачає різні форми контролю: поточний, підсумковий, індивідуальний, фронтальний, усний, письмовий, само- та ваємоконтроль. З метою перевірки ефективності авторської методики проведено експеримент серед 49 студентів 2-го курсу спеціальності 041 Богослов’я. Неварійованими величинами визнано кількість студентів у групах, вихідний рівень сформованості англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів, завдання до- та післяекспериментального зрізів, навчальні матеріали, тривалість експериментального навчання, критерії оцінювання рівня сформованості вмінь англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів. До варійованих величин віднесено методику формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів, яка передбачала відповідні підходи та принципи навчання; відбір навчальних матеріалів згідно з визначеними критеріями; реалізацію розробленої системи вправ, що співвідноситься з етапами навчання. В експериментальній групі навчання відбувалось за авторською методикою, в контрольній – із використанням методики, прийнятої в закладах вищої освіти. Обґрунтовано критерії оцінювання рівня сформованості англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів. Для оцінювання рівня сформованості умінь читання запропоновано такі критерії: загальне розуміння змісту автентичного релігійного тексту; детальне розуміння змісту автентичного релігійного тексту; контекстуальна лексична здогадка; виділення ключових деталей професійно орієнтованого тексту; інтерпретація автентичного релігійного тексту. Результати експерименту, перевірені за допомогою багатофункціонального статистичного критерію φ* ‒ кутового перетворення Фішера, підтвердили ефективність авторської методики. Укладено методичні рекомендації щодо формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в читанні майбутніх богословів.
The scientific topicality of the research lies in the fact that methodology of forming of English professionally oriented reading competence of future theologians has been theoretically substantiated, practically developed and experimentally tested for the first time, which includes three stages (pre-reading, while reading and after-reading stages), the use of a system of exercises and tasks that correlates with identified stages, is developed taking into account the linguistic features of texts of religious and theological content, contains three subsystems of exercises and tasks with corresponding groups of exercises and tasks and is aimed at developing the psychological mechanisms of reading, forming the skills of introductory, review and study reading; the ability to use reading strategies, to interpret professionally oriented texts; the criteria for selecting the learning materials have been improved; the model of forming of English professionally oriented reading competence of future theologians has been offered using appropriate groups of exercises and tasks; the criteria for assessing the level of forming of English professionally oriented reading competence of future theologians have been further developed. The practical significance of the thesis lies in selecting of professional learning materials for reading and professionally oriented vocabulary with the purpose of forming of profesionally oriented reading competence of future theologians; designing of the training manual that contains appropriate sets of exercises and tasks; elaborating certain methodological recommendations for the teachers of English in theological specialties on the organization of the educational process with the purpose of effective forming of English professionally oriented reading competence of future theologians. Approaches to learning a foreign language at the philosophical, general scientific, specific scientific and technological levels of methodology are highlighted (a general approach to the study of the problem, the forming of a cognitive and worldview attitude of research at the philosophical level; systemic, activity, culture-oriented, axiological, humanistic and empathetic approaches at the general scientific level; person-oriented approach, communicative, competence-based, text-centric, constructivist, contextual, individually-differentiated and multidisciplinary approaches at the specific scientific level; technological approach at the technological level). In accordance with the definitions given in numerous scientific sources, professionally oriented reading is defined as reading any foreign language texts in the specialty, which provides an operational focus on search, selection, understanding and processing of acquired information for further use in future activity. Reading is a tool for professional activity of future theologian, and foreign language is one of the most important components of future theologians' professional activity for professional knowledge acquiring, professional skills forming, as well as lingual, linguistic, sociolinguistic skills and habits forming. The strategies for teaching reading are highlighted: cognitive (top-down, compensation of language means, independent getting acquainted with language means, memorization, finding support in foreign language reading, educational and informational, self-adaptation, reflection, scanning) and metacognitive (awareness of the purpose of learning, performance of the task and achieving set goals, self-assessment, if necessary, replacing certain strategies, checking the correctness of the obtained result, self-evaluation of the results, analysis of the failure reasons, correlation of new information with previously learned information). Psychological preconditions of forming of English professionally oriented reading competence of future theologians have been investigated. Mental