Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/5581
Title: Морально-этическая проблематика в творчестве Олексы Гай-Головка
Other Titles: Морально-этическая проблематика в творчестве Олексы Гай-Головка
Moral and Ethical Issues of Oleksa Hay-Holowko’s Literary Works
Authors: Швець, Наталя Степанівна
Bibliographic description (Ukraine): Швець , Н. С. Морально-етична проблематика у творчості Олекси Гай-Головка [Текст] : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : 10.01.01 - українська література / Н. С. Швець ; ТНПУ ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2015. – 21 с.
Issue Date: 2015
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Keywords: персонаж
етика
інвективний фрейм
концепція
добро
зло
Abstract: Дисертаційну роботу присвячено дослідженню морально-етичної проблематики у творчості Олекси Гай-Головка. Основний акцент зроблено на аналізі художнього моделювання морально-етичних принципів персонажів не лише на індивідуальному, а, насамперед, на суспільному рівні, виокремлюючи їх як частину психічної структури особистості через словесно-художню ціннісну оцінку дій, явищ в усвідомлений й неусвідомлюваний для індивіда спосіб. Встановлено специфіку авторського погляду на контрастні виміри протиборства добра зі злом. У взаємодії протилежностей визначаються онтологічні форми – ентропія (хаос), порядок, гармонія. Відтак, зображуючи персонажів у контрастному світі, чіткіше постає їх внутрішня потреба побороти зло, неправду заради добра, справедливості, гармонійного співіснування. Осібне місце в ідіостилі О. Гай-Головка належить художньому моделюванню морально-етичних концептів «добро – зло», які є універсальними (різновекторними), бо тісно взаємопов’язані з амбівалентними антитезними парами: духовність – внутрішня пустка, дійсність – мрії, небо – земля, сильний – слабкий, сакральний – профанний, добрий – злий, живий – мертвий, людський – антигуманний, правий – лівий, верхній – нижній, внутрішній – зовнішній, близький – далекий, низький – високий тощо. У такий спосіб письменником створено художній світ антитезних рефлексій, які підсилюють конфліктність художнього твору та створюють своєрідну ієрархічну структуру бінарних блоків. Останні «беруть» на себе центральне ідейно-художнє навантаження у розкритті морально-етичної проблематики.
Диссертация посвящена исследованию морально-этической проблематики в творчестве Олексы Гай-Головко. Основной акцент сделан на анализе художественного моделирования морально-этических принципов персонажей не только на индивидуальном, но прежде всего на общественном уровне, выделяя их как часть психической структуры личности через словесно-художественную ценностную оценку действий, явлений в осознанный и неосознананный для индивида способ. Установлено специфику авторского взгляда на контрастные измерения противоборства добра со злом. Во взаимодействии противоположностей определяются онтологические формы – энтропия (хаос), порядок, гармония. Следовательно, изображая персонажей в контрастном мире, четко возникает их внутренняя потребность побороть зло, ложь ради добра, справедливости, гармоничного сосуществования. Особое место в идиостиле О. Гай-Головко принадлежит художественному изображению морально-этических концептов «добро – зло», которые есть универсальными (разновекторными), поскольку тесно взаимосвязаны с амбивалентными антитезисными парами: духовность – внутренняя пустота, действительность – мечта, небо – земля, сильный – слабый, сакральный – профанный, добрый – злой, живой – мертвый, человеческий – антигуманный, правый – левый, верхний – нижний, внутренний – внешний, близкий – далекий, низкий – высокий, сакральный – профанный и т. под. Таким образом писателем создан художественный мир антитезисных рефлексий, которые усиливают конфликтность художественного произведения и создают своеобразную иерархическую структуру бинарных блоков. Последние «берут» на себя центральную идейно-художественную нагрузку в раскрытии морально-этической проблематики.
The thesis focuses on the study of the moral and ethical issues of Oleksa Hay-Holowko’s literary works. The main emphasis has been made on the analysis of artistic modeling of characters’ moral and ethical principles not only on the individual, but also on the social level. These principles have been distinguished as a part of the individual mental structure through individual’s verbal and artistic evaluation of action, event both in conscious and unconscious way. The writer’s specific point of view on the good and the evil confrontation has been ascertained. Ontological forms of entropy (chaos), orderliness, and harmony are determined in interaction of opposites. Thus, depicted characters in contrast environment show more clearly their inner need to overpower the evil, the wrong for the sake of the good, justice and harmonious life. O. Hay-Holowko transforms moral absolute through literary autobiography. This absolute exists in three forms: complete good as a regulative idea, though it is not determined but quite clear (literary portraits of Y. Ruzhansky, P. Panch, O. Vlyzko); an abstract concept of the good as a general moral law serving for (the) life guide; and personal absolute – that of experienced and objectified in narrator’s fate. His absolute is a moral joy.
Sponsorship: Захист відбудеться 3 квітня 2015 р. о 14.30 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.02 із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2. З дисертацією можна ознайомитися у бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2. Автореферат розісланий 2 березня 2015 р.
URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/5581
Copyright owner: © Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Appears in Collections:10.01.01 – Українська література

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wvetc.pdf322,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.