Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6790
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorГужва, Олександр-
dc.date.accessioned2016-12-01T11:22:29Z-
dc.date.available2016-12-01T11:22:29Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationГужва, О. Драма історії – визначення поняття / Олександр Гужва // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Історія / за заг. ред. І. С. Зуляка ; редкол.: М. Алексієвець, Л. Алексієвець, М. Бармак [та ін.]. – Тернопіль : [ТНПУ], 2016. – Вип. 1, ч. 4. – С. 144–148. – Бібліогр. в кінці ст.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/6790-
dc.description.abstractСприйняття історії як власне драми, яке утверджується в сучасній філософії, зумовлене об’єктивними подіями: нескінченністю війн та «колективних дослідів» (за Ф. Ніцше),– що відкидають людство далеко назад у його розвитку. За поняттям «драма історії», до якого приходять окремі філософи та митці, безумовно, стоять певні зміни у суспільній та індивідуальній свідомості, що сприймаються як реакція на нескінченність страждань, зламаних надій та сподівань цілих народів. Не дивно тому, що філософська та художня картини світу багато у чому споріднюються, бо прагнуть охопити весь складний шлях розвитку людства, осягти обрії духовності, що цілком занурилась у буттєві колізії, не маючи змоги їх розв’язати.uk_UA
dc.description.abstractВосприятие истории как собственно драмы, которое утверждается в современной философии, обусловлено объективными событиями: бесконечностью войн и «коллективных опытов» (по Ф. Ницше) – отвергающие человечество далеко назад в его развитии. За понятием «драма истории», к которому приходят отдельные философы и художники, безусловно, стоят определенные изменения в общественном и индивидуальном сознании, что воспринимаются как реакция на бесконечность страданий, сломанных надежд и чаяний целых народов. Неудивительно поэтому, что философская и художественная картины мира во многом семьѐй, потому что хотят охватить весь сложный путь развития человечества, постичь горизонте духовности, что вполне погрузилась в бытии коллизии, не имея возможности их решить.uk_UA
dc.description.abstractThe perception of history as a true drama, which was confirmed in modern philosophy, due to objective events: the infinite war and «collective experiments» (F. Nietzsche) – reject mankind far behind in its development. With the concept of the drama of history, to which some philosophers and artists, of course, there are some changes in the social and individual consciousness, perceived as a reaction to the infinite suffering of broken hopes and aspirations of entire peoples. Not surprisingly, philosophical and artistic picture of the world largely sporidnyuyutsya for seeking to capture the complicated path of humanity to comprehend spiritual horizons, which is plunged into existential conflict, unable to resolve them. Our research aims to play a wide cultural and historical space in which artistic phenomena appear, reflecting a crisis of spirituality and share typological features that are derived from a common ideological model, launched the «Book of Job» with Scripture. This unifying worldview model enables attributed these phenomena to a single ideological and thematic channels and extend to them the concept of spiritual drama that plays huge global conflicts. So the drama of history – it is primarily a spiritual drama that reflects the tragedy of life is perceived as a challenge to fate. Of course, the spiritual drama is taken as a manifestation of religious consciousness that permeates all the cultural and historical space and finds reflection in different genres and art forms. Religious drama is divided into several subject-content plans, where the earth, heaven, heaven and hell – and it is a true wide horizon of consciousness, lost orientation and tranquility in the search for the meaning of life, facing reality. It is the religious consciousness of Christians taught to perceive the history within certain limits, from the birth of the Savior to Doomsday. The events of history in many ways this claim skerovanist human being, for which sometimes seems that this Court has come.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherТернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюкаuk_UA
dc.relation.ispartofseriesІсторія;-
dc.subjectдуховна драмаuk_UA
dc.subjectдрама історіїuk_UA
dc.subjectвиклик доліuk_UA
dc.subjectфілософська та художня картини світуuk_UA
dc.subjectбуттєві колізіїuk_UA
dc.titleДрама історії – визначення поняттяuk_UA
dc.title.alternativeДрама истории – определение понятияuk_UA
dc.title.alternativeDrama history – the definition of the concepuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Історія. 2016. Вип. 1, ч. 4

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Guzhva.pdf511,39 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.