Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32200
Название: Теоретико-методологічні аспекти підготовки студентів-дизайнерів у закладах передвищої освіти
Другие названия: Theoretical and methodological aspects of training design students in institutions of preliminary higher education
Авторы: Юйдін, Сє
Yuding, Xie
Библиографическое описание: Юйдін Сє Теоретико-методологічні аспекти підготовки студентів-дизайнерів у закладах передвищої освіти : дис. ... наук. ступеня д-ра філософії : 01 : 011 / Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2023. 244 с.
Дата публикации: 2023
Ключевые слова: дизайн-освіта
студент
методика навчання
професійна підготовка
заклад передвищої освіти
design education
student
teaching methods
professional training
higher education institution
Краткий осмотр (реферат): Дисертаційна робота є науково-педагогічним дослідженням проблеми підготовки студентів-дизайнерів у закладах передвищої освіти. Зазначена проблема актуалізується низкою суперечностей між: – потребою держави у фахівцях із високим рівнем проєктної культури та недосконалістю професійної підготовки відповідних фахівців у системі дизайн- освіти; – потребою розвитку системи дизайну у закладах передвищої освіти та недостатньою розробленістю структури, змісту й організаційно-педагогічного інструментарію підготовки фахівців з дизайну; – традиційною системою підготовки майбутніх фахівців з дизайну, що зумовлена класичними підходами до передвищої освіти, та необхідністю застосування сучасних педагогічних підходів, що забезпечують реалізацію інтеграційних зв’язків між навчальними дисциплінами, спрямовуючи зусилля на формування проєктної культури майбутніх фахівців з дизайну, готовності організовувати ефективну проєктну діяльність; – потребою української наукової спільноти в отриманні об’єктивних даних щодо змісту, форм, методів і технології фахової підготовки студентів- дизайнерів у закладах передвищої освіти. Виявлені суперечності та необхідність їх успішного розв’язання мотивують актуальність дослідження, проблема якого полягає в пошуку балансу між традиціями й інноваціями у підготовці студентів-дизайнерів, гармонізації теоретико-методологічних засад у закладах передвищої освіти. Виокремлено методи та критерії професійної компетентності майбутніх фахівців дизайну в процесі художньо-проєктної діяльності, а саме: конкретно- пошуковий, за допомогою якого здійснено пошук і систематизацію бібліотечних каталогів, друкованих джерел та архівних фондів з проблем розвитку дизайну; порівняльно-зіставний, що передбачає порівняння змісту, форм і методів дизайну в закладах передвищої освіти досліджуваних регіонів; теоретичні: ретроспективний і бібліографічний аналіз, порівняння та узагальнення – для визначення суспільних функцій дизайну та проблем дизайну у закладах передвищої освіти; метод структурно-функціонального моделювання – для побудови концептуальної моделі сучасної системи дизайну освіти; метод класифікації та систематизації – для визначення основних етапів розвитку дизайну у закладах передвищої освіти; прогнозування – для обґрунтування перспектив розвитку студентів-дизайнерів у закладах освіти. емпіричні: аналіз соціологічних досліджень, узагальнення досвіду передвищої освіти підготовки студентів-дизайнерів і порівняння форм організації дизайну; експериментальні методи, опитувально-діагностичний метод (анкетування, тестування) – для визначення рівнів готовності студентів до проєктної та дослідницької діяльності дизайну. Обрані методи і критерії дають змогу не лише отримати інформацію про ефективність запропонованих форм і методів підготовки до професійної діяльності, а й чітко проаналізувати динаміку розвитку майстерності, оцінити рівень сформованості професійного досвіду на кожному етапі підготовки студентів-дизайнерів у закладах передвищої освіти. Узагальнено досвід підготовки майбутніх студентів-дизайнерів у закладах передвищої освіти. Визначено напрями імплементації українського досвіду щодо підготовки майбутніх студентів-дизайнерів на прикладі застосування авторського інтегрованого курсу «Основи формоутворення та конструювання», який поєднує стилістику сучасного дизайну. Наукова новизна і теоретичне значення дисертаційної роботи полягає в тому, що вперше: на основі аналізу прогресивних ідей українського досвіду визначено етапи та особливості розвитку в студентів-дизайнерів у закладах передвищої освіти, тенденції та перспективи розвитку