Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37365
Title: A COMPLEX APPROACH TO THE STUDY OF DIDACTIC TERMINOLOGICAL VOCABULARY IN MODERN LINGUISTICS
Other Titles: Комплексний підхід до дослідження дидактичної термінологічної лексики в сучасному мовознавстві
Authors: Pasichnyk, Nataliia Ivanivna
Mazur, Oksana Ivanivna
Myskiv, Iryna Serhiyivna
Bibliographic description (Ukraine): Pasichnyk N.I., Mazur O.I., Myskiv I.S. A COMPLEX APPROACH TO THE STUDY OF DIDACTIC TERMINOLOGICAL VOCABULARY IN MODERN LINGUISTICS // Вісник науки та освіти : журнал. Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія». Київ : Наукові перспективи, 2025. Вип. № 1 (31). С. 724-735. DOI : https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-1(31)-724-735
Issue Date: 2025
Publisher: Наукові перспективи
Keywords: didactic terminological vocabulary
semantic structure
method
concept
semantic differential
syntactic compatibility
дидактична термінологічна лексика
семантична структура
метод
концепт
семантичний диференціал
синтаксична сполучуваність
Abstract: The article is devoted to the analysis of the main methods of studying the semantics of the English didactic terminology, namely: categorical analysis, which is applied on the basis of the grouping of the English didactic terms and component analysis, which is applied on the basis of the analysis of dictionary definitions of the English didactic terms and the identification of the smallest units of meaning - seme; the “meaning – sence” method, which differentiates the terminological meaning of a lexeme and its additional meanings; the semantic differential method, which demonstrates the seminal structure of the English didactic term using a scale of the same name and a pair of proposed antonyms; the method of combining the term in a special text that describes the functional features of the English didactic term; a statistical method that demonstrates research results in quantitative calculations. We consider the above problems partially solved by domestic and foreign linguists. However, the conceptual sphere of industry terminologies, especially those that have not yet been fully formed, needs a more thorough study. Therefore, the conceptual sphere of education is a set of concepts related to the educational and extra-educational life of a person. It has been proven that the seminal structure of a didactic term allows you to most clearly distinguish and illustrate its meaning and possible meanings. We consider the chosen methodology to be significant for solving the tasks, as well as having a theoretical value, which is determined by a certain contribution to such fields of linguistics as morphology, word formation, syntax of the English language and consists in an in-depth study of the principles and methods of a systematic study of the structural and semantic features of didactic terms in the lexical-semantic aspect, the disclosure and analysis of the main factors of the development and functioning of special vocabulary.
Стаття присвячена аналізу основних методів вивчення семантики англомовної дидактичної термінології, а саме: категоріальному аналізу, який застосовано на основі групування англомовних дидактичних термінів та компонентному аналізу, який застосовано на основі аналізу словникових дефініцій англомовних дидактичних термінів та виокремленні найменших одиниць значення – сем; методиці “значення – смисл”, яка диференціює термінологічне значення лексеми та її додаткові смисли; методу семантичного диференціалу, що демонструє семну структуру англомовного дидактичного терміна за допомогою однойменної шкали та пари запропонованих антонімів; методу сполучуваності терміна в спеціальному тексті, який описує функціональні особливості англомовного дидактичного терміна; статистичному методу, який демонструє результати дослідження в кількісних обрахунках. Вважаємо наведені проблеми частково вирішеними вітчизняними на іноземними лінгвістами. Проте ґрунтовнішого дослідження потребує концептосфера галузевих термінологій, особливо тих, які ще не повністю сформовані. Тому концептосфера освіти – це сукупність концептів, що стосуються освітнього та навколо- освітнього життя людини. Доведено, що семна структура дидактичного терміна дозволяє найчіткіше виокремити та проілюструвати його значення та можливі смисли. Вважаємо обрану методику значущою для вирішення поставлених завдань, а також такою, що має теоретичне значення, яке визначається певним внеском у такі галузі мовознавства як морфологія, словотвір, синтаксис англійської мови і полягає у поглибленому вивченні принципів і методів системного дослідження структурно-смислових особливостей дидактичних термінів у лексико-семантичному аспекті, розкритті та аналізі основних факторів розвитку та функціонування спеціальної лексики.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37365
ISSN: 2786-6165
http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/19576
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pasichnyk_Mazur_Myskiv_Visnuk.pdf681,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.