Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36810
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorYankovska, Liubov-
dc.contributor.authorNovytska, Svitlana-
dc.contributor.authorChebolda, Ihor-
dc.date.accessioned2025-07-30T07:34:20Z-
dc.date.available2025-07-30T07:34:20Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationYankovska L., Novytska S., Chebolda I. CURRENT STATE AND PERSPECTIVE MODEL OF HOUSEHOLD WASTE MANAGEMENT IN TERRITORIAL COMMUNITIES OF TERNOPIL REGION // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: географія. Спеціальний випуск з нагоди Міжнародної науково-практичної конференції «Міждисциплінарні інтеграційні процеси у системі географічної, туризмологічної та екологічної науки» присвяченої 35 річниці створення географічного факультету ТНПУ. Тернопіль : ФОП Осадца Ю. В., 2025. № 2 (59). С. 124-130. DOI : https://doi.org/10.25128/2519-4577.25.2.13uk_UA
dc.identifier.issn2311-3383-
dc.identifier.issn2519-4577-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36810-
dc.description.abstractThe regulatory framework for waste management was analyzed. The dynamics of accumulation and structure of household waste in the territorial communities of Ternopil region, the current state of separate collection, recovery and disposal of household waste were characterized. The advantages of the cluster model of waste management in Ternopil region were identified.uk_UA
dc.description.abstractПроаналізовано нормативну базу для управління відходами, динаміку накопичення і структуру ПВ у територіальних громадах Тернопільської області, сучасний стан роздільного збирання, відновлення, видалення та захоронення ПВ, а також перспективи кластерної моделі управління відходами у регіоні. Процес управління відходами базується на документах державного планування та нормативно-правових актах, зокрема Законах України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України до 2030 року», «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», «Про оцінку впливу на довкілля», «Про стратегічну екологічну оцінку», «Про управління відходами», Національній стратегії управління відходами в Україні до 2030 року, Національному плані управління відходами до 2030 року. Закон України «Про управління відходами» є черговим позитивним кроком у адаптації українського законодавства до європейських стандартів у сфері управління відходами. Важливими цілями реформи управління відходами є скорочення обсягів захоронення відходів, перехід до розумного споживання, роздільного збору відходів, рециклінгу і у такий спосіб – зменшення негативного впливу відходів на довкілля та людей. Згідно з даними звітності в Тернопільській області, відсоток охоплення населення послугою із збирання побутових відходів за останні 10 років зріс несуттєво: від 65% до 70%. Обсяги утворення відходів коливаються переважно в межах 800-900 тис. м3 (близько 300 тис. тонн) у рік і мають тенденцію до незначного збільшення. Для їх захоронення використовується близько 740 сміттєзвалищ. На сьогодні, нараховується 115 паспортизованих полігонів, з яких 47 знаходяться у Чортківському районі, 59 – у Тернопільському та 9 – у Кременецькому. Важливим показником у сфері управління побутовими відходами є забезпеченість контейнерами, у тому числі для роздільного збору ПВ. За даними Регіонального плану управління відходами Тернопільської області, у міських територіальних громадах краю нараховуються близько 12,5 тис. сміттєвих контейнерів, у тому числі 1525 для роздільного збору ПВ. Найбільше контейнерів для ПВ у Теребовлянській (3400 од.), Тернопільській (2750 од.), Лановецькій (2200 од.) та Шумській (2130 од.) громадах. Найменше таких контейнерів – у Підгаєцькій (30 од.), Почаївській (30 од.), Хоростківській (35 од.), Скалатській (50 од.), Збаразькій (60 од.) та Борщівській (80 од.) громадах. Щодо контейнерів для роздільного збору ПВ, то тут ситуація складніша. Контейнерами такого типу забезпечені лише 29 (52,7%) громад області, у тому числі 13 (72,2%) міських територіальних громад. З роками спостерігається зростання показника впровадження роздільного збирання відходів у територіальних громадах області, що за останні 10 років зріс у 5,5 разів. Так, станом на 2016 р. сортування відходів практикувалося у менш, ніж 50 (4,7%) населених пунктів, у 2019 р. впроваджено систему роздільного збирання побутових відходів (ПЕТ-пляшка, скло, макулатура) у 198 населених пунктах (18,7%), у 2024 р. – цей процес охопив 276, що становить 26% від усіх населених пунктів області. Починаючи з 2012 р., в області працює сміттєсортувальний комплекс в селі Плебанівка потужністю 50 тис. тонн/рік. З 2021 року на Малашівському полігоні функціонує біогазова когенераційна установка – станція дегазації ТОВ «Біогаз Енерджі-Тернопіль» потужністю 0,5 МВт. Збирання та зберігання небезпечних відходів (наприклад, ртуть, сполуки ртуті) з наступною відправкою в місця їх відновлення здійснюють приватне підприємство «МП «Альфа» (смт. Золотий Потік, Чортківський район) та ПП «ЕКОЦЕНТР ПЛЮС» (м. Тернопіль); збирання, зберігання відпрацьованих батарей свинцевих акумуляторів – МПП «Фортуна» (с. Золотники Тернопільський район). На разі йде пошук ефективної моделі управління відходами. Так, у «Регіональному плані управління відходами у Тернопільській області до 2030 року» цілком доречно запропоновано поділ Тернопільської області на 4 території охоплення (кластери) на основі оптимальної логістики: Тернопільський, Бережанський, Кременецький і Чортківський. На території Бережанського кластеру знаходиться 141 сміттєзвалище, Кременецького – 143, Тернопільського – 183, Чортківського – 274, майже всіх їх планують закрити до 2030 року, залишивши лише 4 регіональні полігони (по одному у кожному кластері): на сході від с. Малашівці, біля с. Білокриниця, с. Пожежа, Бучацької територіальної громади та м. Бережани. Відповідно на цих об’єктах передбачено будівництво сміттєпереробних заводів (потужністю 160 – 300 т/добу). До основних стратегічних напрямів належать також розширення роздільного збирання відходів; створення інфраструктури для переробки; розвиток системи моніторингу та обліку відходів.uk_UA
dc.description.urihttp://nzg.tnpu.edu.ua/issue/view/19448
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherФОП Осадца Ю. В.uk_UA
dc.relation.ispartofseriesГеографія;-
dc.subjectwaste managementuk_UA
dc.subjectregulatory legal actsuk_UA
dc.subjecturban territorial communitiesuk_UA
dc.subjectrural territorial communitiesuk_UA
dc.subjectcluster model of waste managementuk_UA
dc.subjectуправління відходамиuk_UA
dc.subjectнормативно-правові актиuk_UA
dc.subjectміські територіальні громадиuk_UA
dc.subjectсільські територіальні громадиuk_UA
dc.subjectкластерна модель управління відходамиuk_UA
dc.titleCURRENT STATE AND PERSPECTIVE MODEL OF HOUSEHOLD WASTE MANAGEMENT IN TERRITORIAL COMMUNITIES OF TERNOPIL REGIONuk_UA
dc.title.alternativeСучасний стан та перспективна модель управління побутовими відходами в територіальних громадах Тернопільської областіuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Географія. 2025. № 2 (59)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
13_YANKOVSKA_et_al.pdf428,63 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.