Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32334
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorМатіяш, Валентина Василівна-
dc.contributor.authorРославець, Р. М.-
dc.date.accessioned2024-04-10T10:13:28Z-
dc.date.available2024-04-10T10:13:28Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationМатіяш В. В., Рославець Р. М. Педагогічно-краєзнавча модель підготовки фахівця: сучасні аспекти // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Мукачево : Вид-во МДУ, 2019. Вип. 1 (9). С. 88-91. DOI 10.31339/2413-3329-2019-1(9)-88-91uk_UA
dc.identifier.issn2413-3329-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32334-
dc.description.abstractУ статті розглянуто особливості побудови моделі вчителя з урахуванням його педагогічно-краєзнавчої діяльності. Визначено основні аспекти готовності до педагогічно-краєзнавчої діяльності, що відображені у запропонованій моделі: структурність, ієрархічність, інтегративність та цілісність. Представлено складові моделі відповідно до специфічного впливу педагогічного краєзнавства як системо утворюючого фундаментального ядра: мотиви педагогічно-краєзнавчої діяльності, знання педагогічного краєзнавства, педагогічно-краєзнавчі уміння та навички, а саме: мотиваційний, змістовий та процесуально-діяльнісний. Виявлено педагогічні умови функціонування розробленої системи педагогічно-краєзнавчої підготовки вчителів та визначено місце педагогічного краєзнавства в системі зазначеної підготовки.uk_UA
dc.description.abstractВ статье рассмотрены особенности построения модели работы учителя с учетом его педагогически краеведческой деятельности. Определены основные аспекты готовности к педагогически краеведческой деятельности, отражены в предложенной модели: структурность, иерархичность, интегративность и целостность. Представлены составляющие модели специфическому воздействию педагогического краеведения как система образующего фундаментального ядра: мотивы педагогически краеведческой деятельности, знания педагогического краеведения, педагогически краеведческие умения и навыки, а именно: мотивационный, содержательный и процессуально-деятельностный. Выявлены педагогические условия функционирования разработанной системы педагогически краеведческой подготовки учителей и определено место педагогического краеведения в системе указанной подготовки.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with the peculiarities of constructing a model of a teacher based on its pedagogical local lore activity. The basic aspects of readiness for pedagogical local lore activity which are reflected in the proposed model: structure, hierarchy, integrability and integrity, are determined. The model components are represented in accordance with the specific influence of pedagogical local lore as a system of creating the fundamental nucleus: motives of pedagogical local lore activity, knowledge of pedagogical local lore, pedagogical local lore ability and skills, namely: motivational, substantive and procedural-activity. The main statements of the model which includes a system of pedagogical ethnographic training of a future specialist are specified, diagnostics on the basis of differentiation of means of pedagogical action on the level of formation of readiness; the leading role of the activity and communication in the formation of a specialist; the unity of the motivational, substantive and procedural-activity components of readiness; unity of theoretical and practical training of students; optimality, consistency and continuity in the organization of the educational process. The pedagogical conditions of functioning of the developed system of training of a teacher are revealed, professional pedagogical and ethnographic orientation of students’ training; stimulation of cognitive activity of students; introduction of active pedagogical technologies into the educational process; moral and psychological atmosphere in the student’s team The place of pedagogical local lore in the system of the specified training is determined.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВид-во МДУuk_UA
dc.subjectсистемаuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectпедагогічно-краєзнавча підготовкаuk_UA
dc.subjectготовність до педагогічно-краєзнавчої діяльностіuk_UA
dc.subjectположенняuk_UA
dc.subjectпринципиuk_UA
dc.subjectпедагогічно-краєзнавчі знанняuk_UA
dc.subjectумінняuk_UA
dc.subjectнавичкиuk_UA
dc.subjectсистемаuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectпедагогическо-краеведческая подготовкаuk_UA
dc.subjectготовность к педагогически-краеведческой деятельностиuk_UA
dc.subjectположениеuk_UA
dc.subjectпринципыuk_UA
dc.subjectпедагогическо-краеведческие знанияuk_UA
dc.subjectумения и навыкиuk_UA
dc.subjectsystemuk_UA
dc.subjectmodeluk_UA
dc.subjectpedagogical local lore traininguk_UA
dc.subjectreadiness for pedagogical local lore activityuk_UA
dc.subjectstatementsuk_UA
dc.subjectprinciplesuk_UA
dc.subjectpedagogical local lore knowledgeuk_UA
dc.subjectabilityuk_UA
dc.subjectskillsuk_UA
dc.titleПедагогічно-краєзнавча модель підготовки фахівця: сучасні аспектиuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Matiiash.pdf397,49 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.