Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32877
Title: Формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку: реалізація «інтегрованого соціально-мистецького курсу «MY WORLD» в межах національної платформи EDWEY
Other Titles: FORMATION OF SOCIAL COMPETENCE OF CHILDREN WITH COMPLEX DEVELOPMENTAL DISORDERS: IMPLEMENTATION OF THE "INTEGRATED SOCIAL AND ARTISTIC COURSE «MY WORLD» WITHIN THE NATIONAL EDWEY PLATFORM
Authors: Суменко, Т.
Bibliographic description (Ukraine): Суменко Т. Формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку: реалізація «інтегрованого соціально-мистецького курсу «MY WORLD» в межах національної платформи EDWEY // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2024. Vol. 11. No. 1. P. 62-74. DOI : 10.25128/2520-6230.24.1.5
Issue Date: 2024
Keywords: соціальна компетентність
діти зі складними порушеннями розвитку
складні порушення розвитку
освітні платформи
курси підвищення кваліфікації
«Інтегрований соціально-мистецький курс “My world”»
social competence
children with complex developmental disorders
complex developmental disorders
educational platforms
advanced training courses
«Integrated social and artistic course "My world"»
Abstract: Cтаття присвячена темі формування соціальної компетентності дітей зі складними порушеннями розвитку (РАС, РДУГ, ДЦП, інтелектуальна недостатність, синдром Дауна, дитяча шизофренія) та підвищенню рівня професійної, інклюзивної компетентності фахівців, соціальних вихователів реабілітаційних центрів та інших спеціальних установ, що працюють із зазначеною категорією підопічних. Висвітлено ряд законодавчих документів щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, означено безкоштовні українські навчальні платформи для представників освітянського кола (EdWey, EdEra, Prometheus, WiseCow, Українська команда Google, EduHub, Сoursera, ПостНаука). На основі аналізу навчального контенту із зазначених освітніх платформ представлено основні напрями, тематику навчальних програм курсів підвищення кваліфікації, що розкривають аспекти інклюзивної практики, особливості інклюзивного навчання, практико-орієнтовані підходи у роботі з дітьми з порушеннями розвитку, у тому числі в умовах воєнного часу. Висвітлено навчальні курси для батьків та представників дітей з особливостями розвитку, що сприяють підвищенню інклюзивної компетентності, розкривають можливості для розширення корекційно-значущих знань, умінь, навичок необхідних для коректної та ефективної діяльності з дітьми з особливостями розвитку. Окреслено дефіцит курсів підвищення кваліфікації для соціальних працівників та фахівців, що працюють із дітьми зі складними порушеннями розвитку. Розкрито зміст авторського «Інтегрованого соціально-мистецького курсу “My world” для дітей зі складними порушеннями розвитку» як можливості підвищення кваліфікації педагогічних та соціальних працівників в межах Національної платформи Edwey, висвітлені результати навчання слухачів / чок за період навчання.
The article is devoted to the formation of social competence of children with complex developmental disorders (ASD, ADHD, cerebral palsy, intellectual disability, Down syndrome, childhood schizophrenia) and raising the level of professional, inclusive competence of specialists, social educators of rehabilitation centres and other special institutions working with this category of wards. The article highlights a number of legislative documents on professional development of pedagogical staff, identifies free Ukrainian learning platforms for representatives of the educational community (EdWey, EdEra, Prometheus, WiseCow, Ukrainian Google Team, EduHub, Coursera, PostNauka). Based on the analysis of educational content from these educational platforms, the main directions and topics of the curricula of in-service training courses covering aspects of inclusive practice, features of inclusive education, practice-oriented approaches to working with children with developmental disabilities, including in wartime, are presented. The article highlights training courses for parents and representatives of children with developmental disabilities that contribute to the development of inclusive competence, open up opportunities for expanding the correctional knowledge, skills and abilities necessary for correct and effective work with children with developmental disabilities. The deficit of advanced training courses for social workers and specialists working with children with complex developmental disorders is outlined. The content of the author's "Integrated social and artistic course "My world" for children with complex developmental disorders" as an opportunity for advanced training of pedagogical and social workers within the National Edwey Platform is revealed, the results of students' training / check for the period of study are highlighted.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32877
ISSN: 2520-6230
2520-6451
Appears in Collections:Social Work and Education Vol. 11. No. 1 (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5_Sumenko.pdf613,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.