Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7023
Название: Соціокогнітивний підхід до формування стратегій іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх програмістів із використанням інтернету
Другие названия: A socio-cognitive approach to building English for professional purposes communicative strategies of prospective programmers with application of Internet
Социокогнитивный подход к формированию стратегий иноязычного профессионально ориентированного общения будущих программистов с использованием интернета
Авторы: Семеряк, Ірина Зіновіївна
Библиографическое описание: Семеряк, І. З. Соціокогнітивний підхід до формування стратегій іншомовного професійного орієнтованого спілкування майбутніх програмістів з використанням інтернету : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика (германські мови) / Семеряк Ірина Зіновіївна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2016. – 19 с.
Дата публикации: 15-мар-2016
Издательство: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключевые слова: стратегії іншомовного професійно орієнтованого спілкування
майбутні програмісти
соціокогнітивний підхід
експериментальна методика
система вправ і завдань
відбір навчального матеріалу
Краткий осмотр (реферат): Дисертацію присвячено проблемі формування стратегій іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх програмістів із використанням інтернету на основі соціокогнітивного підходу. Проаналізовано сутність та структуру іншомовної професійно орієнтованої компетентності майбутніх програмістів як стратегічної мети їх іншомовної освіти. Визначено провідні стратегії іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх програмістів, обґрунтовано дидактичні та психолого-педагогічні передумови формування стратегій іншомовного професійно орієнтованого спілкування у майбутніх програмістів на основі соціокогнітивного підходу, висвітлено сучасні технології формування стратегій іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх програмістів. Викладено основні положення експериментальної методики: висвітлено зміст формування стратегій іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх програмістів, обґрунтовано критерії відбору навчального матеріалу, визначено етапи і розроблено відповідну систему вправ і завдань, сконструйовано лінгводидактичну модель. Експериментально перевірено ефективність запропонованої методики, укладено методичні рекомендації щодо формування стратегій іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх програмістів із використанням інтернету у контексті соціокогнітивного підходу.
The thesis is concerned with the issue of building English for professional purposes (EPP) communicative strategies of prospective programmers with application of Internet based on the socio-cognitive approach. The essence and structure of EPP competence of prospective programmers as a strategic objective of their foreign language training is analyzed. An EPP communicative competence of prospective programmers is presented as an integral quality of a prospective programmer that is expressed by the combination of the components of linguistic, socio-linguistic, discursive, functional and strategic competences. The complex analysis of the notion of EPP communicative competence allows to deduce that the structure of EPP communicative competence of prospective programmers is a hierarchical one, since knowledge, abilities, skills, aptitudes, strategies, which are consequently the components of competences, and also motivation factors and experience of communicative activity constitute EPP communicative competence. The strategy of EPP communication is defined as the array of step-by-step mental speech actions, aimed at modelling individual communicative behaviour in the context of EPP communication in pursuit of communicative goal. The criterion of prospective programmers’ communicative needs in EPP communication is established as the main criterion for selecting key EPP communicative strategies. The leading groups of EPP strategies of prospective programmers were defined: 1) informative, 2) stimulating, 3) emotional and activity-based, 4) value and activity-based, 5) cooperative, 6) self representation. The theoretical prerequisites of building communicative strategies based on socio-cognitive approach are grounded, effective technologies of building EPP speaking strategies of prospective programmers are highlighted. The main principles of sociocognitive approach are analyzed and implemented in the suggested methodology. The content of building EPP communicative strategies of prospective programmers is elucidated. The peculiarities and criteria of selection of learning material (presentation of strategies in professional communicative situations, EPP communicative strategies usage in typical situations with the focus on speaking and writing, sequence and succession in presenting learning material, authenticity, accessibility of the materials on the theoretical and cognitive levels, potential to create communicative situations and problematic tasks) are revealed. Building EPP communicative strategies of prospective programmers is outlined by two main stages: building communicative strategies in the process of learning General English and building EPP speaking strategies in the process of learning English for Specific Purposes. Each stage comprises a number of sub-stages: 1) building communicative strategies while learning General English; 2) building EPP communicative strategies while learning English for Specific Purposes and substages that are the components of the above stated stages (presentation of communicative strategies in the context of their usage, activating students’ usage of strategies, using strategies in communicative activities). The appropriate system of exercise and assignments was designed. The dominating types of exercise are: receptive, simulative communicative, receptive-reproductive and simulative communicative, receptive-reproductive and communicative, productive and simulative communicative, productive and communicative ones. A linguo-didactic model is substantiated, its components (objectives, conceptual basis, content, organizational arrangement, results and correction) are grounded in the thesis. The effectiveness of the presented methodology is experimentally proved, teaching instructions of building EPP communicative strategies of prospective programmers with application of Internet in the framework of socio-cognitive approach were compiled.
Диссертация посвящена проблеме формирования стратегий иноязычного профессионально ориентированного общения будущих программистов с использованием интернета на основе социокогнитивного подхода. Проанализированы сущность и структура иноязычной профессионально ориентированной компетентности будущих программистов как стратегическая цель их иноязычного обучения. Определены ведущие стратегии иноязычного профессионально ориентированного общения будущих программистов, обоснованы дидактические и психолого-педагогические основы формирования стратегий иноязычного профессионально ориентированного общения будущих программистов на основе социокогнитивного подхода, освещены современные технологии формирования стратегий иноязычного профессионально ориентированного общения будущих программистов. Изложены основные положения экспериментальной методики: произведен анализ содержания формирования стратегий иноязычного профессионально ориентированного общения будущих программистов, обоснованы критерии отбора учебного материала, определены этапы и разработана соответствующая система упражнений и заданий, сконструирована лингводидактическая модель. Экспериментально проверена эффективность предложенной методики, составлены методические рекомендации по формированию стратегий иноязычного профессионально ориентированного общения будущих программистов с использованием интернета в контексте социокогнитивный подхода.
Описание: Захист відбувся 15 квітня 2016 р. о 10.00 на засіданні спеціалізованої вченої ради К 58.053.05 Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: 46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2, зала засідань. Із дисертацією можна ознайомитися на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка за адресою: вул. М. Кривоноса, 2, м. Тернопіль, 46027.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7023
Располагается в коллекциях:13.00.02 - Теорія та методика навчання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Semeryak.pdf447,32 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.