Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6050
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorАртеменко, Марія-
dc.contributor.authorЯкимчук, Олена-
dc.contributor.authorФефелов, Андрій-
dc.date.accessioned2016-02-15T09:16:25Z-
dc.date.available2016-02-15T09:16:25Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationАртеменко М. Навчальні приміщення та виховний процес як сюжет художніх артефактів епохи Відродження / Марія Артеменко, Олена Якимчук, Андрій Фефелов // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. – № 1 (Вип. 33). – С. 232–239. – Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6050-
dc.description.abstractУ статті досліджено традиції розвитку принципів оформлення інтер’єрів навчальних приміщень відповідно до сформованих у суспільстві ідеалів виховання та методології викладання епохи Відродження за існуючими художніми артефактами заданого періоду, що ілюструють вказану тематику. Розглянуто творчі роботи відомих митців епохи Відродження – Альбрехта Дюрера, Вацлава Брейка, Ганса і Амброзіуса Гольбейнів, Пітера Брейгеля Старшого, а також невідомих художників, на яких зображено сюжети навчального процесу того часу. Встановлено, що вже в перехідному періоді між Середньовіччям та Відродженням спостерігається наявність типового проектування в оформленні навчальних приміщень. Характерною для організації простору є виділення зони для покарань та підняття зони вчителя над основним рівнем приміщення, що покликана підкреслити його авторитет в очах учнів.uk_UA
dc.description.abstractВ статье исследовано традиции развития принципов оформления интерьеров учебных помещений в соответствии со сложившимися в обществе идеалами воспитания и методологии преподавания в эпоху Возрождения по существующим художественным артефактам заданного периода, которые иллюстрируют указанную тематику. Рассмотрено творческие работы известных художников эпохи Возрождения – Альбрехта Дюрера, Вацлава Брейка, Ганса и Амброзиуса Гольбейнов, Питера Брейгеля Старшего, а также неизвестных художников, в которых изображено сюжеты учебного процесса того времени. Установлено, что уже в переходном периоде между Средневековьем и Возрождением наблюдается наличие типового проектирования в оформлении учебных помещений. Характерной для организации пространства является выделение зоны для наказаний и возвышение зоны учителя над основным уровнем помещения, что призвано подчеркнуть его авторитет в глазах учеников.uk_UA
dc.description.abstractThe modern system of education in Ukraine a long time is looking for educational ideals, which in its turn cause a number of different views on prospects for there further development within an integrated society. One of the leading positions, which are supported on the state level, is following the tradition of pedagogical practices of European institutions. Today it is withstand institutes with old history that leaves the root in the days of Middle Ages and the Renaissance, but in terms of design, art, culture and pedagogy raises interest in the research visualization of the original forms of education and study, that existed at the birth of “alma mater” in the educational space. The article investigates the traditions of the principles interior design classrooms under existing in society ideals of education and teaching methodology Renaissance on existing artistic artifacts of given period that illustrating the specified subject. The analysis is based on examination art works of famous artists of the Renaissance – Albrecht Durer, Vaclav Breik, Hans and Ambrosias Holbein’s, Pieter Brueghel the Elder, and also unknown artists, works of that represent the plots of educational process that time. It was established that in the transition period between the Middle Ages and Renaissance observed the presence of typical design in the decor of educational rooms. A characteristic for organization of space is allocation a zone for penalties and raising teacher zone above the main level room, which aims to highlight its credibility in the eyes of students. In addition, despite the development ideas of humanism in Western Europe in the investigational period, on illustrations there is presence in educator process different methods and forms of punishments, visible contempt students to knowledge and imposing them by force. Also on some interiors as additional confirmation of considerable influence of church on educator processes there are crucifixes and icons placed on walls. Illumination results of this research to wide public will be useful not only from point of view of theoretical bases art study, but also directly can be used in practical activity of interior designers.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesМистецтвознавство;-
dc.subjectнавчальні приміщенняuk_UA
dc.subjectвиховний процесuk_UA
dc.subjectоформлення інтер’єруuk_UA
dc.subjectепоха Відродженняuk_UA
dc.titleНавчальні приміщення та виховний процес як сюжет художніх артефактів епохи Відродженняuk_UA
dc.title.alternativeУчебные помещения и воспитательный процесс как сюжет жудожественных артефактов эпохи Возрожденияuk_UA
dc.title.alternativeEducational apartments and educative process as subject of artistic artefacts of Renaissance ageuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2015. № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Artemenko.pdf1,24 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.