Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37628
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorСаранча, Ірина-
dc.contributor.authorФуштей, Оксана-
dc.date.accessioned2025-12-03T12:12:37Z-
dc.date.available2025-12-03T12:12:37Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationСаранча І., Фуштей О. Соціальне проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2025. Vol. 12. No. 2. P. 410-423. DOI: 10.25128/2520-6230.25.3.1uk_UA
dc.identifier.issn2520-6230-
dc.identifier.issn2520-6451-
dc.identifier.urihttps://journals.uran.ua/swe/issue/view/19826-
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37628-
dc.description.abstractУ статті здійснено комплексний науковий аналіз проблеми соціального проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю в Україні з урахуванням сучасних глобальних і національних викликів. Метою статті визначено наукове обґрунтування концептуальних засад та розроблення рамкової моделі соціального проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю. Методологічну основу дослідження складає синтез педагогічних концепцій, категорій соціальної роботи, положень соціології освіти та інструментарію соціального проектування. Використано методи порівняльного аналізу, узагальнення емпіричних і теоретичних напрацювань, структурно-функціональне моделювання. Особливу увагу приділено аналізу еволюції інклюзивної освіти в Україні (1991–2025), яка пройшла три етапи: інтеграційний, нормативно-консолідаційний та кризово-адаптивний, що дозволило виявити закономірності поступової інституціоналізації інклюзії та водночас засвідчило її вразливість у кризових умовах. Наукова новизна статті полягає у розробленні моделі «4Р» (Права, Ресурси, Партнерства, Результативність), яка дозволяє поєднати нормативно-правову базу, ресурсну спроможність освітніх інституцій, міжсекторальну взаємодію та механізми оцінки результатів у цілісну систему. У роботі детально обґрунтовано зміст кожного компонента моделі, а також показано їх взаємозалежність у межах єдиного проектно-орієнтованого підходу. Практичне значення отриманих результатів полягає у створенні концептуальної основи для модернізації університетських політик, розробки стратегій державного управління у сфері інклюзії та активізації громадських організацій, спрямованих на підтримку молоді з інвалідністю. Отримані висновки можуть бути використані для удосконалення системи моніторингу та оцінювання якості інклюзивної освіти, оптимізації ресурсного забезпечення та впровадження ефективних партнерських моделей, що забезпечать сталий розвиток інклюзивних практик у вищій освіті України.uk_UA
dc.description.abstractThe article provides a comprehensive scientific analysis of the problem of social planning of inclusive education for young people with disabilities in Ukraine, taking into account current global and national challenges. The purpose of the article is to provide scientific justification for the conceptual foundations and develop a framework model for social planning of inclusive education for young people with disabilities. The methodological basis of the study is a synthesis of pedagogical concepts, categories of social work, provisions of sociology of education, and social planning tools. Methods of comparative analysis, generalization of empirical and theoretical developments, and structural-functional modeling were used. Particular attention is paid to the analysis of the evolution of inclusive education in Ukraine (1991–2025), which went through three stages: integration, regulatory consolidation, and crisis adaptation. This allowed us to identify patterns of gradual institutionalization of inclusion and, at the same time, demonstrated its vulnerability in crisis conditions. The scientific novelty of the article lies in the development of the “4P” model (Rights, Resources, Partnerships, Performance), which allows combining the regulatory framework, resource capacity of educational institutions, cross-sectoral interaction, and performance assessment mechanisms into a coherent system. The paper provides a detailed justification of the content of each component of the model and shows their interdependence within a single project-oriented approach. The practical significance of the results obtained lies in the creation of a conceptual basis for the modernization of university policies, the development of public administration strategies in the field of inclusion, and the activation of civil society organizations aimed at supporting young people with disabilities. The findings can be used to improve the system for monitoring and evaluating the quality of inclusive education, optimize resource provision, and implement effective partnership models that will ensure the sustainable development of inclusive practices in higher education in Ukraine.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherVektoruk_UA
dc.subjectінклюзивна освітаuk_UA
dc.subjectсоціальне проектуванняuk_UA
dc.subjectмолодь з інвалідністюuk_UA
dc.subjectуніверсальний дизайн навчанняuk_UA
dc.subjectресурсне забезпеченняuk_UA
dc.subjectміжсекторальні партнерствuk_UA
dc.subjectоцінювання результативностіuk_UA
dc.subjectinclusive educationuk_UA
dc.subjectsocial engineeringuk_UA
dc.subjectyoung people with disabilitiesuk_UA
dc.subjectuniversal design for learninguk_UA
dc.subjectresource provisionuk_UA
dc.subjectcross-sector partnershipsuk_UA
dc.subjectperformance evaluationuk_UA
dc.titleСоціальне проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністюuk_UA
dc.title.alternativeSOCIAL DESIGN OF INCLUSIVE EDUCATION FOR YOUNG PEOPLE WITH DISABILITIESuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Social Work and Education Vol. 12. No. 3 (2025)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
12_Sarancha.pdf555,52 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.