Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7027
Назва: Підготовка соціальних працівників до роботи з дітьми групи ризику в США та Великій Британії
Інші назви: Подготовка социальных работников к работе с детьми группы риска в США и Великобритании
Training of social workers for the work with at risk children in the USA and Great Britain
Автори: Шпеник, Сільвія Золтанівна
Бібліографічний опис: Шпеник, С. З. Підготовка соціальних працівників до роботи з дітьми групи ризрку в США та Великій Британії : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / Шпеник Сільвія Золтанівна ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2016. – 22 с.
Дата публікації: 8-лис-2016
Видавництво: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
Ключові слова: соціальна робота
підготовка соціальних працівників
структура
зміст та організація підготовки
«діти групи ризику»
вищі навчальні заклади
Велика Британія
США
Україна
Короткий огляд (реферат): В дисертації проаналізовано особливості професійної підготовки соціальних працівників у вищих навчальних закладах США і Великої Британії до роботи з «дітьми групи ризику» (багаторівневість підготовки; міждисциплінарний характер навчання; оптимальне поєднання теоретичної і практичної підготовки; формування мотивації студентів до роботи з «дітьми групи ризику»; широке використання інтерактивних методів навчання, сучасних технічних засобів, дистанційного навчання, потенціалу самостійної, індивідуальної, дослідницької роботи студентів; підготовка студентами портфоліо; система супервізії; тьюторство; наявність у планах підготовки обов’язкових дисциплін, що безпосередньо спрямовані на підготовку соціальних працівників до роботи з «дітьми групи ризику»; впровадження наукових ступенів з соціальної роботи; партнерська співпраця з соціальними закладами і потенційними роботодавцями, залучення їх до розробки програм підготовки фахівців; чіткі орієнтири на подальше працевлаштування); охарактеризовано специфіку роботи соціальних працівників в різних соціальних закладах і службах; здійснено порівняльний аналіз структури, змісту та організації професійної підготовки соціальних працівників у вищих навчальних закладах США, Великої Британії і України; обґрунтовано можливості реалізації прогресивних ідей зарубіжного досвіду у вітчизняному освітньому просторі.
В работе в контексте формирования системы социального образования Украины: выявлены особенности профессиональной подготовки социальных работников в высших учебных заведениях США и Великобритании к работе с детьми группы «риска» (многоуровневая подготовка; междисциплинарный характер обучения; оптимальное сочетание теоретической и практической подготовки; формирование мотивации студентов к работе с детьми группы «риска»; широкое использование интерактивных методов обучения, технических средств, дистанционного обучения, потенциала самостоятельной, индивидуальной, исследовательской работы студентов; подготовка студентами портфолио; система супервизии; тьюторство; наличие в планах подготовки обязательных дисциплин, непосредственно направленных на подготовку социальных работников к работе с детьми группы «риска»; внедрение научных степеней по социальной работе; партнерское сотрудничество с социальными учреждениями и потенциальными работодателями, привлечение их к разработке программ подготовки; четкие ориентиры на дальнейшее трудоустройство); охарактеризована специфика работы социальных работников в различных социальных учреждениях и службах; осуществлен сравнительный анализ структуры, содержания и организации профессиональной подготовки социальных работников в высших учебных заведениях США, Великобритании и Украины; обоснованы возможности реализации прогрессивных идей зарубежного опыта в отечественное образовательное пространство.
The thesis is devoted to the issue of training of social workers for the work with «at risk children» in the higher educational institutions of the USA and Great Britain. It has been found that the category of «at risk children» includes children: with developmental problems without pronounced clinical and pathological characteristics; with marked deviations in the nature and psycho-pathological-like behaviour, with emotional disturbances; with manifestations of social, educational and psychological maladjustment; in conditions of deprivation; left without parental care for various reasons (children of internally displaced persons, migrants, children of people affected by military actions, street children, children who have lost loved ones); who are educationally neglected, from dysfunctional, antisocial families (in need of social-economic and social-psychological support); with hyperdynamic syndrome; who are under hypercare of parents, relatives or caregivers; who are gifted or child prodigy; who have experienced various types of violence. In the conducted research the term «at risk children» means a category of children whose social status because of certain grounds has no stability, who cannot themselves overcome the difficulties in their lives. The factors have been defined to refer children to the group of risk: biomedical (poor health and availability of hereditary or congenital problems; signs of deviations in mental and physical development; the child is surrounded by the environment that has a harmful impact on his/her health, etc.); psychological (the child has signs: the rejection itself, neurotic reactions, emotional instability, the child experiences difficulties in communication, interaction with peers and adults, etc.); socio-economic (vital needs of the child are unresolved; the family has financial problems; the family lives in adverse psychological climate; parents follow an immoral lifestyle; family members do not fit the society life; the child is surrounded by the antisocial environment etc.); pedagogical (the child does not get the proper education; the content of training programmes of educational institutions and learning environment of children do not meet their physiological characteristics and the tempo of mental development and education of children; the lack of interest of students in learning, closeness for good practices, etc.). It has been found that at present social work with «at risk children» in the USA and Great Britain has a complex character and is carried out in all forms of social, educational and psychological assistance. We can define several main areas in the activity of a social worker with «at risk children»: diagnostic, analytical, correctional, educational and preventive, work with the child's family. The following issues have been considered in the thesis within the context of formation of social education in Ukraine: peculiarities of training of social workers in higher educational institutions of the USA and Great Britain for the work with «at risk children» (interdisciplinary character of studies; the optimal combination of theoretical and practical training; the formation of students motivation for the work with children «at risk»; the widespread use of interactive teaching methods, technical means, distance learning, potential of self-study, individual, scientific and research work of students; students portfolio; supervision system; obligatory courses in the curriculum that are directly aimed at training social workers for the work with «at risk children»; the introduction of scientific degree in social work; partnership with social institutions and potential employers; clear projecting on future employment); characteristics of the specific work of social workers in different social institutions and services; comparative analysis of the structure, content and organization of the training of social workers in higher educational institutions of the USA, Great Britain and Ukraine; the possibility of application of progressive ideas of foreign experience of social workers training for the work with «at risk children» in the national educational environment. The common features of American, British and Ukrainian system of social workers training for the work with «at risk children» are: the taught direct work with children and families; focusing on human capabilities and resources; choosing the correct approach to children; collaboration with other social services; the taught process of assessment, planning, implementation of practice tasks, monitoring etc. Students analyze principles of social services provision to address the children and their families, also gain knowledge to develop strategies, technologies and techniques for the effective problem solving. The training of future social workers to work with «at risk children» in the USA and Great Britain is generally carried out at a high level, and particular progressive ideas of foreign experience are worth to be implemented into home educational practice.
Опис: Захист відбувся 9 грудня 2016 року о 13.30 год. на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 58.053.03 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (46027, м. Тернопіль, вул. М. Кривоноса, 2, зала засідань). З дисертацією можна ознайомитись на офіційному сайті http://www.tnpu.edu.ua та в бібліотеці Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (46027, м. Тернопіль, вул. М.Кривоноса, 2).
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7027
Розташовується у зібраннях:13.00.04 - Теорія і методика професійної освіти

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Shpenyk.pdf309,03 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.