сучасного дизайну, нові функції дизайн-освіти в епоху цифровізації (культуротворча, освітня, розвивальна, діагностична, інноваційно-творча, проєктно-програмна, впроваджувальна, інтеграційна) та вимоги до студентів-дизайнерів у сучасних закладах передвищої освіти; оцінено вплив перших польських шкіл на розвиток дизайну та з’ясовано досягнення (технології моделювання та формування дизайн-мислення) та проблеми готовності студентів та викладачів дизайнерських закладів передвищої освіти; охарактеризовано форми і методи (словесні (розповідь, пояснення, бесіда), наочні (ілюстрування, демонстрування, спостереження), практичні (практичні, графічні роботи)) у закладах передвищої освіти; розкрито напрями (організація випереджувального навчання, використання проблемно-орієнтованого навчання, застосування дослідницьких методів у навчанні, підсилення практичної спрямованості навчання, особистісна орієнтація навчання, організація командної роботи студентів, створення умов для неперервного навчання впродовж життя) та запропоновано методику формування методологічної культури студентів дизайнерських дисциплін у закладах передвищої освіти; уточнено особливості та методологію дизайнерської діяльності в парадигмі сталого розвитку та принципи сучасного стану дизайну; подальшого розвитку дістали: практика модернізації системи дизайну в контексті формування дизайн-мислення; технології дизайну та використання засобів ІКТ у дизайн-проектуванні; методи розвитку творчого мислення студентів і фахівців з дизайну у закладах передвищої освіти. схарактеризовано, що для забезпечення ефективної імплементації підготовки студентів-дизайнерів у закладах передвищої освіти в Україні необхідні формування та розвиток методологічної культури студентів дизайнерських дисциплін; визначено компоненти, рівні та критерії (художньо-творчий, інноваційно- педагогічний, науково-методологічний, акмеологічний, оцінювально- рефлексивний) й показники оцінювання студентів дизайнерів; доведено необхідність поєднання студентів-дизайнерів освітньої та науково-дослідної роботи за такими напрямами: гносеологія дизайну – вивчення дизайнерських способів пізнання; праксеологія дизайну – вивчення практик і процесів проєктування; феноменологія дизайну – вивчення форми та конфігурації предметів. удосконалено методичні підходи щодо професійної підготовки майбутніх дизайнерів на основі розробленого авторського інтегрованого курсу «Основи формоутворення та конструювання», який сприяє розвитку творчих здібностей, креативного дизайн-мислення в умовах збереження національної специфіки; організаційна форма авторського курсу забезпечує реалізацію цілей та завдань, форм і методів навчання майбутніх фахівців з дизайну та враховує взаємодію всіх учасників освітнього процесу, у межах якого відбувається реалізація змісту художньо-проєктної дизайнерської діяльності; розроблено рекомендації щодо імплементації українського досвіду формування професійної компетентності майбутніх фахівців дизайну в систему передвищої освіти України; подальшого розвитку набули зміст і форми передвищої підготовки майбутніх фахівців дизайну; технології креативного навчання та умови використання цифрових засобів у дизайн-проєктуванні; методи розвитку творчих здібностей та дизайн-мислення студентів. До наукового обігу введено невідомі та маловідомі джерела польською та англійською мовами (39 найменувань), окремі факти та положення, пов’язані з розв’язанням досліджуваної проблеми. Практичне значення полягає в тому, що сформульовані в дисертації положення та висновки, що відтворюють особливості здійснення успішної освіти дизайну в закладах освіти, можуть бути застосовані для розбудови українських навчальних закладів для підготовки дизайнерів, що сприятиме розширенню можливостей виходу українського дизайну в сучасному світі. Розроблений автором навчальний курс «Основи формоутворення та конструювання» дає змогу ефективно організувати професійну підготовку майбутніх фахівців з дизайну; набути професійний досвід, необхідний для ефективного здійснення творчої дизайн-діяльності. Результати дослідження можуть бути використані у процесі дослідження актуальних проблем дизайн- освіти та професійної підготовки майбутніх фахівців з дизайну в закладах передвищої освіти України, при укладанні навчальних посібників з дизайну, під час вивчення здобувачами освіти професійно орієнтованих дисциплін, при написанні студентами курсових і кваліфікаційних робіт тощо.
