Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37247
Полная запись метаданных
Поле DC | Значение | Язык |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ятищук, Оксана Василівна | - |
dc.contributor.author | Господарик, Тетяна | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-07T07:23:28Z | - |
dc.date.available | 2025-10-07T07:23:28Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Ятищук О., Господарик Т. Політика німецької окупаційної влади м. Тарнополя у сфері освіти // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Історія. Тернопіль : Гельветика. 2025. Вип. 1. С. 228-236. DOI : https://doi.org/10.32782/2307-7778/2025.1.26 | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2307-7778 | - |
dc.identifier.uri | https://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/history/issue/view/157 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37247 | - |
dc.description.abstract | Метою статті є виявлення особливостей реалізації освітньої політики нацистського окупаційного режиму на локальному рівні, зокрема аналіз функціонування навчальних закладів, змісту навчальних програм, кадрової політики та ідеологічного контролю в умовах військової окупації. Розглянуто вплив окупаційного режиму на доступність освіти для місцевого населення, а також форми освітнього спротиву й ініціативи української громади щодо збереження національної ідентичності та культурно-освітніх традицій. Методологічну базу дослідження становлять загально- наукові методи (аналіз, синтез, узагальнення), спеціально-історичні методи (історико-генетичний, історико-порівняльний, проблемно-хронологічний), а також принципи історизму та об’єктивності. Джерельну основу становлять документи архівних фондів, матеріали періодичної преси окупаційного періоду, спогади очевидців, а також сучасна історіографія проблеми. Наукова новизна статті полягає у фокусуванні на регіональному (міському) вимірі німецької окупаційної політики в освітній сфері, що дає змогу конкретизувати й доповнити загальні уявлення про функціонування системи освіти на західноукраїнських землях у роки війни. Уперше на підставі архівних документів систематизовано інформацію про стан навчальних закладів у Тарнополі, особливості навчального процесу, рівень цензури, заборони щодо української мови та культури, а також про заходи, яких вживала українська інтелігенція для збереження елементів національного навчання. У висновках констатується, що освітня політика німецької адміністрації в Тарнополі мала репресивний характер, була підпорядкована загальній меті – формуванню покірного населення, позбавленого глибших знань та національної свідомості. Попри це, українська громада намагалася адаптуватися до нових умов, зберігати освітню мережу хоча б на початковому рівні та реалізувати освітні ініціативи в напівлегальних або підпільних формах. | uk_UA |
dc.description.abstract | The aim of the article is to identify the features of the implementation of the educational policy of the Nazi occupation regime at the local level, in particular, an analysis of the functioning of educational institutions, the content of curricula, personnel policy and ideological control under military occupation. The impact of the occupation regime on the accessibility of education for the local population, as well as forms of educational resistance and initiatives of the Ukrainian community to preserve national identity and cultural and educational traditions are considered. The methodological basis of the study is made up of general scientific methods (analysis, synthesis, generalization), special historical methods (historical-genetic, historical- comparative, problem-chronological), as well as the principles of historicism and objectivity. The source basis is made up of documents from archival funds, materials from the periodical press of the occupation period, eyewitness memoirs, as well as modern historiography of the problem. The scientific novelty of the article lies in the focus on the regional (urban) dimension of the German occupation policy in the educational sphere, which makes it possible to specify and supplement the general ideas about the functioning of the education system in Western Ukrainian lands during the war. For the first time, based on archival documents, information has been systematized on the state of educational institutions in Tarnopol, the features of the educational process, the level of censorship, prohibitions on the Ukrainian language and culture, as well as on the measures taken by the Ukrainian intelligentsia to preserve elements of national education. The conclusions state that the educational policy of the German administration in Tarnopol was repressive in nature, was subordinated to the general goal - the formation of a submissive population, deprived of deeper knowledge and national consciousness. Despite this, the Ukrainian community tried to adapt to the new conditions, maintain the educational network at least at the initial level and implement educational initiatives in semi-legal or underground forms. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Гельветика | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Історія; | - |
dc.subject | німецька окупація | uk_UA |
dc.subject | Тарнопіль | uk_UA |
dc.subject | освітня політика | uk_UA |
dc.subject | навчальні заклади | uk_UA |
dc.subject | Друга світова війна | uk_UA |
dc.subject | окупаційна адміністрація | uk_UA |
dc.subject | українське населення | uk_UA |
dc.subject | національна ідентичність | uk_UA |
dc.title | Політика німецької окупаційної влади м. Тарнополя у сфері освіти | uk_UA |
dc.title.alternative | POLICY OF THE GERMAN OCCUPATION AUTHORITY OF THE CITY OF TARNOPOL IN THE SPHERE OF EDUCATION | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Располагается в коллекциях: | Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Історія. 2025. Вип. 1 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
26_YATYSHCHUK_Hospodaryk.pdf | 336,37 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.