Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/33293
Title: Наукові засади розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики
Other Titles: SCIENTIFIC BASIS OF THE DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING OF FUTURE IT TEACHERS
Authors: Карабін, Оксана Йосифівна
Bibliographic description (Ukraine): Карабін О. Й. Наукові засади розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики // Інноваційна педагогіка : науковий журнал. Одеса : Гельветика, 2024. Вип. 69. Т. 2. С. 250-253. DOI : https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2024/69.2.52
Issue Date: 2024
Publisher: Гельветика
Keywords: заклад вищої освіти
фахова підготовка
освітній процес
розвиток критичного мислення
критичне мислення
майбутні учителі інформатики
institution of higher education
professional training
educational process
development of critical thinking
critical thinking
future teachers of informatics
Abstract: У статті з’ясовано, що актуальними показниками розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики нині є зростаюча потреба значущості критичного мислення для професіоналізму та фахового становлення, запит закладів загальної середньої освіти на сучасного вчителя інформатики з розвиненим критичним мисленням, об’єктивна потреба у майбутніх кваліфікованих учителів інформатики на високопродуктивну фахову діяльність з відповідною адаптацією в професійній спільноті з розвинутим критичним мисленням щодо творчої реалізації педагогічних завдань та використання креативного, інтелектуального, особистісно-професійного потенціалу. Зазначено, що розвиток критичного мислення майбутніх учителів інформатики є невід’ємною складовою компетентностей професіонала та необхідним для вибудови перспективних тенденцій фахового розвитку, інтенсифікації ефективності професійної діяльності, проявлення інтелектуальних і креативних здібностей до творчої праці та професійного розвитку з метою критично аналізувати, оптимально опрацьовувати, об’єктивно оцінювати, ефективно приймати рішення на досягнення освітнього результату в професійній діяльності. Виявлено, що в сьогоднішніх реаліях розвиток критичного мислення майбутніх учителів інформатики потребує удосконалення якості освіти на інноваційній основі, посилення теоретико-методологічних основ відповідно до світових тенденцій розвитку освіти, упровадження теоретико-методологічного підґрунтя із орієнтацією вимог сьогодення, розроблення науково-педагогічних підходів і принципів студентоцентрованого навчання. Визначено, що основні елементи розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики пов’язані з актуалізацією та усвідомленням важливості оволодіння критичного мислення в професійній діяльності, розумінням майбутніми учителями інформатики значимості розвитку критичного мислення, ознайомленням з основними принципами критичного мислення, оволодінням майбутніми учителями інформатики технології розвитку критичного мислення здобувачів освіти, застосуванням критичного мислення в професійній діяльності, рефлексією та самооцінкою. Подальшого напрацювання потребує обґрунтування та розроблення технології розвитку критичного мислення майбутніх учителів інформатики в контексті цифровізації освіти.
The article found out that the current indicators of the development of critical thinking of future informatics teachers are the growing need for the importance of critical thinking for professionalism and professional development, the request of general secondary education institutions for a modern informatics teacher with developed critical thinking, the objective need for future qualified teachers computer science for highly productive professional activity with appropriate adaptation in the professional community with developed critical thinking regarding the creative implementation of pedagogical tasks and the use of creative, intellectual, personal and professional potential. It is noted that the development of critical thinking of future informatics teachers is an integral component of a professional’s competencies and is necessary for the development of promising trends in professional development, intensification of the effectiveness of professional activity, the manifestation of intellectual and creative abilities for creative work and professional development in order to critically analyze, optimally work out, objectively evaluate, effectively make decisions on achieving educational results in professional activities. It was revealed that in today’s realities, the development of critical thinking of future teachers of computer science requires improvement of the quality of education on an innovative basis, strengthening of theoretical and methodological foundations in accordance with global trends in the development of education, introduction of a theoretical and methodological background with orientation to today’s requirements, development of scientific and pedagogical approaches and principles of student-centered teaching. It was determined that the main elements of the development of critical thinking of future informatics teachers are related to the actualization and awareness of the importance of mastering critical thinking in professional activities, the understanding by future informatics teachers of the significance of the development of critical thinking, familiarization with the basic principles of critical thinking, mastering by future informatics teachers the technology of developing critical thinking students, the use of critical thinking in professional activities, reflection and self-assessment. The substantiation and development of technology for the development of critical thinking of future computer science teachers in the context of digitalization of education requires further work.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/33293
ISBN: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/69/part_2/54.pdf
ISSN: 2663-6085
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karabin_Inn_texnol.pdf273,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.