Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37628
Назва: Соціальне проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю
Інші назви: SOCIAL DESIGN OF INCLUSIVE EDUCATION FOR YOUNG PEOPLE WITH DISABILITIES
Автори: Саранча, Ірина
Фуштей, Оксана
Бібліографічний опис: Саранча І., Фуштей О. Соціальне проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2025. Vol. 12. No. 2. P. 410-423. DOI: 10.25128/2520-6230.25.3.1
Дата публікації: 2025
Видавництво: Vektor
Ключові слова: інклюзивна освіта
соціальне проектування
молодь з інвалідністю
універсальний дизайн навчання
ресурсне забезпечення
міжсекторальні партнерств
оцінювання результативності
inclusive education
social engineering
young people with disabilities
universal design for learning
resource provision
cross-sector partnerships
performance evaluation
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено комплексний науковий аналіз проблеми соціального проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю в Україні з урахуванням сучасних глобальних і національних викликів. Метою статті визначено наукове обґрунтування концептуальних засад та розроблення рамкової моделі соціального проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю. Методологічну основу дослідження складає синтез педагогічних концепцій, категорій соціальної роботи, положень соціології освіти та інструментарію соціального проектування. Використано методи порівняльного аналізу, узагальнення емпіричних і теоретичних напрацювань, структурно-функціональне моделювання. Особливу увагу приділено аналізу еволюції інклюзивної освіти в Україні (1991–2025), яка пройшла три етапи: інтеграційний, нормативно-консолідаційний та кризово-адаптивний, що дозволило виявити закономірності поступової інституціоналізації інклюзії та водночас засвідчило її вразливість у кризових умовах. Наукова новизна статті полягає у розробленні моделі «4Р» (Права, Ресурси, Партнерства, Результативність), яка дозволяє поєднати нормативно-правову базу, ресурсну спроможність освітніх інституцій, міжсекторальну взаємодію та механізми оцінки результатів у цілісну систему. У роботі детально обґрунтовано зміст кожного компонента моделі, а також показано їх взаємозалежність у межах єдиного проектно-орієнтованого підходу. Практичне значення отриманих результатів полягає у створенні концептуальної основи для модернізації університетських політик, розробки стратегій державного управління у сфері інклюзії та активізації громадських організацій, спрямованих на підтримку молоді з інвалідністю. Отримані висновки можуть бути використані для удосконалення системи моніторингу та оцінювання якості інклюзивної освіти, оптимізації ресурсного забезпечення та впровадження ефективних партнерських моделей, що забезпечать сталий розвиток інклюзивних практик у вищій освіті України.
The article provides a comprehensive scientific analysis of the problem of social planning of inclusive education for young people with disabilities in Ukraine, taking into account current global and national challenges. The purpose of the article is to provide scientific justification for the conceptual foundations and develop a framework model for social planning of inclusive education for young people with disabilities. The methodological basis of the study is a synthesis of pedagogical concepts, categories of social work, provisions of sociology of education, and social planning tools. Methods of comparative analysis, generalization of empirical and theoretical developments, and structural-functional modeling were used. Particular attention is paid to the analysis of the evolution of inclusive education in Ukraine (1991–2025), which went through three stages: integration, regulatory consolidation, and crisis adaptation. This allowed us to identify patterns of gradual institutionalization of inclusion and, at the same time, demonstrated its vulnerability in crisis conditions. The scientific novelty of the article lies in the development of the “4P” model (Rights, Resources, Partnerships, Performance), which allows combining the regulatory framework, resource capacity of educational institutions, cross-sectoral interaction, and performance assessment mechanisms into a coherent system. The paper provides a detailed justification of the content of each component of the model and shows their interdependence within a single project-oriented approach. The practical significance of the results obtained lies in the creation of a conceptual basis for the modernization of university policies, the development of public administration strategies in the field of inclusion, and the activation of civil society organizations aimed at supporting young people with disabilities. The findings can be used to improve the system for monitoring and evaluating the quality of inclusive education, optimize resource provision, and implement effective partnership models that will ensure the sustainable development of inclusive practices in higher education in Ukraine.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://journals.uran.ua/swe/issue/view/19826
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37628
ISSN: 2520-6230
2520-6451
Розташовується у зібраннях:Social Work and Education Vol. 12. No. 3 (2025)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
12_Sarancha.pdf555,52 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.