Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29590
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorБілан, Наталія-
dc.contributor.authorГорбатюк, Роман Михайлович-
dc.contributor.authorЗагородній, Роман Іванович-
dc.contributor.authorЗамора, Ярослав Петрович-
dc.date.accessioned2023-07-05T08:16:20Z-
dc.date.available2023-07-05T08:16:20Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationБілан Н., Горбатюк Р., Загородній Р., Замора Я. Педагогічні умови формування іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиків // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. № 1. С. 140-148. DOI : 10.25128/2415-3605.23.1.18uk_UA
dc.identifier.issn2311-6382-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29590-
dc.description.abstractПроаналізовано проблему пошуку ефективних педагогічних умов формування іншомовної компетентності здобувачів вищої освіти енергетичних спеціальностей і запропоновано шляхи її розв’язання. Подано авторську дефініцію поняття «педагогічні умови». За результатами експертного опитування та з урахуванням власного досвіду визначено основні педагогічні умови, які створюють сприятливе освітнє середовище для іншомовної підготовки здобувачів вищої освіти енергетичних спеціальностей, зокрема: формування позитивної мотивації майбутніх інженерів-енергетиків до вивчення іноземних мов у процесі професійної підготовки; впровадження проєктних технологій в іншомовну підготовку здобувачів вищої освіти; розвиток іншомовних умінь самостійної роботи магістрантів у рецептивних і продуктивних видах мовленнєвої діяльності; міждисциплінарна інтеграція змісту загальнопрофесійної та іншомовної підготовки. Теоретично обґрунтовано зміст кожної з педагогічних умов та наведено приклади їх практичної реалізації в освітньому процесі. Встановлено, що визначені педагогічні умови є ефективними для формування іншомовної компетентності як невід’ємної складової професійної підготовки майбутніх інженерів-енергетиків у технічних закладах вищої освіти.uk_UA
dc.description.abstractThe paper covers the analysis of the problem of finding effective pedagogical conditions for the development of foreign language competence of students majoring in power engineering in higher educational institutions. The paper proposes solutions to this problem. The paper presents the author's own definition of "pedagogical conditions" as a set of targeted measures that organize and facilitate the educational process, focusing on students' professional and foreign language competence. These measures are influenced by external and internal factors, various forms of educational and scientific work, as well as modern methodologies and innovative technologies. Their purpose is to foster comprehensive personality development and provide professional training for future energy engineers in accordance with current requirements. Through a survey conducted among scientific and pedagogical staff of technical universities, along with the author's own experience, the main pedagogical conditions that foster a favorable educational environment for developing foreign language competence among power engineering students have been identified. These conditions include: building positive motivation among future energy engineers to learn foreign languages during their professional training, integrating project technologies into foreign language instruction at higher educational institutions, developing self-study foreign language communication skills among Master's students in both receptive and productive forms, and implementing interdisciplinary integration of general professional and foreign language training content. The meaning of every pedagogical condition has been theoretically substantiated and the examples of their practical implementation into the educational process have been provided, namely: the introduction of “Nicos Weg” course, working on interactive activities, thematical projects and solving communicative situations. It has been determined that these suggested pedagogical conditions contribute to high-quality foreign language training for students in higher educational institutions and enable the achievement of program learning outcomes that ensure future energy engineers possess the ability and readiness to effectively utilize foreign language knowledge and skills in their professional activities.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТНПУ ім. В. Гнатюкаuk_UA
dc.subjectіншомовна компетентністьuk_UA
dc.subjectмайбутні інженери-енергетикиuk_UA
dc.subjectпедагогічні умовиuk_UA
dc.subjectіноземна моваuk_UA
dc.subjectздобувачі вищої освітиuk_UA
dc.subjectforeign language competenceuk_UA
dc.subjectfuture energy engineersuk_UA
dc.subjectpedagogical conditionsuk_UA
dc.subjectforeign languageuk_UA
dc.subjecthigher education applicantsuk_UA
dc.titleПедагогічні умови формування іншомовної компетентності майбутніх інженерів-енергетиківuk_UA
dc.title.alternativePEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMING LANGUAGE COMPETENCE OF FUTURE ENERGY ENGINEERSuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2023, № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
18_BILAN_HORBATIUK_ZAHORODNII_ZAMORA.pdf359,63 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.