Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7022
Название: Формування готовності майбутніх менеджерів туризму до діалогової комунікації українською мовою
Другие названия: Formation of readiness to dialogue communication of future tourism managers by means of the Ukrainian language
Формирование готовности будущих менеджеров туризма к диалоговой коммуникации посредством украинского языка
Авторы: Савчак, Ірина Василівна
Библиографическое описание: Савчак, І. В. Формування готовності майбутніх менеджерів туризму до діалогової комунікації українською мовою : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (українська мова) / Савчак Ірина Василівна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2016. – 20 с.
Дата публикации: 14-мар-2016
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: готовність до діалогової комунікації
професійна діяльність
загальнодидактичні і спеціальні принципи навчання
методи і прийоми навчання
критерії і показники структури готовності до діалогової комунікації
Краткий осмотр (реферат): У дисертації науково розроблено, теоретично обґрунтовано й апробовано експериментальну методику формування готовності майбутніх менеджерів туризму до діалогової комунікації українською мовою. З’ясовано сутність і структуру готовності майбутнього менеджера туризму до діалогової комунікації; схарактеризовано її компоненти (мотиваційний, когнітивний, комунікативний); виокремлено й розкрито критерії та показники формування готовності майбутніх менеджерів туризму до діалогової комунікації; проаналізовано рівні цієї готовності (високий, середній, достатній, низький); створено лінгводидактичну модель, компонентами якої є мета, завдання, підходи, принципи, традиційні та інноваційні методи й прийоми, оптимальні засоби навчання, форми організації, засоби реалізації контролю і корекції умінь діалогування. Ефективність запропонованої методики доведено в ході експериментального навчання. Обґрунтовано методичні рекомендації щодо формування готовності майбутніх менеджерів туризму до діалогової комунікації українською мовою.
In the thesis the experimental methodology of formation of readiness to dialogue communication in professional activity of future tourism managers has been worked out, theoretically based and checked. The essence of definitions "dialogue communication", "professional communication" has been specified; components of readiness to dialogue communication have been singled out; lingo-didactical model of formation of readiness to dialogue for future tourism managers has been made. Dialogue communication of tourism manager is developed as the process of information transferring from one communicator to another to inform, explain, and persuade a person; it promotes better understanding and more creative cooperation between people; it helps to reduce tension and ensure more successful interaction in the professional activity. Professional dialogue speech of a specialist is characterized by the following abilities: to follow the language standards of business dialogue communication, observe the speech etiquette, be able to ask questions and be an active listener; according to the situation of communication to choose relevant form of dialogue communication and dialogue type, use communicative strategies and tactics to overcome communicative failures, be aware of non-verbal means of communication. The main forms of dialogue communication used by tourism managers in professional activity are business conversations, phone conversations, discussions and negotiations. The concept “readiness to dialogue communication” is defined as an integrate quality of a professional, which is based on active formation of the necessary theoretical knowledge, practical skills and provides the efficiency of dialogue. The analysis of scientific works helped us to distinguish the basic approaches to the definition of the category “readiness”: psychological (personal characteristics which involves the ability to adaptation and self-regulation), pedagogical (general description of the development, training and education of the individual in the society); vocational and pedagogical approach (characteristic of the effectiveness of specialists’ training in different fields of knowledge). On the basis of the developed linguo-didactic model the methodology of formation of readiness to dialogue communication for future tourism managers has been worked out. It includes the communicatively active, competitive, communicative and cognitive, personal and professionally oriented approaches; general, linguo-didactic and special principles of education; rational combination of traditional and innovative methods and techniques, tools, based on different forms of learning activities of students. The system of exercises and tasks aimed at forming dialogue skills of future specialists has been elaborated. Experimental training has proved that the formation of readiness of future tourism managers for dialogue communication must be carried out according to the following stages: motivational used to create a positive motivation among students to acquire skills of dialogue communication as a prerequisite for the efficiency of future professional activity as well as master theoretical and practical basis of dialogue interaction; speech-communicative which aims to organize individual, group and collective creativity of students to get practical abilities and skills; creatively-active that promotes the formation of dialogue skills of communication in professional activity. Experimental training has proved that the formation of readiness to communication in professional activity will be effective if it is carried out on the basis of a combination of competent, cognitive-communicative, professional and personally oriented approaches; optimal methods and techniques are chosen: system of exercises and tasks differentiates in terms of complexity and types of activities. The approbation of the experimental results has confirmed the expediency of scientific and methodical system of future tourism managers’ formation of readiness to dialogue communication in professional activities.
В диссертации научно разработана, теоретически обоснована и апробирована экспериментальная методика формирования готовности будущих менеджеров туризма к диалоговой коммуникации в профессиональной деятельности посредством украинского языка. Определены сущность и структура готовности будущего менеджера туризма к диалоговой коммуникации; описаны ее компоненты (мотивационный, когнитивный, коммуникативный); выделены и раскрыты критерии и показатели формирования готовности будущих менеджеров туризма к диалоговой коммуникации; проанализированы уровни этой готовности (высокий, средний, достаточный, низкий); создана лингводидактическая модель, компонентами которой являются цель, задачи, подходы, принципы, традиционные и инновационные методы и приемы, оптимальные средства обучения, формы организации, средства для осуществления контроля и коррекции умений диалоговой коммуникации. Эффективность предложенной методики доказана в ходе экспериментального обучения. Обоснованы методические рекомендации по формированию готовности будущих менеджеров туризма к диалоговой коммуникации посредством украинского языка.
Описание: Захист відбувся 15 квітня 2016 р. о 12:30 на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.05 Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. Максима Кривоноса, 2, зала засідань. Із дисертацією можна ознайомитися на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. Максима Кривоноса, 2.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7022
Располагается в коллекциях:13.00.02 - Теорія та методика навчання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Savchak.pdf405,7 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.