The dissertation is a scientific and pedagogical study of the problem of training design students in higher education institutions. This problem is actualized by a number of contradictions between: - the state's need for specialists with a high level of project culture and the imperfection of professional training of relevant specialists in the design education system -the need to develop a design system in higher education institutions and the lack of development of the structure, content, and organizational and pedagogical tools for training design professionals; - the traditional system of training future design professionals, which is due to classical approaches to higher education, and the need to apply modern pedagogical approaches that ensure the implementation of integration links between academic disciplines, directing efforts to form a project culture of future design professionals, readiness to organize effective project activities; - the need of the Ukrainian scientific community to obtain objective data on the content, forms, methods and technology of professional training of design students in higher education institutions. The identified contradictions and the need for their successful resolution motivate the relevance of the study, the problem of which is to find a balance between traditions and innovations in the training of design students, harmonization of theoretical and methodological foundations in higher education institutions. The methods and criteria for the professional competence of future design professionals in the process of artistic and design activities are distinguished, namely: specific search, which is used to search and systematize library catalogs, printed sources and archival collections on the problems of design development; comparative and contrastive, which involves comparing the content, forms and methods of design in higher education institutions of the studied regions; theoretical: retrospective and bibliographic analysis, comparison and generalization - to determine the social functions of design. The selected methods and criteria allow not only to obtain information about the effectiveness of the proposed forms and methods of preparation for professional activity, but also to clearly analyze the dynamics of skill development, to assess the level of professional experience at each stage of training students-designers in higher education institutions. The experience of training future design students in higher education institutions is generalized. The directions of implementation of the Ukrainian experience in training future design students are determined on the example of the application of the author's integrated course "Fundamentals of Formation and Construction", which combines the style of modern design. The scientific novelty and theoretical significance of the dissertation is that for the first time: based on the analysis of progressive ideas of the Ukrainian experience, the stages and features of development of design students in higher education institutions, trends and prospects for the development of modern design, new functions of design education in the era of digitalization (cultural, educational, developmental, diagnostic, innovative and creative, project and program, implementation, integration) and requirements for design students in modern higher education institutions are determined the influence of the first Polish schools on the development of design is assessed and the achievements (modeling technologies and the formation of design thinking) and problems of readiness of students and teachers of design institutions of higher education are identified; the forms and methods (verbal (narration, explanation, conversation), visual (illustration, demonstration, observation), practical (practical, graphic works)) in higher education institutions are characterized; the directions (organization of advanced learning, use of problem-based learning, application of research methods in teaching, strengthening the practical orientation of learning, personal orientation of learning, organization of teamwork of students, creation of conditions for continuous lifelong learning) are revealed and a methodology for the formation of methodological culture of students of design disciplines in higher education institutions is proposed; the features and methodology of design activity in the paradigm of sustainable development and the principles of the current state of design were clarified; further development of the following: the practice of modernizing the design system in the context of the formation of design thinking; design technologies and the use of ICT tools in design design; methods of developing creative thinking of students and design professionals in higher education institutions. It is characterized that in order to ensure the effective implementation of the training of design students in higher education institutions in Ukraine, it is necessary to form and develop the methodological culture of students of design disciplines; the components, levels and criteria (artistic and creative, innovative and pedagogical, scientific and methodological, acmeological, evaluative and reflective) and indicators of evaluation of design students are determined; the necessity of combining educational and research work of design students in the following areas is proved: epistemology of design - study of design ways of knowing; praxeology of design - study of design practices and processes; phenomenology of design - study of the form and configuration of objects. methodological approaches to the professional training of future designers have been improved on the basis of the developed author's integrated course "Fundamentals of Formation and Construction", which promotes the development of creative abilities, creative design thinking while preserving national specificity; the organizational form of the author's course ensures the implementation of the goals and objectives, forms and methods of training future design professionals and takes into account the interaction of all participants in the educational process, within which the content of artistic and project design is implemented recommendations for the implementation of the Ukrainian experience of forming the professional competence of future design professionals in the system of higher education of Ukraine were developed; the content and forms of higher education of future design professionals; creative learning technologies and conditions for using digital tools in design; methods of developing students' creative abilities and design thinking have been further developed. methodological approaches to the professional training of future designers have been improved on the basis of the developed author's integrated course "Fundamentals of Formation and Design", which promotes the development of creative abilities, creative design thinking while maintaining national specificity; the organizational form of the author's course ensures the realization of the goals and objectives, forms and methods of training future design professionals and takes into account the interaction of all participants in the educational process, within which the content of artistic and design design is implemented recommendations for the implementation of the Ukrainian experience of forming the professional competence of future design professionals in the higher education system of Ukraine have been developed; the content and forms of higher education of future design professionals; creative teaching technologies and conditions for using digital tools in design; methods of developing students' creative abilities and design thinking have been further developed. Unknown and little-known sources in Polish and English (39 titles), individual facts and provisions related to the solution of the problem under study have been introduced into scientific circulation. The practical significance is that the provisions and conclusions formulated in the dissertation, which reflect the peculiarities of successful design education in educational institutions, can be used to develop Ukrainian educational institutions for the training of designers, which will help expand the opportunities for Ukrainian design in the modern world. The training course "Fundamentals of Formation and Construction" developed by the author makes it possible to effectively organize the professional training of future design professionals; to gain the professional experience necessary for the effective implementation of creative design activities. The results of the study can be used in the process of researching topical issues of design education and professional training of future design professionals in higher education institutions of Ukraine, in the preparation of design textbooks, in the study of professionally oriented disciplines by students, in the writing of term papers and qualification papers by students, etc.
Описание: Захист відбувся 20 лютого 2024 р. об 11:00, 24 аудиторія (головний корпус)
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32200
Располагается в коллекциях:Педагогічні науки

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Dys_Sie_Yuidin.pdf4,21 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.