Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37635| Title: | Розвиток соціальних навичок підлітків у контексті сексуальної освіти |
| Other Titles: | DEVELOPMENT OF ADOLESCENTS' SOCIAL SKILLS IN THE CONTEXT OF SEXUAL EDUCATION |
| Authors: | Карпенко, Олена Петрочко, Жанна Спіріна, Тетяна |
| Bibliographic description (Ukraine): | Карпенко О., Петрочко Ж., Спіріна Т. Розвиток соціальних навичок підлітків у контексті сексуальної освіти // Social Work and Education. Ternopil : Vector, 2025. Vol. 12. No. 2. P. 367-374. DOI : 10.25128/2520-6230.25.3.5 |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Vektor |
| Keywords: | сексуальна освіта моделі сексуальної освіти підлітки програми сексуальної освіти соціальні навички sexuality education models of sexuality education adolescents sexuality education programs social skills |
| Abstract: | .Питання сексуальної освіти підлітків є актуальним, оскільки через брак змістовної інформації про наслідки інтимних стосунків, підлітки опановують специфіку таких взаємостосунків через власний, не завжди вдалий досвід, отримують необхідну інформацію у друзів, через інтернет-ресурси. Відсутність ефективних програм сексуальної освіти підлітків призводить до формування у них спотворених уявлень про статево-рольову поведінку, а також є одним із чинників зниження віку початку статевого життя.
У статті зазначається, що метою сексуальної освіти є формування у підлітків відповідального ставлення до інтимних стосунків, власного репродуктивного здоров’я, забезпечення науковою й неупередженою інформацією, яка сприятиме ухваленню виважених, усвідомлених рішень, пов’язаних зі статевим життям. Ключовими завданнями дослідження є виявлення та узагальнення елементів сексуальної освіти, які є важливою відповідального ставлення до інтимних стосунків, власного репродуктивного здоров’я, забезпечення науковою й неупередженою інформацією, яка сприятиме ухваленню виважених, усвідомлених рішень, пов’язаних зі статевим життям. Це дозволить підліткам краще зрозуміти себе, сформувати свої установки щодо сексуальної освіти та її складових.
Авторами визначено моделі сексуальної освіти (ліберальна модель; репресивна модель; модель «золотої середини»), виокремлено основні виклики, які ускладнюють впровадження якісної сексуальної освіти для підлітків (порушення системи освіти через війну, психоемоційне навантаження та травматичний досвід, відсутність системної державної політики у сфері сексуальної освіти, зростання ризикованої поведінки та загроз репродуктивному здоров’ю), наголошують, що змінити ставлення набагато складніше, ніж рівень знань щодо зразків сексуальної поведінки підлітків, а тому варто звернути увагу на такі складові щодо впровадження сексуальної освіти, як: знання, усвідомлення, ставлення, упевненість у можливості змінити поведінку, навички й уміння, поведінка. За результатами узагальненого аналізу зроблено висновки, що для формування й розвитку власної сексуальної ідентичності підліткам важлива любов, підтримка, безпечне соціальне середовище, а також, потрібні спеціальні знання й навички. The issue of sexuality education for adolescents is relevant because, due to the lack of meaningful information about the consequences of intimate relationships between men and women, adolescents learn the specifics of such relationships through their own, not always successful, experience, and receive the necessary information from friends and online resources. In particular, the lack of effective sexuality education programs for adolescents leads to the formation of distorted ideas about sexual role behavior, and is also one of the factors that reduce the age of sexual debut. The article notes that the purpose of sexuality education is to form adolescents' responsible attitudes toward intimate relationships and their own reproductive health, and to provide them with scientific and unbiased information that will help them make informed decisions about their sexual life. The key objectives of the study are to identify and summarize the elements of sexuality education that are important for responsible attitudes toward intimate relationships and reproductive health, and to provide scientific and unbiased information that will help adolescents make informed decisions about their sexuality. This will allow adolescents to better understand themselves and form their attitudes towards sexuality education and its components. The authors define models of sexuality education (liberal model; repressive model; “golden mean” model), identify the main challenges that complicate the implementation of quality sexuality education for adolescents (disruption of the education system due to the war, psycho-emotional stress and traumatic experience, lack of a systematic state policy in the field of sexuality education, increased risky behavior and threats to reproductive health), emphasize that changing attitudes is much more difficult than the level of knowledge about sexual behavior of adolescents. Based on the results of the generalized analysis, it is concluded that adolescents need love, support, a safe social environment, and special knowledge and skills to form and develop their own sexual identity. |
| URI: | https://journals.uran.ua/swe/issue/view/19826 http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/37635 |
| ISSN: | 2520-6230 2520-6451 |
| Appears in Collections: | Social Work and Education Vol. 12. No. 3 (2025) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 16_Karpenko.pdf | 513,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.