Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/4457
Название: Авторська суб'єктивність у постмодерній прозі Ю. Андруховича та В. Слапчука
Другие названия: Авторская субъективность в постмодернистской прозе Ю. Андруховича и В. Слапчука
The Author’s Subjectivity in Y. Andrukhovych and V. Slapchuk Postmodern Pros
Авторы: Сахарчук, Наталія Юріївна
Библиографическое описание: Сахарчук, Н. Ю. Авторська суб'єктивність у постмодерній прозі Ю. Андруховича та В. Слапчука [Текст] : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. філол. наук : 10.01.01 - українська література / Н. Ю. Сахарчук ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2014. – 20 с.
Дата публикации: 9-авг-2014
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Краткий осмотр (реферат): Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.01.01 – українська література. – Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка Міністерства освіти і науки України. – Тернопіль, 2014. У дисертації зосереджена увага на проблемі авторської суб’єктивності у художньому, літературно-критичному та публіцистичному доробках Ю. Андруховича та В. Слапчука. Розглянуто художні тексти й уточнено теоретичні поняття для характеристики явищ постмодернізму та авторської суб’єктивності. Авторську суб’єктивність потрактовано як авторське самовираження у тексті, не лише через образ автора, як відбиток, який він прагне створити, але й всі автобіографічні, ліричні та самоіронічні прояви, прямі риторичні звертання до читача, авторську гру з реципієнтом та перебування в полі власного метатексту шляхом автоінтертекстуальності. У дослідженні аналізуються твори Ю. Андруховича і В. Слапчука з позицій вираження в них авторської суб’єктивності, що дозволяє виокремити у їх текстах образ суб’єктивного автора і в такий спосіб з’ясувати роль і місце суб’єктивно-авторського начала в сучасній українській постмодерній літературі.
Dissertation for a candidate degree in philology, speciality 10.01.01 – Ukrainian Literature. – Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ministry of Education and Science of Ukraine. – Ternopil, 2014. The thesis brings into focus the problem of author’s subjectivity in Y. Andrukhovych and V. Slapchuk works of fiction, literary criticism and journalistic writing that constitute their literary heritage. The research provides analysis of works of fiction and itemizes theoretical concepts for the study of postmodernism and author’s subjectivity phenomena. It summarizes advances of foreign and Ukrainian literature studies in the issues of postmodernism and zeroes in on particularity of Ukrainian postmodernism in the context of world literature. The thesis deliberates over the issue of author’s subjectivity in postmodern text that has not yet received an adequate reception in Ukrainian literature studies. The research considers author’s subjectivity as self-expression of the author in the text, but not only by means of creating the imprint of the author’s image, but also by autobiographical, lyrical and self-mocking elements, direct rhetorical address to the reader, the author-recipient interaction and localization within the text via autointertextuality. The study of author’s subjectivity is conducted by the method of extraction from the text the postmodern subject of poetic language and focus on the author’s presence in the text. Having analyzed Y. Andrukhovych and V. Slapchuk works within the framework of author’s subjectivity expressed in them, we succeeded in singling out the image of subjective author in the texts, and thus, determining the role and importance of subjective author motif in the texts of the leading prose writers of Ukrainian postmodern literature. The following works of fiction are analyzed: Y. Andrukhovych novels «The Secret», «Lexicon of Intimate Cities», self-commentary to his novel «Twelve Rings» – «The Chronic Orpheus», books of essays «Disorientation on Location» and «The Devil is Hiding in the Cheese»; V. Slapchuk novels «Autumn in Cheek», «Wild Flowers», «The Book of Oblivion», story «The Curse», a collection of works of literary criticism «The Flight of Clockwork Cuckoo over its Nest» and a book of selected essays and interviews «Between the Warrior’s Way and Tao». The paper introduces interpretation of Y. Andrukhovych and V. Slapchuk creative writing within the framework of the author’s subjectivity and presents comparison of their prose works. It highlights similarities and differences in realization of the author’s subjectivity in Y. Andrukhovych and V. Slapchuk prose fiction. The thesis provides analysis of Y. Andrukhovych autobiographic works, that form an intricate stylized memoirs complex, and the novels by V. Slapchuk that contain the most vivid examples of the author’s stance fragmentation and masks fitting. Prominence is given to biographical and literary parallelism between Y. Andrukhovych and V. Slapchuk. The works selected for analysis present the interlacing of the author’s image and the characters system of the text. The writer’s demiurgic perception in Y. Andrukhovych texts and the assignment of master’s role to him in V. Slapchuk works are analyzed. The peculiarities of subjective author identity implementation in fiction works and adjacent texts are summarized.
Диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.01 – украинская литература. – Тернопольский национальный педагогический университет имени Владимира Гнатюка Министерства образования и науки Украины. – Тернополь, 2014. В диссертации сосредоточено внимание на проблеме авторской субъективности в художественных, литературно-критических и публицистических произведениях Ю. Андруховича и В. Слапчука. Рассмотрены художественные тексты и уточнены теоретические понятия для характеристики явлений постмодернизма и авторской субъективности. Авторскую субъективность определено как авторское самовыражение в тексте, не только через образ автора, как отпечаток, который он стремится создать, но и все автобиографические, лирические и самоироничные проявления, прямые риторические обращения к читателю, авторскую игру с реципиентом и пребывание в поле собственного текста путем автоинтертекстуальности. В исследовании анализируются произведения Ю. Андруховича и В. Слапчука с позиции выражения в них авторской субъективности, что позволяет выделить в их текстах образ субъективного автора и так выяснить роль и место субъективно-авторского начала в современной украинской постмодернистской литературе.
Описание: Захист відбудеться 10 вересня 2014 р. о 15.00 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.02 із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2. З дисертацією можна ознайомитись у бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/4457
Владелец авторского права: © Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Располагается в коллекциях:10.01.01 – Українська література

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Sakharchuk.pdf235,09 kBUnknownПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.