Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36851
Название: Організація освітнього процесу у закладах вищої освіти України в період воєнного стану
Другие названия: ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF UKRAINE DURING THE PERIOD OF MARTIAL LAW
Авторы: Карпенко, Олена
Спіріна, Тетяна
Нохріна, Ірина
Библиографическое описание: Карпенко О., Спіріна Т., Нохріна І. Організація освітнього процесу у закладах вищої освіти України в період воєнного стану // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2025. Vol. 12. No. 1. P. 34-43. DOI : 10.25128/2520-6230.25.1.3
Дата публикации: 2025
Издательство: Vektor
Ключевые слова: освітній процес
організація освітнього процесу
студенти
заклад вищої освіти
дистанційне навчання
онлайн навчання
модульне навчання
educational process
organization of the educational process
students
higher education institution
distance learning
online learning
modular learning
Краткий осмотр (реферат): У статті розглядаються особливості організації та ведення освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. Зосереджено особливу увагу на формуванні організаційних умов для співпраці з різними групами отримувачів послуг. Визначено особливості організації освітнього процесу в умовах воєнного стану. Проведено аналіз та обґрунтовано форми і методи дистанційного навчання. Особлива увага приділяється розвитку платформ, таких як Moodle, Classroom, Zoom, Google Meet тощо, використання корпоративних електронних пошт, а також платформ Viber і WhatsApp. Метою статті є вивчення особливостей організації освітнього процесу у закладах вищої освіти (ЗВО). При цьому дистанційне і змішане навчання та поєднання аудиторної, позааудиторної діяльності стали звичними для всіх учасників освітнього процесу, адже важливо, щоб нічого не загрожувало життю і здоров’ю здобувачів вищої освіти. Визначено низку ключових аспектів, що сприяють. глибшому розумінню організації освітнього процесу в ЗВО. Структурування змісту навчального матеріалу є важливим елементом, який забезпечує логічне і послідовне засвоєння знань студентами. Організація модульного дистанційного навчання у ЗВО має свої особливості, зумовлені введенням воєнного стану в Україні, та залежить від матеріально-технічного забезпечення, а також, безпекових умов для викладачів і студентів. Важливим аспектом є формування індивідуальних освітніх траєкторій для студентів. Ключовим завданням менеджменту ЗВО є адаптація освітнього процесу до умов воєнного стану шляхом впровадження відповідних методів і засобів, які сприятимуть мінімізації травматичного досвіду та негативного психоемоційного стану, а також забезпеченню реалізації освітнього процесу. За результатами узагальненого аналізу зроблено висновки, що організація освітнього процесу в ЗВО під час воєнного стану має враховувати основні тенденції дистанційного, онлайн та змішаного навчання. Зокрема, необхідно звернути увагу на: коригування навчальних планів з урахуванням обраної форми навчання; запис відеолекцій, створення презентацій та проведення онлайн-занять у відеоформаті; забезпечення психічного та психосоціального здоров’я як студентів, так і викладачів; а також навчитися визначати достовірність інформації та оперативно реагувати на можливі загрози.
The article examines the features of organizing and conducting the educational process under martial law in Ukraine. It focuses on the formation of organizational conditions for collaboration with various groups of service recipients. This includes social support for citizens who have been discharged from military service or retired, as well as their families, work with internally displaced persons, and other categories affected by the war. The features of organizing the educational process under martial law have been identified. An analysis has been conducted, and forms and methods of distance learning have been substantiated, which include elements of electronic and modular learning for students in higher education institutions. Particular attention is paid to the development of platforms such as Moodle, Classroom, Zoom, Google Meet, and others. For the rapid exchange of information, teachers and students use corporate emails, as well as platforms like Viber and WhatsApp, which contribute to the formation of theoretical knowledge and practical skills in modern conditions. The aim of the research is to analyze the features of organizing the educational process in higher education institutions, as these issues require more in-depth study during the period of martial law. In this context, distance and blended learning, as well as the combination of classroom and extracurricular activities, have become commonplace for all participants in the educational process. It is essential to ensure that nothing threatens the life and health of higher education students. The main tasks of the research identify a number of key aspects that contribute to a deeper understanding of the organization of the learning process in higher education institutions. Structuring the content of educational material is an important element that ensures logical and sequential knowledge acquisition by students. Thanks to this structuring, the learning process becomes clearer and more organized, allowing students to systematically achieve their educational goals. The organization of modular distance learning in higher education institutions has its peculiarities due to the introduction of martial law in Ukraine and depends on the material and technical resources, as well as the safety conditions for both teachers and students. This includes the duration of classes, breaks, the format of the educational process established by the academic council of a specific institution, as well as the academic workload. An important aspect is the formation of individual educational trajectories for students who, for objective reasons, have missed some classes. A key task for the management of higher education institutions is to adapt the educational process to the conditions of martial law by implementing appropriate methods and tools that will help minimize traumatic experiences and negative psychological states, as well as ensure the effective realization of the learning process. These tasks require urgent resolution. It is particularly important to develop an algorithm and sequence of actions during air alarms, as well as to consider possible Internet disruptions that students may experience during classes and the psychological state that affects their ability to actively engage in the educational process. The conclusions of the research indicate that the organization of the educational process in higher education institutions during martial law must take into account the main trends of distance, online, and blended learning. In particular, attention should be given to: adjusting curricula based on the chosen form of learning; recording video lectures, creating presentations, and conducting online classes in video format; ensuring the mental and psychosocial health of both students and teachers; as well as learning to assess the reliability of information and respond promptly to potential threats
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://journals.uran.ua/swe/issue/view/19155
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/36851
ISSN: 2520-6230
2520-6451
Располагается в коллекциях:Social Work and Education Vol. 12. No. 1 (2025)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
8_Karpenko_Spirina_Nokhrina.pdf690,69 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.