processes (thinking, memory, attention, perception, emotions and motivation) have been described, the role of these processes in the forming of English professionally oriented reading competence of future theologians has been indicated. The focus is on the interpretation of professionally oriented texts by future theologians. It has been stated that the forming of connections between parts of the text for its interpretation requires word recognition, the ability to store information, the ability to return to the relevant words and phrases, understanding the structure of the sentence. It has been noted that the unit of professionally oriented learning is the text, which is defined as a communicative unit designed to form specific skills and habits of future theologians. The functions and properties of a professionally oriented text for future theologians have been described. Analysis of the professionally oriented texts for teaching reading to future theologians has proved that they have stylistic means ‒ epithets, hyperboles, paraphrases, metaphors, metonymies, euphemisms, similes, antitheses and phraseological units. The lexical component of the professionally oriented texts includes neutral and church-religious vocabulary, abstract nouns, and archaistic vocabulary. Grammatical signs of professionally oriented texts include the superlative degree of comparison of adjectives, infinitives, modal verbs, passive voice, participles, gerund, different grammatical tenses in sentences, imperative mood and conditional sentences. The selection of the learning materials has been carried out with a due regard to the following criteria: qualitative ‒ authenticity, informativeness, criterion of motivational value, semantic value/interest of texts for reading, variety, accessibility and feasibility, subjectivity, correspondence to students' interests, interdisciplinary coordination; and quantitative ‒ volume of text. The three stages of teaching English professionally oriented reading of future theologians have been substantiated in the thesis – pre-reading, while-reading and after-reading stages. The pre-reading stage provides with an understanding of the content of a professionally oriented text by future theologians; while-reading stage ‒ mastering by future theologians the ability to read professionally oriented texts with full understanding; after-reading stage ‒ the ability of future theologians to systematize and summarize the information obtained from professionally oriented texts, to interpret it, to use it in further professional activity. The thesis contains a specially designed system of exercises and tasks developed taking into account linguistic features of texts of religious and theological content and corresponds to the above mentioned stages of forming of professionally oriented reading competence of future theologians. In the thesis, the model of forming of English professionally oriented reading competence of future theologians has been offered, which might be introduced within the academic discipline “Foreign Language for Specific Purposes”; this model contains three stages of students’ learning activity (pre-reading, while-reading and after-reading stages). The above model suggests various forms of assessment: ongoing assessment, final assessment, individual assessment, group assessment, oral assessment, written assessment, self-assessment, and peer-assessment. Within the research, the experiment has been conducted in order to verify the effectiveness of the author’s methodology. The experiment has been held among 49 second-year students of specialty 041 Theology. The constants of the experiment were the number of students in academic groups, the initial level of forming of English professionally oriented reading competence of future theologians, the tasks of pre- and post experimental tests, the duration of the experimental training, the assessment criteria of the level of forming of English professionally oriented reading competence of future theologians. The independent values of the experiment were methodology of forming of English professionally oriented reading competence of future theologians which provided appropriate approaches and principles of training; selection of educational materials according to the defined criteria; implementation of the designed system of exercises and tasks corresponding to the stages of training. The experimental group applied the author’s methodology, whereas the control group kept to traditional methodology, envisaged by the curriculum of higher education institutions. The criteria of assessing of the level of forming English professionally oriented reading competence of future theologians have been justified. To assess the level of forming of reading skills, the following criteria have been proposed: general understanding of the content of an authentic religious text; detailed understanding of the content of an authentic religious text; contextual lexical guess; emphasis of key details of the professionally oriented text; interpretation of an authentic religious text. The results of the experiment have been tested with the help of the multifunctional statistical φ*-criterion ‒ Fisher transformation, which proved the effectiveness of the proposed methodology. Certain methodological recommendations on forming of English professionally oriented reading competence to future theologians have been developed in the thesis as well.
Описание: Захист відбувся 21 квітня 2023 р. об 11:00 в 24 аудиторії (головний корпус)
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28755
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dis_Nikiforchuk.pdf5,36 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.