Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6618
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorРось, Зоряна-
dc.date.accessioned2016-11-09T08:14:03Z-
dc.date.available2016-11-09T08:14:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationРось, З. Інтеграція фольклору та джазу як одна з характерних особливостей сучасної української джазової музики / Зоряна Рось // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство / голов. ред. О. Смоляк ; редкол.: М. Станкевич, Н. Урсу, О. Біба [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2016. – № 1 (Вип. 34). – С. 11–18. – Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6618-
dc.description.abstractУ статті досліджено актуальну проблему національної джазології – інтеграційні процеси автентичного музичного фольклору і вітчизняного джазу. Розглянуто функціональні особливості даних напрямків української музичної культури. Охарактеризовано ознаки інтеграційних процесів та впливу народної музики на сучасне українське джазове музичне мистецтво.uk_UA
dc.description.abstractВ статье исследовано актуальную проблему национальной джазологии – интеграционные процессы автентического музыкального фольклора и отечественного джаза. Рассмотрено функциональные особенности данных направлений украинской музыкальной культуры. Охарактеризовано признаки интеграционных процессов и влияния народной музыки на современное украинское джазовое музыкальное искусство.uk_UA
dc.description.abstractGiven paper is dedicated to the problem of national jazzology – the research of features of the international processes of the authentic musical folklore and national jazz, which was accomplished on the basis of defining the functional features of the given directions of Ukrainian musical culture. The way of jazz to the professional art, which in the process of its development changed its functional nature, was very complex, which undoubtedly affected its historical fate. In the beginning of “scientific mastery” of jazz, it drew the attention of the folklore scientists, who considered it as a part of traditional music, the main characteristic of which was applied function. Later, in the time of the development of urban culture, jazz besides the applied function starts to perform a new function – entertaining, which lasted to mid-1940’s, the time, when jazz entered a new phase of development and gained the status of “professional type of music”. It is connected with the transition of jazz from entertaining and amateurism to concert performance and professionalism. In spite of the change of its functional nature, jazz didn’t lose its influence and intimate connections with folklore, which has become the basis of its further development. Jazz is connected with folklore by live musicianship, oral form of existence, applying the methods of passing down the knowledge from the teacher to the student, the presence of improvisational element etc. That is to say, in its own nature of the art of improvisation, jazz is close to folklore. On the current stage of development of jazz art we can observe the integration of folklore and jazz music, which is observed: in direct quotation of authentic folk patterns in jazz interpretation (jazz adaptation of traditional themes); in turning to separate element of one or many folk layers of different ethnic origin; in recreation of the manner of traditional performance (singing with open “white” sound, throat singing); in using the authentic traditional instruments; in the art of using intonation not only between the partners on stage, but also the audience, who immediately perceive and react to the musical information. In its richness of common traditional sources, jazz is close, but not identical to folklore, and they have a number of differences. In particular, in the polyethnicity of jazz music, which includes not one national tradition as folklore, but is a intercultural mixture – “fusion”, which connects the traditions of musical cultures of the vast ethnic areas – African, American, European and Asian. In contrast to jazz, which has the accent on musicianship, which is based on the principles of compositional thinking, folklore is reserved and self-isolated, since it is supposed to preserve the national tradition. Different dominant signs play a determinant role in their functioning.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesМистецтвознавство;-
dc.subjectджазова музикаuk_UA
dc.subjectмузичний фольклорuk_UA
dc.subjectінтеграціяuk_UA
dc.subjectфункціональні особливостіuk_UA
dc.titleІнтеграція фольклору та джазу як одна з характерних особливостей сучасної української джазової музикиuk_UA
dc.title.alternativeИнтеграция фольклора и джаза как одна из характерных особенностей современной украинской джазовой музыкиuk_UA
dc.title.alternativeIntegration of the folklore and jazz as one of the typical characteristic features of modern Ukrainian jazz musicuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. 2016. № 1

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Ros.pdf374,28 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.