Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/31602
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorПопков, Борис-
dc.date.accessioned2023-12-22T10:06:57Z-
dc.date.available2023-12-22T10:06:57Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationПопков Б. Модель формування екологічної свідомості майбутніх судноводіїв // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : Гельветика, 2023. № 2. С. 75-82. DOI : https://doi.org/10.32782/2415-3605.23.2.10uk_UA
dc.identifier.issn2415-3605-
dc.identifier.issn2311-6382-
dc.identifier.urihttps://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/pedagogy/article/view/559-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/31602-
dc.description.abstractУ статті теоретично обґрунтовано модель формування екологічної свідомості майбутніх судноводіїв. Роз- роблена модель представлена схематично у вигляді чотирьох блоків: нормативно-цільового, теоретико-методологічного, процесуально-діяльнісного і контрольно-результативного. Кожен з блоків включає у себе елементи, які функціюють у логічній послідовності. Елементами авторської моделі є: нормативно-правові засади екологічної підготовки майбутніх судноводіїв, мета і завдання підготовки; наукові підходи (системний, діяльнісний, технологічний, компетентнісний, суб’єкт-суб’єктний) та принципи навчання (принцип екологічної спрямованості, принцип зв’язку теорії з практикою, принцип міждисциплінарності, принцип гуманістично-ціннісної спрямованості освітнього процесу, принцип відповідності професійного рівня викладачів системі професійної екологічної підготовки); зміст навчання; компоненти (мотиваційний, когнітивний, поведінковий та рефлексивний), педагогічні умови формування екологічної свідомості; етапи (підготовчий, репродуктивно-практичний, креативно- практичний); форми, методи й засоби навчання; критерії (мотиваційно-ціннісний, інформаційно-пізнавальний, практично-діяльнісний та оцінно-рефлексивний) та рівні сформованості екологічної свідомості (високий (проекологічний), достатній (екологічний), середній (нейтральний), низький (проблемний); моніторинг освітнього процесу; результат навчання – позитивна динаміка сформованості високого (проекологічного) та достатнього (екологічного) рівнів екологічної свідомості майбутніх судноводіїв.uk_UA
dc.description.abstractThe global environmental crisis has caused irreversible changes in the environment. As a result, there is a need to search the ways of transforming the values of technological civilization, to review the foundations of consumer psychology, and to orient the state policy towards ecological guidelines. A separate niche in solving the environmental problems of society is the training of future navigators, because water transport is a source of pollution of rivers, seas and the world’s oceans. The relevance of the development of a model for the formation of environmental consciousness of future navigators is due to the use of an integrated approach in the context of the specified problem, which is able to provide a deep understanding of environmental problems, awareness of their impact on the marine environment and the development of ethical values in the context of sustainable development. The article theoretically substantiates the model of the formation of future navigators’ environmental consciousness. The model is presented schematically in the form of four blocks: normative-target, theoretical-methodological, proceduralactive and control-resultative. Each of the blocks includes elements that function in a logical sequence. The elements of the normative-target block are: regulatory and legal principles of future navigators’ ecological training, the purpose and tasks of training. The theoretical-methodological block includes scientific approaches (systemic, activity-based, technological, competence-based, subject-subject), principles of education (the principle of ecological orientation, the principle of the connection between theory and practice, the principle of interdisciplinarity, the principle of humanistic-value orientation of the educational process, the principle of matching the professional level of teachers system of professional environmental training), content of education, and the components (motivational, cognitive, behavioural and reflexive). The procedural-active block contains pedagogical conditions for the formation of environmental consciousness, stages (preparatory, reproductive-practical, creative-practical), teaching forms, methods and means. The control-resultative block comprises the criteria (motivational-value, informational-cognitive, practical-active and evaluative-reflective), the levels of environmental consciousness (high (pro-ecological), sufficient (ecological), medium (neutral), low (problematic), monitoring of the educational process, and learning outcome – positive dynamics of formation of high (pro-ecological) and sufficient (ecological) levels of future navigators’ environmental consciousness.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherГельветикаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка;-
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk_UA
dc.subjectекологічна свідомістьuk_UA
dc.subjectмайбутні судноводіїuk_UA
dc.subjectЗВОuk_UA
dc.subjectздобувач вищої освітиuk_UA
dc.subjectкритеріїuk_UA
dc.subjectпоказникиuk_UA
dc.subjectmodeluk_UA
dc.subjectprofessional traininguk_UA
dc.subjectenvironmental consciousnessuk_UA
dc.subjectfuture navigatorsuk_UA
dc.subjectvocational traininguk_UA
dc.subjecthigher education applicantuk_UA
dc.subjectcriteriauk_UA
dc.subjectindicatorsuk_UA
dc.titleМодель формування екологічної свідомості майбутніх судноводіївuk_UA
dc.title.alternativeMODEL OF FORMATION OF FUTURE NAVIGATORS’ ENVIRONMENTAL CONSCIOUSNESSuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2023, № 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
10_POPKOV.pdf440,67 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.