Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37357
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorЛушпинська, Лілія Павлівна-
dc.date.accessioned2025-10-23T12:45:55Z-
dc.date.available2025-10-23T12:45:55Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationЛушпинська Л. П. Формування граматичної правильності мовлення дітей дошкільного віку в контексті сучасних технологій навчання // Рідне слово в етнокультурному вимірі. Дрогобич : Гельветика, 2025. Вип. 10. С. 71-78 DOI : https://doi.org/10.24919/2518-1602.2025.10.10uk_UA
dc.identifier.issn2411-4758-
dc.identifier.issn2518-1602-
dc.identifier.urihttps://journals.dspu.in.ua/index.php/ridneslovo/article/view/627-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37357-
dc.description.abstractУ статті розглянуто проблему формування граматичної правильності мовлення дітей дошкільного віку в контексті сучасних технологій навчання. Проаналізовано психолого-педа- гогічні особливості мовленнєвого розвитку дошкільників, окреслено напрями застосування сучасних освітніх технологій, які сприяють удосконаленню граматичної структури мовлення. Визначено ефективні методи та прийоми роботи з дітьми дошкільного віку, що сприяють розвитку мовленнєвих компетентностей у дітей старшого дошкільного віку.uk_UA
dc.description.abstractIn the article considers the problem of forming grammatical correctness of speech of preschool children in the context of modern teaching technologies. The psychological and pedagogical features of the speech development of preschoolers are analyzed, and the directions of application of modern educational technologies that contribute to the improvement of the grammatical structure of speech are outlined. The purpose of the article is to analyze modern approaches and teaching technologies in the formation of grammatical correctness of speech of preschoolers, to identify effective methods that contribute to the development of speech competencies in children of senior preschool age. To achieve the goal, the following tasks were performed: the structural components of grammatical correctness were identified (morphological correctness; syntactic correctness; word-forming competence; morpheme sense); the use of innovative technologies that can stimulate the speech activity of preschoolers and contribute to the formation of stable grammatical skills was analyzed. It has been found that the grammatical correctness of preschoolers’ speech is not only knowledge of grammatical rules, but also the ability to use them in real speech communication. It is formed under the influence of many factors: the child’s language experience, the level of general development, and purposeful pedagogical work. It was concluded that the formation of grammatical correctness of speech of preschoolers is an important component of speech development and affects the general communicative competence of the child. Innovative technologies open up new opportunities for the effective implementation of this task. The use of gaming, project technologies, lapbooks, etc. helps increase children’s motivation, develop speech activity, and form stable grammatical skills. Scientific research in this area should be aimed at systematizing methods and adapting innovations to the conditions of a specific educational environment. We see prospects for further research in the introduction of innovative technologies into the speech education of preschoolers, in the development of didactic materials, and in the advanced training of teachers in the field of digital literacy.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherГельветикаuk_UA
dc.subjectграматична правильність мовленняuk_UA
dc.subjectдіти дошкільного вікуuk_UA
dc.subjectінноваційні технологіїuk_UA
dc.subjectосвітній процесuk_UA
dc.subjectмовленнєва компетентністьuk_UA
dc.subjectдошкільна освітаuk_UA
dc.subjectgrammatical correctness of speechuk_UA
dc.subjectpreschool childrenuk_UA
dc.subjectinnovative technologiesuk_UA
dc.subjecteducational processuk_UA
dc.subjectspeech competenceuk_UA
dc.subjectpreschool educationuk_UA
dc.titleФормування граматичної правильності мовлення дітей дошкільного віку в контексті сучасних технологій навчанняuk_UA
dc.title.alternativeFORMATION OF GRAMMATICAL CORRECTNESS OF SPEECH OF PRESCHOOL CHILDREN IN THE CONTEXT OF MODERN LEARNING TECHNOLOGIESuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Lushpunska_Native_Word.pdf448,04 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.