Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/38074| Title: | Модель впровадження засобів інформаційних технологій в підготовку майбутніх фахівців закладу вищої освіти |
| Other Titles: | MODEL OF IMPLEMENTATION OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS |
| Authors: | Кабак, Віталій Тулашвілі, Юрій Горбатюк, Роман Михайлович |
| Bibliographic description (Ukraine): | Кабак В., Тулашвілі Ю., Горбатюк Р. Модель впровадження засобів інформаційних технологій в підготовку майбутніх фахівців закладу вищої освіти // Освітологічний дискурс : науковий електронний журнал. Київ, 2025. № 2 (49). С. 15-23. DOI : https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.2.2 |
| Issue Date: | 2025 |
| Keywords: | інформаційні технології модель заклад вищої освіти професійна підготовка фахівець освітньої сфери інформаційно-освітнє середовище конкурентоспроможність information technologies model higher education institution professional training education professional information and educational environment competitiveness |
| Abstract: | У статті, спираючись на аналіз вітчизняних та зарубіжних наукових досліджень, розкрито концепту-
альні підходи до моделювання процесу професійної фахової підготовки здобувачів освітньої галузі з ак-
центом на забезпечення формування їхньої готовності до ефективної професійної діяльності. На основі
комплексного аналізу освітньо-професійних програм та змісту підготовки здобувачів освіти спеціаль-
ностей А5.39 Професійна освіта (Цифрові технології) та А4.09 Середня освіта (Інформатика) визначе-
но узагальнені вимоги до їх фахової підготовки в закладі вищої освіти.
У межах дослідження розроблено авторську модель, що охоплює поєднання концептуально-цільового,
організаційно-змістового, процесуально-діяльнісного і критеріально-оцінного блоків, які забезпечують
комплексне формування готовності майбутніх педагогічних працівників до ефективного застосування
засобів інформаційних технологій. Основу проєктованої моделі становлять визначені шляхом експерт-
ного оцінювання організаційно-педагогічні умови підготовки фахівця освітньої галузі, що поєднують мо-
тиваційну складову та введення сучасних засобів інформаційних технологій у цей процес, сприятливе
інформаційне середовище для забезпечення розвитку їхніх пошуково-творчих здібностей під час здійс-
нення самоосвіти, а також складову підвищення у процесі вдосконалення власної педмайстерності, ком-
петентності самих викладачів, які викладають спеціальні технічні дисципліни, до використання ними
сучасних засобів інформаційних технологій.
У моделі враховано сучасні засоби інформаційних технологій, які сприяють формуванню професійних
компетентностей майбутнього фахівця освітньої галузі (апаратні, програмні, засоби створення про-
грамного забезпечення).
Результатом впровадження авторської моделі є готовність майбутніх фахівців освітньої галузі (на
високому і достатньому рівнях) до використання (та фахового застосування) засобів інформаційних
технологій в подальшій професійній діяльності. Запропонована модель є ефективним інструментом удо-
сконалення змісту та організації підготовки конкурентоспроможних фахівців освітньої галузі в умовах
цифрової трансформації освіти. The article, based on the analysis of domestic and foreign scientific research, reveals conceptual approaches to modeling the process of professional training of educational applicants with an emphasis on ensuring the formation of their readiness for effective professional activity. On the basis of a comprehensive analysis of educational and professional programs and the content of training for students majoring in A5.39 Vocational Education (Digital Technologies) and A4.09 Secondary Education (Computer Science), generalized requirements for their professional training in a higher education institution are identified. Within the framework of the study, the author’s model has been developed, which includes a combination of conceptual and target, organizational and content, procedural and activity, and criterion and evaluation blocks that ensure the comprehensive formation of future teachers’ readiness for the effective use of information technology. The basis of the projected model is the organizational and pedagogical conditions for the training of an educational specialist, determined by expert evaluation, which combine the motivational component and the introduction of modern information technologies in the process of their training, a favorable information environment to ensure the development of their search and creative abilities in the process of self-education, as well as the component of increasing the competence of teachers who teach special technical disciplines in the process of improving their own pedagogical skills. The model takes into account modern information technology tools that contribute to the formation of professional competencies of a future specialist in the field of education (hardware, software, software development tools). The result of the implementation of the author’s model is the readiness of future specialists in the educational sphere (at high and sufficient levels) to use (and professional application of) information technology tools in their future professional activities. The proposed model is an effective tool for improving the content and organization of training of competitive specialists in the field of education in the context of digital transformation of education. |
| URI: | http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/38074 |
| ISSN: | 2312-5829 |
| Appears in Collections: | Статті |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 6_Horbatiuk_Osvitolog_duskyrs.pdf | 1,6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.