Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32876
Title: | Формування гендерної компетентності у процесі підготовки майбутніх соціальних працівників |
Other Titles: | FORMATION OF GENDER COMPETENCE IN THE PROCESS OF TRAINING FUTURE SOCIAL WORKERS |
Authors: | Кравченко, О. Войтовська, А |
Bibliographic description (Ukraine): | Кравченко О., Войтовська А. Формування гендерної компетентності у процесі підготовки майбутніх соціальних працівників // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2024. Vol. 11. No. 1. P. 41-61. DOI : 10.25128/2520-6230.24.1.4 |
Issue Date: | 2024 |
Keywords: | гендерна компетентність фахівець із соціальної роботи професійна діяльність гендерна рівність заклад вищої освіти gender competence social work specialist professional activity gender equality institution of higher education |
Abstract: | У статті актуалізовано необхідність формування гендерної компетентності в майбутніх фахівців із соціальної роботи процесі професійної підготовки.
Визначено можливості імплементації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року.
У контексті здійснюваного дослідження проаналізовано наявність гендерних студій у закладах вищої освіти та наявність гендерного компоненту в освітніх програмах. Також здійснено аналіз освітньо-професійних та освітньо-наукових програм зі спеціальності 231 Соціальна робота щодо наявності освітніх компонентів, сфокумованих на формування у майбутніх фахівців готовності до професійної діяльності із дотриманням основних аспектів гендерної рівності. З'ясовано, що гендерний контекст прослідковується у всіх проаналізованих освітніх програмах. Наявні окремі навчальні дисципліни у закладах освіти, які включають аспекти протидії дискримінації та насильству над жінками, однак вони потребують оновлення та адаптації до сучасних викликів. Більшість освітніх програм з соціальної роботи враховують вимоги державних стандартів та у процесі формування професійних компетентностей фокусуються на дотриманні прав людини та протидії дискримінації. Висвітлено досвід роботи Гендерного центру, який створено в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Спрезентовано історію створення, завдання та напрями роботи центру щодо формування гендерної компетентності в майбутніх фахівців із соціальної роботи.
Обґрунтовано необхідність формування гендерної компетентності у майбутніх фахівців із соціальної сфери через запровадження наскрізного гендерного підходу до освітнього процесу, важливе місце в якому належить участь у неформальній освіті та спеціалізованим навчальним дисциплінам, які розкривають прикладні аспекти гендерної рівності. The article highlights the need to develop gender competence in future social work professionals and the use of an integrated approach in this field. The study aims to theoretically substantiate the peculiarities of gender competence formation in future social workers. The implementing possibilities for the Strategy of Gender Equality in Education until 2030 have been identified. The availability of gender studies in institutions of higher education has been analyzed. It is stated that domestic training programmes have the gender component included in curricula of various specialities. The studies in the field of gender equality and social work demonstrate that although there are specific disciplines that include aspects of preventing discrimination and violence against women, they need updating and adapting to modern challenges. The article analyses training and scientific programmes in the speciality “231 Social Work” in terms of content and specifics of preparing specialists to perform their duties taking into account the requirements of gender equality. It has been found that most of them are based on the requirements of state standards for the formation of competencies in human rights and anti-discrimination. It is emphasized that Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University has established Gender Centre that is a member of the All-Ukrainian Centre for Gender Education in Ukraine. Training future specialists in the specialty “231 Social Work”, forming their ability to carry out professional activities in compliance with human rights and the principle of gender equality, and developing competencies in preventing and combating gender discrimination are among the Centre’s main tasks. The author substantiates the need to form gender competence in future social workers by including a gender approach in the educational process as specialised disciplines revealing applied aspects of gender equality and participation in non-formal education play an important role there. |
URI: | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32876 |
ISSN: | 2520-6230 2520-6451 |
Appears in Collections: | Social Work and Education Vol. 11. No. 1 (2024) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
4_Kravchenko_Voitovska.pdf | 518,71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.