Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32271
Название: Потенціал театральної педагогіки у формуванні професійного іміджу у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти
Другие названия: THE POTENTIAL OF THEATER PEDAGOGY IN FORMATION THE PROFESSIONAL IMAGE OF FUTURE EDUCATORS OF PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Авторы: Атрощенко, Тетяна
Йокоб, Андрея
Библиографическое описание: Атрощенко Т., Йокоб А. Потенціал театральної педагогіки у формуванні професійного іміджу у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти // Social Work and Education. 2023. Vol. 10. No. 4. P. 521-529. DOI: 10.25128/2520-6230.23.4.7
Дата публикации: 2023
Ключевые слова: професійний імідж
формування професійного іміджу
професійна підготовка
майбутні вихователі закладів дошкільної освіти
театральне мистецтво
театральна педагогіка
professional image
formation of professional image
professional training
future educators of preschool educational institution
theatrical art
theater pedagogy
Краткий осмотр (реферат): У статті акцентовану увагу на важливості формування професійного іміджу майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти, професійна діяльність якого спрямована на дітей, аудиторію надзвичайно чутливу та сприйнятливу до впливу. Підкреслюється, що сучасні вихователі закладів дошкільної освіти мають вирізнятися високою громадянською відповідальністю та соціальною активністю, любов’ю до дітей, емпатією, інтелігентністю, готовністю до співпраці, професіоналізмом, інноваційним стилем науково-педагогічного мислення, потребою у постійному саморозвитку, фізичним та психічним здоров’ям, високою працездатністю, професійно-педагогічною культурою, педагогічною майстерністю, складовою якої є професійний імідж. Схарактеризовані основні компоненти (зовнішній вигляд, внутрішній образ і професійно-педагогічне спілкування) та етапи формування професійного іміджу майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти. Зазначено, що педагогічна діяльність базується на таких театральних принципах: принцип життєвої правди; принцип ідейної спрямованості, принцип дії, принцип органічності творчості, принцип творчого перевтілення в образ, що робить театральну педагогіку важливим інструментом формування професійного іміджу фахівця. Простежено ґенезу становлення та розвитку театральної педагогіки як галузі наукового знання, спрямованої на сприяння соціальній адаптації людини, розробку суто театрально-педагогічних форм та методів впливу на особистість з метою її особистісного зростання, розвиток емпатії та рефлексії. Зроблено висновок, що використання методів театральної педагогіки є не лише бажаним, але й необхідним під час професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, оскільки прийоми театру розвивають комунікативну, соціокультурну, міжкультурну, творчу компетенції фахівця, роблять його імідж яскравим та впізнаваним.
The article focuses attention on the importance of forming the professional image of the future educator of a preschool educational institution, whose professional activity is aimed at children, an audience that is extremely sensitive and susceptible to influence. It is believed that the modern educators of preschool educational institutions can be distinguished by the high social distance and social activity, love for children, empathy, intelligence, readiness to sleep in practice, professionalism, innovative style of scientific and pedagogical thought, requiring constant self-development, physical and mental health pits, high practical work, professional and pedagogical culture, pedagogical mastery, warehouse and professional image. That modern educators of preschool educational institutions should be distinguished by high civic responsibility and social activity, love for children, empathy, true intelligence, readiness for cooperation, professionalism, innovative style of scientific and pedagogical thinking, the need for constant self-development, physical and mental health , high work capacity, professional and pedagogical culture, pedagogical skill, a component of which is the professional image. The main components (appearance, inner image and professional-pedagogical communication) and stages of formation of the professional image of the future educators of the preschool educational institutions are characterized. It is noted that pedagogical activity is based on the following theatrical principles: the principle of life truth; the principle of ideological orientation, the principle of action, the principle of organic creativity, the principle of creative transformation into an image, which makes theater pedagogy an important tool for forming the professional image of a specialist. The genesis of the formation and development of theater pedagogy as a field of scientific knowledge aimed at promoting social adaptation of a person, the development of purely theatrical and pedagogical forms and methods of influencing a person with the aim of personal growth, development of empathy and reflection is traced. It was concluded that the use of theater pedagogy methods is not only desirable, but also necessary in the preparation of teachers of preschool education institutions, since the techniques of theater develop the communicative, sociocultural, intercultural, creative competence of a specialist, make his image bright and recognizable.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32271
Располагается в коллекциях:Social Work and Education Vol. 10. No. 4 (2023)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ATROSHCHENKO.pdf634,01 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.